TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toppfart Celica GTi

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #267937  av ThorT18

Hei hei!

Jeg har en Celica GTi 93' mod. Etter litt diskusjon ang. toppfart har jeg kommet fram til at det må være noe feil med motor/bil. Hadde en tråd tidligere pga. jeg syntes at bilen dro dårlig. Den var så og si umulig å akselerere etter 160 km/t på speedo'n. Realistisk hastighet må vel ha vært rundt 145. I tillegg var den litt dau over hele registre, så jeg byttet alle tenningsdelene(plugger,ledninger,rotor og fordelerlokk). Etter dette merket jeg at den akselererte bedre, og klarte å få den opp i 180-190km/t på speedo'n. Var førnøyd og tenkte aldri mer over saken.

Fiklet litt med diodeinnstallering og kom borti km-nåla slik at den stod loddrett ned. Justerte på den og nå viser den så og si 100%. Når jeg kjører i 60km/t på speedo'n nå har jeg 60 på en boks som viser fart her i nærheten.
Nå får jeg bilen opp i rundt 170 km/t på speedo'n maks. Problemet ligger vel egentlig ikke direkte at jeg ikke klarer å oppnå toppfart. Kjører VELDIG skjelden i en tilnærmet hastighet. Men det er jo en grunn til at jeg ikke klarer å komme opp i 30-40km/t mer(i det minste) :roll:

Hva kan være feil? Jeg har til opplysning et K&N luftfilter og ellers org. eksos bortsett fra siste stykket som er gromt;) Dette skal vel ikke ha noe å si siden jeg ikke merket forbedring etter montering av disse tingene - kun råere lyd;)

#267946  av CelicaTurbo

Vel, du har sjekket at tenningen er korrekt justert, med pinnene T1 og TE1 i diagnosekontakten kortsluttet? Samtidig, du har tatt en diagnose og lest av om det er noe resultat der? http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/

#267958  av ThorT18

Får ikke opp feilindikeringer i diagnosemodus, men tenningen har jeg ikke sjekka! Får gå ut å teste det. Kan det hende at jeg kjører med feil blanding?
Tror jeg skal ta av katalysatoren og sjekke den og :?

#267973  av CelicaTurbo

Sjekk tenningen først og fremst, det er den mest vanlige synderen. Den skal være 10 grader med de to pinnene kortsluttet i diagnosekontakten, 800 o/min vanlig tomgang og varm motor.

Katalysatoren kan være verdt å ta en titt på etterhvert, det er jo mulig at den har havarert og blokkerer alt der men det er ikke spesielt vanlig på GTi, jeg har igrunn aldri hørt at det har skjedd på en GTi... :wink: Det er jo også mulig at motoren går rikt eller magert som du sier, men det er vanskeligere å stadfeste og diagnosere. Det er ikke mulig å justere blandingen på motor, på annet vis enn ved å bytte komponenten som fører til feil blanding i utgangspunktet (bensinpumpe, bensintrykkregulator, mulig bensinfilter, injektorer..)

#267981  av ThorT18

Hm..må vel prøve å finne ut hvem som har et slikt instrument for å måle tenninga :) Skal gi oppdatering når jeg har fått sjekka om tenninga er problemet.

#268005  av Stiffy

er hvertfall noe som er galt for jeg klarte fint å dra min -91 modell GT-i opp i 200 ifølge speedo, og virka ikke som den var helt klar for å gi seg heller igrunn. Håper du finner ut hva som er galt hvertfall.

#268028  av ThorT18

Jepp! I will! Skal sjekke tenninga først..men må bare høre med noen som har litt utstyr om jeg kan låne litt :roll: