TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Effektøkning pÃ¥ mr2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #267377  av sunbug

Hei

Finnes det noen dokumentasjon på hvor mye hester mr2 turbo bremser er gode for?

På forrhånd, takk!

Edit: Ohlala. Klarte å glemme "bremser" inni der.
Sist redigert av sunbug den 17 okt 2007 15:28, redigert 1 gang totalt.
 #267381  av Larsen

sunbug skrev:Hei

Finnes det noen dokumentasjon på hvor mye hester mr2 turbo er gode for?

På forrhånd, takk!
Trimmet eller orginal? Du bør utdype spørsmålet ditt.
 #267385  av sunbug

Larsen skrev:

På forrhånd, takk!
Skal ha inn en helt annen motor i bilen, vekten blir den samme, men får noe rundt 300 hester.. Så regner med at biltilsynet vil ha noe dokumentasjon på at dem er gode nok. (Samt at jeg føler meg litt tryggere om jeg vet bremsene faktisk kan stoppe bilen. :P)

Per dags dato er det en orginal 93 turbo.
 #267405  av aneriks

sunbug skrev:
Larsen skrev:

På forrhånd, takk!
Skal ha inn en helt annen motor i bilen, vekten blir den samme, men får noe rundt 300 hester.. Så regner med at biltilsynet vil ha noe dokumentasjon på at dem er gode nok. (Samt at jeg føler meg litt tryggere om jeg vet bremsene faktisk kan stoppe bilen. :P)

hva slags motor skal du ha i for 300?
er ikke mye du trenger gjøre med den du har for og få 300 da men.

#267409  av Larsen

Hvofor bytte til en dårligere motor?
Dokumentasjon er toyota sparsomme med desverre. Turbo motoren får du jo desuten godkjent.

#267417  av CelicaTurbo

Om du skal til biltilsynet, det eneste som finnes av dokumentasjon for hvor mye en orginal MR2 Turbo er god for er standard typegodkjenning for bilen, dvs standard motoreffekt. Toyota vil definitivt ikke levere dokumenter for noe mer enn det, og hvem andre er villig til å levere noe slikt? :lol:

Skal du få biltilsynet til å godkjenne effektøkningen så må du selv få en person der til å vurdere bygget du gjør, søke på forhånd og ha en god dialog i hele prosessen.. ikke akkurat plankekjøring, og det er avhengig av at du er både heldig, metodisk og profesjonell ;)

Men, utav nysgjerrighet, for 300hk, hva er det du vil kaste ut 3S-GTE-motoren for? Skal du bytte den ut i noe annet for 300hk bør det jammen være 300 sugehester :lol:

#267433  av sunbug

CelicaTurbo skrev:Om du skal til biltilsynet, det eneste som finnes av dokumentasjon for hvor mye en orginal MR2 Turbo er god for er standard typegodkjenning for bilen, dvs standard motoreffekt. Toyota vil definitivt ikke levere dokumenter for noe mer enn det, og hvem andre er villig til å levere noe slikt? :lol:

Skal du få biltilsynet til å godkjenne effektøkningen så må du selv få en person der til å vurdere bygget du gjør, søke på forhånd og ha en god dialog i hele prosessen.. ikke akkurat plankekjøring, og det er avhengig av at du er både heldig, metodisk og profesjonell ;)

Men, utav nysgjerrighet, for 300hk, hva er det du vil kaste ut 3S-GTE-motoren for? Skal du bytte den ut i noe annet for 300hk bør det jammen være 300 sugehester :lol:
Ja, klar over den lange prosessen (store deler av den i allefall), er i gang med søknader og har hatt kontakt med biltilsynet siden jeg starta å tenke på det her.

Det eneste jeg ikke har noe eksakt papir-data på er dette med bremsene.

Men er det ikke en del mr2'n i norge med langt over 300 hester som har dette godkjent? Hva har dem gjort i forhold til dette med bremser?

Hvis biltilsynet sier, "nei, dette er fordårlig".. Er dem da pålagt å si hva som må utbedres og å se bilen igjen etter utbedring, eller kan dem bare slå seg vrange og gi f...?

Angående hvilken motor det er, den er vel verdt strevet og den puster selv. ;)
 #267434  av sunbug

aneriks skrev:
sunbug skrev:
Larsen skrev: Trimmet eller orginal? Du bør utdype spørsmålet ditt.

hva slags motor skal du ha i for 300?
er ikke mye du trenger gjøre med den du har for og få 300 da men.
Nei, er vel ikke så mye å gjøre, men hva med godkjenning?
Larsen skrev:Hvofor bytte til en dårligere motor?
Dokumentasjon er toyota sparsomme med desverre. Turbo motoren får du jo desuten godkjent.
Hvem sa den jeg skulle ha inn var noe dårligere? :roll:
 #267437  av Larsen

sunbug skrev:
Larsen skrev:Hvofor bytte til en dårligere motor?
Hvem sa den jeg skulle ha inn var noe dårligere? :roll:
Fordi den motoren som sitter i er et utrolig bra kompromiss av alle egenskapene en motor bør ha, inkludert det at den kan godkjennes.

#267441  av jumbo

sunbug skrev:Men er det ikke en del mr2'n i norge med langt over 300 hester som har dette godkjent?
Enkelt og greit: Nei.

Hvis biltilsynet sier, "nei, dette er fordårlig".. Er dem da pålagt å si hva som må utbedres og å se bilen igjen etter utbedring, eller kan dem bare slå seg vrange og gi f...?
Det siste.

#267474  av sunbug

Larsen skrev: Fordi den motoren som sitter i er et utrolig bra kompromiss av alle egenskapene en motor bør ha, inkludert det at den kan godkjennes.
Men vanskelig å få den godkjent med noe mer en de 204/225/245 hestene den finnes med? Hvis ikke umulig.

Greit nok at 3s-gte er en fin motor og den tåler mye, men jeg vil ha noe n/a med litt mer puff. :)

jumbo skrev:
sunbug skrev:Men er det ikke en del mr2'n i norge med langt over 300 hester som har dette godkjent?

Det siste.
Kjipt, men får se hvordan det går. Får forhåpentlig vis et møte med dem snart. :)

#267481  av Larsen

sunbug skrev:
Larsen skrev: Fordi den motoren som sitter i er et utrolig bra kompromiss av alle egenskapene en motor bør ha, inkludert det at den kan godkjennes.
Men vanskelig å få den godkjent med noe mer en de 204/225/245 hestene den finnes med? Hvis ikke umulig.

Greit nok at 3s-gte er en fin motor og den tåler mye, men jeg vil ha noe n/a med litt mer puff. :)

jumbo skrev:

Det siste.
Kjipt, men får se hvordan det går. Får forhåpentlig vis et møte med dem snart. :)
Hvis du vil ha en grei na motor så kan du jo gå for beams motoren da. Den er vist ganske turtalls villig og har over 200 hk. Ja jeg tenker egentlig på at det kan bli alt for vansklig å få godkjent, med mindre du kjenner noen som jobber i toyota.

#267488  av CelicaTurbo

Det er teoretisk mulig å gjennomføre dette prosjektet, det finnes jo trossalt en Granada i landet som er godkjent med et sykt effektnivå. Men, i vise til andre godkjente biler hjelper deg ikke, du må selv få godkjent hver enkelt komponent og overbevise om at dette er bra saker. Helst med TÜV-papirer etc. Det finnes TÜV-godkjente store bremseskiver/kalippere for MR2 men jeg husker ærlig talt ikke navnet på produsenten nå, men regn med en heftig pris på det ;)

Men, når alt kommer til alt så er det helt opp til godkjenneren som du snakker med, og personen kan når som helst ombestemme seg om at dette går ikke eller på andre måter skape dyre overraskelser for deg. Om du ønsker å få et slikt bygge godkjent bør du gjøre så mye som mulig papirarbeid på forhånd og be dem vurdere komponenter før du faktisk kjøper inn sakene. Og, ikke minst bør du invitere vedkommende hjem til deg for pils og pizza hver helg hele året det pågår og spandere rikelig med drikke og mat på byturer :lol: