TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Airbag service

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #268089  av lexusmann

Står på baksida av solskjermen at man bør få sjekket airbag'ene etter at bilen er blitt 10 år, og det vil si nå fra i sommer(som var) av...noen som har kjennskap til om dette er dyrt??Bytter de hele greia?

#268099  av Kanakkas

Er nok snakk om skift av alle airbag'ene og event pyrotekniske selestrammere om det hadde vært montert. Er et begrenset tidsrom som fabrikken går god for at tennladningene fungerer som de skal. Forskjellige merker har forskjellige intervaler, men ligger vanligvis på 10-15 år på "eldre" systemer, mens dagens holder noe lengre.

Kan fort bli kostnader ut av dette desverre..
Om man ikke ønsker å gjøre dette så si i hvertfall fra til en event neste eier!!!

#268235  av lexusmann

Ja, noe selestrammere er der ikke...faktisk så er selene nokså slitne i fjørene...går ikke skikkelig tilbake...vil nesten si det er en svakhet på litt eldre corollaer, har opplevd det før...noen triks å gjøre der?

Men til topic: Hadde en anelse om at det ville bli dyrt, ja...vet ikke hva/om jeg skal gjøre med det...vet jo ikke om de vil fungere ved en ev. en kollisjon... :roll:
Har jo nettopp kjøpt bilen, så det blir en stund til neste eier... :lol:

#268268  av Geir

Jeg har oppfattet at airbag sjekkes første gang etter 10 år eller 150.000 km på IS200. Det er kun en sjekk, og dersom ingenting trenger og bli byttet, så trenger det vel ikke å bli sååå dyrt?

Er det noen her som har hatt denne sjekken?

#268367  av lexusmann

Nå er min riktignok 10 år, men er kun gått 85000...men får se hva jeg gjør...kan jo spørre hos Toyota hva praksis de har på dette...

#268640  av Kanakkas

Hva praksis er og hva fabrikk sier kan sikkert variere.. og det varierer sikkert noe bil merker i mellom.
Det jeg kan tenke meg er bare at fabrikken ikke lenger stiller til ansvar ved en event ulykke der baggene ikke har blit utløst korrekt.. Høre med Toyota er det sikkreste!

Ang slappe belte ruller, så KAN det hjelpe å rulle de helt ut og tørke av de med en mild såpeblanding, og sørke for at de er helt tørre før de rulles inn igjenn.

#269003  av lexusmann

Var hos Toyota i dag...de hadde ikke hørt om dette...er kanskje ikke så mye å være redd for... :lol:

Ang. det med såpe(Zalo) på beltet, har jeg også hørt, men om det virker vet jeg ikke...
 #269124  av Kanakkas

lexusmann skrev:Står på baksida av solskjermen at man bør få sjekket airbag'ene etter at bilen er blitt 10 år, og det vil si nå fra i sommer(som var) av...noen som har kjennskap til om dette er dyrt??Bytter de hele greia?
Når det står et originalt klistremerke i bilen fra fabrikk og så sier de på Toyota at de ikke har hørt om dette, så virker det ikke som om de er så veldig oppdatert spør du meg!
Hos Mercedes så står dette tilogmed i serviceskjemaet på enkelte "eldre" modeller.
 #269229  av lexusmann

Kanakkas skrev:
lexusmann skrev:Står på baksida av solskjermen at man bør få sjekket airbag'ene etter at bilen er blitt 10 år, og det vil si nå fra i sommer(som var) av...noen som har kjennskap til om dette er dyrt??Bytter de hele greia?
Når det står et originalt klistremerke i bilen fra fabrikk og så sier de på Toyota at de ikke har hørt om dette, så virker det ikke som om de er så veldig oppdatert spør du meg!
Hos Mercedes så står dette tilogmed i serviceskjemaet på enkelte "eldre" modeller.
Kan godt hende det, ja...mener du med det at jeg skal kontakte Toyota Norge?

#269411  av Kanakkas

Eventuelt de ja, for de har sikkert en teknisk avdeling som kan svare eller et annet verksted. Og be de sjekke det opp i litteraturen sin.

#269422  av lexusmann

Sendte de en melding via http://www.toyota.no i går kveld men fikk ikke no' svar i dag hvertfall...får se om de svarer...kunne tenkt meg om ikke annet et svar, har ikke lyst at det bare skal renne ut i sanden heller... :?

#269532  av lexusmann

Fikk svar i dag....Limer inn her:

Viser til din henvendelse vedrørende din Toyota Corolla og spørsmål om kollisjonsputene. Det som service her betyr er at kollisjonsputene og området rundt de samt der følere sitter skal besiktiges. Det skal ikke gjøres noe med, kun kontrollere at det ikke finnes skader slik som f.eks. sprekker der hvor komponenter som hører til kollisjonsputesystemet finnes.

Med vennlig hilsen
TOYOTA NORGE AS
Kundesenteret
Heidi Syvertsen

Må vel bestille time da, og laang tid for å komme til, + at det koster en time for herligheten..... :?

#269703  av Kanakkas

Bra du fikk et skikkelig svar! og godt at det ikke trenger å bli dyrt.

#269714  av csstian

Det finnes noen blanke tape biter som du kan klistre på der belter går i øvre feste.Slike får du hos Toyota.Da hjelper det litt.Blir litt glattere slik at beltet ruller lettere tilbake

#269764  av lexusmann

csstian skrev:Det finnes noen blanke tape biter som du kan klistre på der belter går i øvre feste.Slike får du hos Toyota.Da hjelper det litt.Blir litt glattere slik at beltet ruller lettere tilbake
Hm...har jeg ikke hørt om før...men kan spørre hos Toyota...må jeg demontere noe?