TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 275whp

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #268439  av vichan

Hei har lest litt inne på http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm er dette til å stole på. trenger man ikke noen oppgradering av bensin systemet for å klare 275whp. Er det noen som har noen erfaring med greddy e-Manage Utimate burde man ha noen lignende som denne for når man har ca 275whp

#268443  av Larsen

Den siden er ofte brukt som referanse for nybegynner rett og slett fordi den er veldig korrekt.

#268466  av Morten

ikke regn med å få 275whp på celica (4wd) da den bilen har vesentlig mere drivverks tap enn en mr2 som denne guiden opprinnelig er for. :wink:

#268472  av vichan

ok hva er det 300hk på veiva er på hjulene på gt4

#268488  av sleeper

vichan skrev:ok hva er det 300hk på veiva er på hjulene på gt4
ca 240 tenker jeg...

#268540  av k_one

mister man så mye som 20% effekt i drivverket?jøss, det hadde jeg aldri trodd... :shock:

#268552  av sleeper

k_one skrev:mister man så mye som 20% effekt i drivverket?jøss, det hadde jeg aldri trodd... :shock:
kan nok være opp til 25% på 4wd...

#268558  av Speeder

sleeper skrev:
k_one skrev:mister man så mye som 20% effekt i drivverket?jøss, det hadde jeg aldri trodd... :shock:
Det er noe jeg alltid har lurt på;
Det skulle tilsi att en bil med 200kW avgir ca 50kW varme?
For det må jo i hovedsak være til varme energien blir?

#268561  av sleeper

Speeder skrev:
sleeper skrev:
ja, kan stemme godt det.. ( fordelt på girkasse, aksler, drivledd, dekk og differ..)

#268575  av Larsen

Tapet kan i utgangspunktet ikke regnes i prosent etter som det er et resultat av mange komponenter. Alt som regnes som tap blir jo stort sett overført til varme.

#268585  av Morten

Speeder skrev:
sleeper skrev:
Ikke glem at hoveddelen brukes til å akselerere opp masse (selve delene i drivlinja har jo masse som skal settes i bevegelse på samme måten som effekten på hjula blir brukt til å sette selve bilen i bevegelse)

#268704  av ivers

Morten skrev:
Speeder skrev:
sleeper skrev: kan nok være opp til 25% på 4wd...
Ikke glem at hoveddelen brukes til å akselerere opp masse (selve delene i drivlinja har jo masse som skal settes i bevegelse på samme måten som effekten på hjula blir brukt til å sette selve bilen i bevegelse)
Enig der, det er ikke snakk om varmetap når det er snakk om effekttap i bilens drivverk. Energien er der enda, den forsvinner ikke som varme, men alle overganger og koblinger i drivverket gjør slik at all effekten motoren produserer ikke når ut til hjulene. Vekten på alle bevegelige deler i drivverket er med på å ta opp mye av effekten. Dvs. visst man bytter deler i drivverket til lettere deler, vil man få mer effekt ut på hjulene med samme effekt i motor.

#268712  av Larsen

Men nå kan man vel egentlig ikke måle effekt under akselerasjon heller da man må kompensere for den beveglige massen. da ville du få mindre hk jo større felger du har.

#268726  av Morten

Larsen skrev:Men nå kan man vel egentlig ikke måle effekt under akselerasjon heller da man må kompensere for den beveglige massen. da ville du få mindre hk jo større felger du har.
Alle vanlige ruller/dynoer måler nettopp effekt under akselerasjon..
Noen kan også måle steady state, men det blir skjelden eller aldri brukt pga belastningen på drivverket (utenom til fintuning på kjørbarhet/cruise delen av mappet).

#268736  av Larsen

og dermed vil du få et bedre resultat om det tar langt tid å spinne opp rullen en om det tar kort tid. Altså kan ikke tap i drivverket måles i prosent.