TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Modifisere motor, datasprut, styling, totalrenovering +++

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

 #266996  av sindrejl
 
Marcus skrev: Men så er det jo også slik at jo kaldere luften er, jo mindre blir spool-upen? Har hørt fra noen som prøvde med/uten IC så falt laggen fra 5 til 3 tusen, ganske drastisk nedgang. Problemet er jo bare at det kanskje blir mye jobb for veldig liten gevinst hvis man skal utvide kjølesystemet enda mer?
Om man har mye lag i systemet pga IC'en spørs helt hvordan det er bygget. Hadde nokså knølete system på st205'en, den spoolet opp på maks trykk ved rundt 3-3500 og hadde så og si ingen turbolag. Her har turbotype, motortype, og hvordan systemet er bygget alt å si.
FireWalk skrev: 4. Vann/metanol innsprutet har ingen invirkning på spoolupen på turboen.
marcus skrev: Hvor mye koster ett slik opplegg? Og hvor får jeg kjøpt det?
Og hva er det det egentlig hjelper på? Kun generell nedkjøling av motor og olje?
Vann/metanol innsprutet sørger vel for høyere oktantall og gjør at man kan kjøre langt mer aggressiv tenning uten å få knocking :) Gir med andre ord meget rå respons.

 #266999  av FireWalk
 
OPPDATERING:

Får legge inn noen bilder av motor rom og datasprut m.m etter at jeg fikk igjen bilen fra bjørnstad bil.

Regningen kom på 64000 kr, men nå er iallefall motoren 100%! ;)
Merker at den er betydelig kvikkere nå enn orginalt.

Legger ved noen bilder av turen opp for å hente bilen, og av motor rommet og nytt sprut. Har fått nøstet opp i lednings rotet også nå så nå ser det litt mer overkommelig ut. :)
Vedlegg
22092007029.jpg
22092007029.jpg (414.37 kiB) Vist 127 ganger
26092007042.jpg
26092007042.jpg (434.34 kiB) Vist 132 ganger
DTA-S40 pro. Litt mindre ledninger nå enn før.
DTA-S40 pro. Litt mindre ledninger nå enn før.
Bilde 007.jpg (42.48 kiB) Vist 811 ganger
Bilde 010.jpg
Bilde 010.jpg (34.67 kiB) Vist 811 ganger
Bilde 002.jpg
Bilde 002.jpg (254.52 kiB) Vist 118 ganger

 #267001  av Marcus
 
Husker ikke akkurat antall RPM den gikk ned fra, men det gjaldt mr2 og jeg ble fortalt at kald luft hjalp MYE. Noe jeg trodde på, men ikke var klar over at det hadde såpass stor effekt.
Så det jeg lurte på var hvor mye man skal legge i å bygge ut IC enda mer enn hva du har gjort, for å oppnå enda bedre reaksjon?
Sist redigert av Marcus den 12 okt 2007 23:18, redigert 1 gang totalt.

 #267002  av FireWalk
 
Mer bilder:
Vedlegg
Electromotive coil pakker.
Electromotive coil pakker.
22092007027.jpg (259.99 kiB) Vist 119 ganger
Montert ekstra bensinpumpe under luftfilteret.
Montert ekstra bensinpumpe under luftfilteret.
22092007026.jpg (227.22 kiB) Vist 131 ganger
Ny tomgangsmotor
Ny tomgangsmotor
22092007025.jpg (407.55 kiB) Vist 124 ganger
Bytting av slange som sprakk ..
Bytting av slange som sprakk ..
24092007038.jpg (469.04 kiB) Vist 139 ganger

 #267003  av FireWalk
 
Som sindrej skrev, vann/metanol innsprut er primært for sikkerheten sin skyld. så lenge vannet sprutes inn minker sjansen for tenningsbank. Samtidig kjøles innsugsluften ned yttelgiere etter IC, noe som kan gi en gevinst i form av økt effekt (kaldere luft). Videre vil motoren bli steamet innvendig, så man fjerner hotspots før de forekommer, og holder motoren fin og ren innvendig.

Flere bilder:

Dyno chart:
Vedlegg
(denne blir ikke liggende ute lenge pga BT..)
(denne blir ikke liggende ute lenge pga BT..)
MR2--DYNO.jpg (27.45 kiB) Vist 272 ganger
Sist redigert av FireWalk den 12 okt 2007 21:35, redigert 1 gang totalt.

 #267004  av FireWalk
 
Målte forøvrig eksos støyen min i dag. 105 dB /v 4000 rpm!!! :shock: huff..

 #267014  av sleeper
 
FireWalk skrev:Målte forøvrig eksos støyen min i dag. 105 dB /v 4000 rpm!!! :shock: huff..

hehe.. jeg greide 113 på 4500 med min.. :roll:

 #267015  av FireWalk
 
sleeper skrev:
FireWalk skrev:Målte forøvrig eksos støyen min i dag. 105 dB /v 4000 rpm!!! :shock: huff..

hehe.. jeg greide 113 på 4500 med min.. :roll:
huff.. og jeg syntes min bråker?? står 91 dB i vognkortet... Så får vel et problem om jeg blir stoppa og dem skal måle støy.. :?

 #267026  av FireWalk
 
Men over til prosjektet:

Har fått gjort det meste av opprydding i motor rommet nå, fått på nytt bensinsystem og turbo. Har smidde stempler liggende, og HKS kammene er på vei.

Så da blir det som skal gjøres i vinter følgende:

- Få inn Smidde stempler og råder.
- Få på HKS kammer og kamdrev
- Modifisere forskjermer litt
- bredde bilen fra side inntak og bakover.
- flytte lyktene litt lenger ut på hver side.
- Få på TRD vingen
- Hellakkere bilen
- Fikse div skader på felgene + lakkering av dem
- Lakkere interiør
- Få på Nytt skinn på seter og i dører.

Når våren kommer blir det å ta en rask dyno justering for å få finkalibrert motoren med nye kammer. 8)

 #267036  av oleb
 
Ser ut som at Markus får en meget farlig konkurrent om tittelen Norges råeste Mr2 :twisted:

 #267053  av sindrejl
 
hehe rått :twisted:

 #267480  av FireWalk
 
Tviler sterkt på jeg kommer til å nærme meg slike ekstreme greier som Markus har, men lysten og viljen til å forbedre er jo der hele veien så vi får se hvor det ender.

Tok en liten økt på bilen i dag. Fikk gjort følgende:

1. Dobbeltsjekket at T-vis forblir disablet. (er bare å Nappe ut vakumslangen fra actuator klokka og blende den igjen så står tvisen åpen hele tiden). Iallefall på 3S-GTE. på GE er det muligens omvendt (?).

2. Koblet til igjen vann/metanol innspruten. Denne aktiverer på 0,9 bar ladetrykk.

3. La opp bryter i vanntanken og diode i dashbordet som lyser når væske nivået i tanken er lavt.

4. Koblet opp diode i dashbordet som indikerer når vann/metanol blanding blir sprutet inn. (Mest for å ha en indikasjon på at det faktisk fungerer som det skal, og for å kunne overvåke NÅR det aktiverer med tanke på ladetrykk).

5. koblet opp kalibrerings bryter og diode for feilkode indikering til Innovate LC1 wideband lambda kitet.

Så nå har jeg full oversikt over alt. Laget til alt slik at det ble veldig diskret.
Vedlegg
DÃ¥rlig bilde, men det viser iallefall hvordan trigger kitet for veivposisjonsensoren er lagt opp. Ligger forholdsvis greit isolert under plastikk dekselet der.
DÃ¥rlig bilde, men det viser iallefall hvordan trigger kitet for veivposisjonsensoren er lagt opp. Ligger forholdsvis greit isolert under plastikk dekselet der.
15102007071.jpg (245.26 kiB) Vist 117 ganger
Deaktivert T-vis:
Deaktivert T-vis:
15102007068.jpg (327.03 kiB) Vist 124 ganger

 #267489  av CelicaTurbo
 
Jeg mener det skal fungere å blende t-vis for å holde den åpen ihvertfall, men vær obs på at om dette virkelig er problemet så kan du nå plutselig gå magrere på turtall ;)

 #267514  av FireWalk
 
CelicaTurbo skrev:Jeg mener det skal fungere å blende t-vis for å holde den åpen ihvertfall, men vær obs på at om dette virkelig er problemet så kan du nå plutselig gå magrere på turtall ;)
Bare dobbelt sjekket, den er mappet med T-vis blendet igjen :-) Dvs, kontakten ute, men går for det samme egentlig. Den bruker den tanken for å lage vakum som får actuatoren til å åpne spjeldet der. Men går for det samme om man napper ut kontakta eller blender igjen slangen.

Eller begge deler.. :P
Sist redigert av FireWalk den 16 okt 2007 22:32, redigert 1 gang totalt.

 #267669  av FireWalk
 
har vært litt plaget med for høy eksos temp på bredbåndslambdaen. Får timing error pga det blir for varmt og dermed gir den unøyaktig avlesning. Satte på en heatsink bung og satte sensoren nedi. Dette hjalp mye på temperaturen. Men var noen porter på den som måtte stå mot eksosen og det var ikke så lett å få strammet den nok til at den stod slik, ikke hadde jeg skiver som passet heller så da måtte jeg improvisere med en salig latmannsarm. :-)
Vedlegg
installert. :-)
installert. :-)
16102007076.jpg (356.23 kiB) Vist 119 ganger
16102007075.jpg
16102007075.jpg (420.8 kiB) Vist 116 ganger
16102007074.jpg
16102007074.jpg (379.49 kiB) Vist 118 ganger
16102007073.jpg
16102007073.jpg (326.9 kiB) Vist 116 ganger
Heatsink for bredbånds sensoren.
Heatsink for bredbånds sensoren.
16102007072.jpg (314.13 kiB) Vist 114 ganger
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 36