TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turboras pÃ¥ Celica CS fra 92

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #268418  av Insanity

lurer på å kjøpe meg en CS med rast turbo... hvor mye må jeg regne med for en ny???? og lønner det seg å få tak no større???

#268441  av CelicaTurbo

koster en 5-6000 å overhale turboen, pluss arbeidet med byttet om du ikke kan gjøre det selv. Et annet alternativ er å kjøpe en brukt ct20b turbo som er en moderat oppgradering (gir bedre resultater allround, både på lavt turtall og høyt turtall), koster en 3-4000 men det er jo da ingen garanti for tilstanden til den brukte turboen. Andre alternativer er nye og større turboer så klart, som koster mer, men trenger ikke være avskrekkende dyrt. Jeg har ikke satt meg inn i detaljene på hva som er prismessig aktuelt der..

#268447  av Larsen

Overhalingssett koster rundt 500 kr, men da kommer det ann på hva som er røket på turboen, samt at må ikke være helt ukjent med "skiftenøkkelen".

#268459  av Insanity

han snakket om at det var kast i aksel og mye olje røyk.....

nei er ikke helt ukjennt med verktøy så jobben er ikke noe problem :)

#268474  av Larsen

Insanity skrev:han snakket om at det var kast i aksel og mye olje røyk.....

nei er ikke helt ukjennt med verktøy så jobben er ikke noe problem :)
Det går ann å dreie ned akselen og sette på o/s lager. Det mest vanlig er at oljetettningen har gått. Det som er værre igjen er vist turbin eller kompressorhjulet har skrapet opp huset.

#268475  av Insanity

hmmm.. ja.... jeg skal be han ta bilder av turboen jeg. så er det litt lettere for meg å se... bilen står i tr.heim.. og jeg er i drammen.....

men er jo ikke værre enn å hive på en ny en...

#268476  av Larsen

Insanity skrev:hmmm.. ja.... jeg skal be han ta bilder av turboen jeg. så er det litt lettere for meg å se... bilen står i tr.heim.. og jeg er i drammen.....

men er jo ikke værre enn å hive på en ny en...
Bare tenkte det var sparte penger jeg. Hiver du på en ny en vet man egentlig ikke så mye om hvor lenge den holder. På den andre siden så vet man ikke om oljetettningen holder på en overhalt turbo heller.

#268477  av Insanity

ble bare litt skeptisk til å dreie ned en ting som skal snurre så fort rundt.... :)

men allt er mulig.. har jo utstyr til å utføre ganske omfattende mek arbeid. men liker som sakt ikke å tukkle med ting som skal gå så fort :)

#268485  av Larsen

Insanity skrev:ble bare litt skeptisk til å dreie ned en ting som skal snurre så fort rundt.... :)

men allt er mulig.. har jo utstyr til å utføre ganske omfattende mek arbeid. men liker som sakt ikke å tukkle med ting som skal gå så fort :)
Hvordan tror du de lager akslinger til turboen da...

#268515  av Insanity

Larsen skrev:
Insanity skrev:ble bare litt skeptisk til å dreie ned en ting som skal snurre så fort rundt.... :)

Hvordan tror du de lager akslinger til turboen da...
hehe godt poeng.... men har ikke akkurat den nyeste dreiebenken kan du si.

#268615  av Insanity

men... hvor får jeg tak i en ct20b eller en original turbo til denne bilen??

#268652  av ErikG

Har en brukt du kan kjøpe for en BILLIG penge. Har også en downpipe liggende du kan få med for litt ekstra $$

#268654  av a man in the nude

Gjør som meg, og flere andre her på forumet og kjøp en ct 20b-turbo.
Kjøpte en brukt på e-bay fra usa for over ett år siden, og denne turboen er merkbart bedre enn den orginale ct-26 turboen. Har ikke hatt noen problemer med den. Var ørlite vertikal slark i akslingen, men ikke noe å skrike for. Horisontal-slarken, den kritiske, var lik NULL.
Dollarkursen gjør det gunstig å handle fra Usa nå, så jeg fant en til ct-20b på e-bay....bare å bestille :D http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TURBO-TO ... 0176473405

#268659  av Insanity

a man in the nude skrev:Gjør som meg, og flere andre her på forumet og kjøp en ct 20b-turbo.
Kjøpte en brukt på e-bay fra usa for over ett år siden, og denne turboen er merkbart bedre enn den orginale ct-26 turboen. Har ikke hatt noen problemer med den. Var ørlite vertikal slark i akslingen, men ikke noe å skrike for. Horisontal-slarken, den kritiske, var lik NULL.
Dollarkursen gjør det gunstig å handle fra Usa nå, så jeg fant en til ct-20b på e-bay....bare å bestille :D http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TURBO-TO ... 0176473405
oi faen..... dette var jo faktisk rasende billig....... men da skal du ikke se bort i fra at jeg handler meg en CS... noen som vil kjøpe en Aygo???? :D