TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Stølens hobby-foto- OPPDATERT 30.01: Civic Aerodeck VTi..!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#266645  av Stølen

August allerede??? Jeez... Tror det var et par kalde netter da her og, men aldri under null. Skal rote litt rundt i bildemappa mi og se om jeg finner et annet bilde fra p-huset, Even...!

Takk for bra og konstruktiv respons alle sammen :D

#266646  av Stølen

KÃ¥ppl off pikks....
Vedlegg
Uvær13-1024.jpg
Uvær13-1024.jpg (66.72 kiB) Vist 162 ganger
Dette var det nærmeste jeg kom, Even... var det noe sånt du tenkte deg...?
Dette var det nærmeste jeg kom, Even... var det noe sånt du tenkte deg...?
Phus2Mono-1024.jpg (46.02 kiB) Vist 171 ganger

#266680  av Mr2Even

Var kult bilde det også, men kanskje bittelitt lengre unna er kult også. Det er ca den vinkele på bilen jeg mener, men tenkte på et bilde tatt ørlite grann lengre unna og i samme sted i garasjen som det forige, også med den hvite streken på asfalten, bak eller på siden av bilen, kanskje en på hver side .. :)

Bilde

#266693  av Stølen

Har noen flere i samme serien, skal se gjennom de. Tror ikke noen var skarpe nok, tok de uten stativ :roll:

Men skal gjøre et forsøk :wink:

#266771  av Stølen

Dette var vel det nærmeste jeg kom tror jeg...!
Vedlegg
Phus3Mono-1024.jpg
Phus3Mono-1024.jpg (46.93 kiB) Vist 162 ganger

#266965  av Stølen

Her er noen forskjellige... Et par som til og med ikke har sportsbiler i seg..!! Hva skjer??
Vedlegg
Host1-1024.jpg
Host1-1024.jpg (128.08 kiB) Vist 170 ganger
LueiSoloppgang-1024.jpg
LueiSoloppgang-1024.jpg (88.52 kiB) Vist 166 ganger
Haust37Mono-1024.jpg
Haust37Mono-1024.jpg (113.98 kiB) Vist 158 ganger

#266970  av Mr2Even

Ja denne avstanden men forfra og kanskje litt lenger ut fra veggen var det jeg så for meg i hue :wink: Men var kult dette også 8) Hvilke teknikk er det du bruker når du tar bilder?

Bilde

#266998  av Stølen

Teknikk, kan du være litt mere spesifikk..? Tenker du på utstyr, redigering..? Når jeg TAR bildene så bruker jeg høyre pekefinger :D

#267008  av Mr2Even

Stølen skrev:Teknikk, kan du være litt mere spesifikk..? Tenker du på utstyr, redigering..? Når jeg TAR bildene så bruker jeg høyre pekefinger :D
Å? å jeg som trodde det var kuken du brukte?? hehe
Har ikke peil på foto jeg, men mente hvilke linse, lukketid osv. Du får jo et så stilig og spesiellt utseende på bildene dine..

#267013  av Stølen

Jeg har ikke rare peilingen selv for å være ærlig.... Jeg bruker stort sett et automatikk-landskapsprogram :shock: ....

Jeg pleide å fikle med full manuell innstilling og greier, men det har jeg gitt opp da å fikle med hvitbalanse, lukkertid, fokus og lysmåling på en gang ble litt for mye for lille meg. Så jeg valgte landskapsprogram fordi det har en helt grei hvitbalanse og den styrer lukkertid selv. Og hvis den går helt over styr så måler jeg lys manuelt etter hvordan jeg vil ha det. Jeg pleier helst å måle lys av bilen for å få den klar og fin. Hvis det er fine himmelforhold og vanskelige lysforhold (store kontraster, vanskelig å få alt i et bilde) så panner jeg kameraet bort fra bilen, tar to kjappe bilder etter hverandre der det første gir en god bil-eksponering og det andre gir en god himmel/bakgrunnseksponering. Det er i bunn og grunn en god gammel dobbelteksponering gjort på en svæææært tungvint måte, da jeg limer sammen bildene igjen i Photoshop. Men jeg putter aldri inn elementer i bildet som ikke var der i utgangspunktet. Det du ser på bildene er slik det var på location (men unntak av fargene såklart :wink: )

Ellers så er det det samme hvilken linse jeg bruker, har litt forskjellig som jeg eksperimenterer med. Men min favoritt hittil er et Nikon-originaloptikk med 2,8 lysstyrke. Og der stoppa kunnskapen min da det er samboerens utstyr som jeg må be pent om å låne hver gang :)

#267066  av Jarl

Veldig bra bilder Stølen! :wink: Har du lyst til å dele litt photoshop teknikker, eller er det helt hemmelig :P Har drevet endel med Photoshop selv, men er imponert over alt du får frem i hvert enkelt bilde! Er det noe spesielle teknikker du bruker, noe som går igjen? Vet du om noen bra sider som kanskje beskriver dette litt? Går det mest i kontrast/fargebehandling over hele bildet, eller går du mer i detalj og legger på skygger o.l.? Imponert! 8)

#267135  av Stølen

Takk, takk, takk...! :D

Jeg har vært så heldig å få et privatkurs av samboern som har holdt kurs om Photoshop før- og har kikka over skuldern hennes når hun holder på (det er egentlig det jeg har lært mest av 8)).

Det jeg gjør i fargebildene er å legge på lag (layers) med curve-verktøyet slik at jeg får frem detaljer der jeg vil, og drar opp hele bildet på et nytt nivå. Etter det bruker jeg kontrast og tidvis "saturation"-verktøyet hvis jeg vil ha frem fargene litt mer.

I det siste har jeg hatt det litt gøy med verktøyet "Channel Mixer", der jeg kan lage sort-hvitt og styre hvilke farger som dominerer gråtonene, og derav få til helt råe effekter... blir helt hekta :D
Dette vil du se i de siste bildene jeg har lagt ut.

Her har du et bilde jeg tok i dag. Her bruker jeg "Channel Mixer" for alt det det er verdt 8)
Vedlegg
Feiring1-Mono-1024.jpg
Feiring1-Mono-1024.jpg (54.17 kiB) Vist 179 ganger

#267206  av Stølen

Her er litt flere bilder jeg tok i går på Feiring Bruk i Lørenskog....
Vedlegg
Lorenskog8Mono-1024.jpg
Lorenskog8Mono-1024.jpg (86.21 kiB) Vist 170 ganger
Feiring5Mono-1024.jpg
Feiring5Mono-1024.jpg (108.32 kiB) Vist 172 ganger
Feiring3Mono-1024.jpg
Feiring3Mono-1024.jpg (39.49 kiB) Vist 161 ganger
Feiring7Mono-1024.jpg
Feiring7Mono-1024.jpg (132.54 kiB) Vist 161 ganger
Feiring6Mono-1024.jpg
Feiring6Mono-1024.jpg (60.04 kiB) Vist 173 ganger

#267227  av Mr2Even

Fytti grisen :shock: , nå likte jeg bildene dine Stølen.. 8)

#267279  av Stølen

Hehe, takk takk takk! Det er gøy å høre at jeg får det til iblant :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10