TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• girkasse og motor til corolla ke70L

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #269276  av junkern

hallo.
jeg gikk til innkjøp av en helt strøken ke 70 stv 82 i går, me n lurer på litt ang denne.

-fins det 5 trinns girkasse til denne? husker ikke motor nummeret, men er en 1.3L

-finns det noen andre motor og gir alternativer til denne?har hørt at litace motoren passer

- er det noen steder man generelt kan få tak i nye deler til denne, har hørt det er litt problemer og jeg vet at jeg ikke får tak i så mange deler på jobben min heller

hadde vært knall med svar på dette
Vedlegg
corollan min.jpg
corollan min.jpg (32 kiB) Vist 599 ganger

#269290  av Sven

Hvis det er 5k motor (1,5L) i Lite-Acen så passer motoren rett nedi.
Ellers er jo T-motorene eller 4A-GE ikke så vanskelig å få nedi. Da med T-50 girkasse.

Eller så kan du bytte til K-50 kasse for 5 gir

#269291  av Greven

Grattis med ny bil :P Dødsfet 8)
Hvis du har 1,3L, så heter den 4K. Girkassen du har heter K40.
Liteace'n hadde 5K, dvs 1,5L. Der har vært levert en girkasse som heter K50, 5-trinns, men den er svært sjelden. Kunne godt tenkt meg en sånn kasse selv, i Starlet'en min.. :wink:

#269313  av tojo2

km10 liteace 70-79 : 3k
km20 liteace 79-85 : 4k
km36 liteace 86-89 : 5k

Størst sjangse for å finne k50 kasse er nok svensk huggeri. Se etter daihatsu charmant 1.3 med 5trinns kasse. Den passer best til ke70.
Starlet k50 kasse har girspaken 10cm lenger fremme. Har ikke sett k50 kasse på norske biler men finnes kansje?

Ser ikke bort fra at du kan bytte til hele drivlinja til charmant. Få da med travers & motorfester. De kom med både 2t og 4a motorer som er 1600cc.

#269346  av junkern

knall bra! da ble jeg litt smartere i dag også! :lol:
jeg har 4k motor(1,3).går som ei kule(eller ikke :lol: )

tror jeg skal prøve å få tak i litace motoren, har hørt at den skulle være kurant og at den faktsik er mulig å få godkjent. tviler på at 4-age motoren med kasse passer så bra egenlig. blir dyrt også hvis jeg må ta inn en komplett ae86 for å bruke delene.har liksom ikke hjerte til å plukke fra hverandre en ae86 da det er drømmebilen min...

takk for all svar, og gi gjerne beskjed hvis noen har noen av forslagene liggende i garagen for salg!
hehe. knall vinterbil i hvertfall, og null rust!

#269362  av tojo2

Litt å være obs på ved bytte til 5k

Noen små forskjeller på 4k og 5k.:
5k har hydrauliske ventil løftere.

5k har elektronisk tenning (ta vare på fordeler +coil fra donor bil)

Bruk svinghjul og clutch fra 4k (5k deler passer ikke i k-serie girkasse)
Dessuten er 4k delene ca 2kg lettere. :D

Større bunnpanne på 5k. (4k passer hvis problem. bytt da sugerør til oljepumpa også.) Mulig det er god plass på ke70.

Bruk motorfestene og eksosmanifoil fra din bil

Har du dobbelradet register kjede på din motor kan du med fordel bytte over til 5k sammen med drev.

Fjern slurevifta fra 5k og sett på termostathus topp fra 4k ke70 med el styring av vifte.

Ellers så finnes det trim deler til 4k... :D
Sist redigert av tojo2 den 30 okt 2007 11:56, redigert 1 gang totalt.

#269385  av junkern

tusen takk, dette var til stor hjelp! :D regner med det blir litt motorbygg i vinter gitt. vet du om noen steder det er lett å få tak i deler til ke70? de fleste delene er ute av produksjon på toyota(jobber der). jeg har foresten registerkjede ja. trimming til 4k hørtes knall ut, hvor og hva får jeg tak i der? har hørt nå at carina fra 83 brukes som drifting bil i statene, da med oppimot 350hk, fikk vist tak i turbokit og greier. gi meg gjerne en adresse på hvor jeg kan få tak i trimming. syns den gikk litt høyt på turtall da jeg passerte 150km/t med den.hehe. så det hadde ihvertfall vært knall med en 5 trins kasse også.har en på jobben som kan selge med komplett BMW m5 motor og girkasse som han har i sin ke70(den går bra!),men som toyta fan syns jeg lite om å bruke tysk motor i en japsebil. :lol:

#269397  av tojo2

Litt linker :http://www.freetechnics.fi/

http://kentcams.com/

http://kmcams.com/shop/

http://stores.ebay.com/GEM-PARTS-AUSTRALIA

Toyota har litt enda, som pakninger og slikt. Er bra hjelpsomme de jeg har vert i kontakt med. Vet vel du som jobber der :lol: Mekonomen , bildeler , og de kjedene har noe også. Ellers er det jo huggeri og delebiler å få tak i. Jeg leverte spec og 4k kam til kmcams og fikk omslipt. Handla ventilfjærer der også. Ellers fant jeg et justerbart kamdrev på ebay. Fikk overgangplate til weber fra australia. Høvla av toppen noe , og slipte ventiler. rydda opp litt i portene . Litt her ,litt der.

har ikke satt det sammen enda. Fant en 5k som jeg kommer til å bruke omtrent som den er:
Vedlegg
2007_10295k0001.JPG
2007_10295k0001.JPG (44.93 kiB) Vist 218 ganger

#269497  av junkern

såppas!dette var jo til stor hjelp. tror jeg skal ta en telefon til kmcams og høre på litt priser og slikt.vet du om det finnes noen stivere og lavere bladfjærer til ke70 og eller?tenkte jeg skulle få den litt ned på bakken og kaste på noen breie 13" eller noe, men vil liksom ikke ødelegge den heller.hehe. skal du selge den 4k motoren du har liggende eller, siden du skulle bruke 5k i stede?

#269505  av tojo2

Du kan sjekke på jobben om bilen din bruker samme frem fjærer som ae70. I så fall har de senkefjærer her http://www.whiteline.com.au/

Bjørnstad bil i sørtrøndelag er forhandler. Whiteline har også fetere stabstag til de.

Verre med bak. Har hørt at det finnes noen i sverige som "resetter " dine gamle til ønsket spec, men har ikke ide hvem.

Ellers finnes det vel forskjellige jalla måter. Senke klosser under fjærpakka, snu noen blad opp ned osv. Anbefaler ikke. Har lest om noen som satte inn 2-3 eksta blader. kansje en ide.

Ellers er jeg ikke så flink å selge. Litt samlemani. Dukker kansje opp et bruksområde for 4ken en annen gang . Noe lettere enn ke 35 kansje.... Hadde ikke blitt noe billigere for deg enn å kjøpe nytt uansett. :lol:

ps: kammen heter 1527 og ligner kent sin t124 , hvis det er noe slikt du er ute etter. Må ha andre fjærer pga løfthøyde.

#269514  av junkern

ok, er ikek sikker på om det er samme fjær foran , men tenkte jeg skulle prøve å bare snu hele bladsette oppned, bare for å prøve, har en kamerat i sarpsborg som kan lage nye fjærer foran etter ønsket spec(stivelse og høyde), tror jeg bare tar en telefon til han.si for all del i fra hvis du kommer over noe spennende som du tror kan være intressangt for meg, knall info du har gitt meg. tusen takk.