TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Howto: mørk innmat i frontlykter og spredere på IS200

  • Diskusjon og spørsmål om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #269302  av CelicaTurbo
 
Guide skrevet av Geir-Arne Laberg, forumbruker galx. Takk for bidraget!

Modding av frontlykter og spredere fra scratch til ferdig .

Det kan være en fordel å montere av grillen (original grill: festet med klips og en skru..) på bilen før du begynner å demontere lyktene. Jeg for min del tok av støtfangeren også (veldig enkelt), men dette er ikke nødvendig, jeg monterte jo TTE-spoiler samtidig. I tillegg modifiserte jeg sprederne i støtfangeren, på samme måte som hovedlyktene. Må nesten være en helhet i den modifiseringen man foretar seg når man først begynner. Samtidig satte jeg i gitter i den originale støtfangeren, både bak luftinntakene ved siden av sprederne og i midten. Rått. Fjernet plastgitteret i midten med en Dremmel med kuttskive på. Tilpasset og formet gitteret og festet det med sikaflex etter å ha rengjort nøye med Rødsprit.

For å få demontert lyktene gjør du så her:

Fjern alle tilkoblinger til lyktehuset.

• Blinklys
• Fjernlys
• Nærlys
• Parklys
• Kobling til høydejustering av lysene.

Selve høydejusteringen som sitter i lyktehuset skal du bare la stå i, denne går ikke ant å fjerne fra lyktehuset!

Vri om hjulet maks, fjern noen av klipsene som holder på plass plastdekslet inni skjermen. Bend/bøy plastdekslet innover slik at du kommer godt til. Det tåler mye ”juling”, så bare bøy godt tilbake.
Hvis du nå ser/lyser med en lykt inni hjulbuen, retning mot enden av selve lyktehuset, vil du se at du må skru ut to muttrer som står vertikalt overfor hverandre. Kan være litt knotete å komme til – spesielt den øverste mutteren, men bruk gjerne 10mm kopp m/ledd og forlenger..ingen problem. Dette er de eneste muttrene som holder fast lyktehuset. Den andre enden av lyktehuset sitter klipset fast i chassiset. Bruk litt omhu og forsiktighet når du ”rykker til” lyktehuset utover/litt skrått oppover for å få frigjort lyktehuset i fra bilen. Så var det andre siden igjen :? . Samme fremgangsmåte.


Innkjøp:

På forhånd må du har kjøpt 2 stykk oransje blinklyspærer (store stikkpærer), dem får du hos Toyota.
Kjøp pussepad/stålull for å matte ned krommen i lyktehuset.
Kan være også være lurt å kjøpe inn en tube med grå sikaflex (lyktehuset er grått) om du ønsker å fjerne ”limmassen” som holder lykteglasset fast, og erstatte dette med sikaflex.
Det er noe arbeid å få dette delvis helt fjernet, men det går ant om du bare har tålmodighet og en bruker noen turer inn og ut av komfyren med lyktehuset.. Kommer tilbake til dette.

Selve ”bakingen” av lykten.

Varm opp komfyren til 125 grader. Legg noe folie nederst i oven..det kan dryppe gugge fra lykta.. Ta for deg en lykt om gangen.
Hovedlykten skal stå i ovnen i ca 20 - 25 minutter, sprederne kan du forsøke med 15 - 20 minutter.

Forbered deg med 2 – 3 stykk gode halvstore flatskruvjern for å bende i fra glassen fra lyktehuset. Høydejusteringsboksen som står fast i lyktehuset tåler prosessen i ovnen, ingen problem.
Du må påberegne deg at du må bøye og tøye litt på mothakene på lyktehuset for å få fri glasset. Snu lykten mens du holder på slik at du får likt press på begge sidene. Det går først tregt å få glasset til å løsne.

HUSK: Du har dårlig med tid når du tar ut lykten av ovnen.. ja, så er den jo varm også da. Jeg måtte skille glasset i to omganger, altså 2 X 20 minutter i ovnen. Limet størkner veldig fort, og er sinnsykt sterkt.
Husk å la lykten kjøle seg litt ned før du hiver den i ovnen igjen, du vil nødig at glasset skal deformeres med for mye varme.

Når du har fått av glasset kan du like godt hive inn lykt nr 2 i ovnen. Sprederne bør du gjøre det samme med, så får du en stilig og riktig helhet. Enklere å få det til med sprederne.

Fjern den oransje blinklysdelen som sitter kneppet fast i glasset. Den kan du bare hive, hehe. Det er her vi kommer inn på det med at du på forhånd har kjøpt oransje blinklyspærer  :lol: .
Gjør glasset rent på innsiden, skrubb det rent i varmt såpevann. Jeg polerte glasset på innsiden med Autoglym Glasspolish etterpå. Det er veldig viktig at du får det helt rent og antistatisk før du setter i sammen lykta igjen. Antistatisk pga. at glasset ikke skal suge til seg støv på innsiden. På sikt blir det lite pent..

Plukk ut kromdelen, puss/rubb ned krommen slik at lakken får feste. Jeg brukte stålull og vann, det ble bra resultat. Vask alt i såpevann – bruk en oppvaskbørste til dette. Rengjør etterpå med rødsprit, viktig å få det rent og fett/støvfritt spesielt i hjørner og spisse vinkler.

NB! Legg merke til noen små luker bak på lyktehuset, tror det er 3 stykk av dem. Åpne dem. Ta ut de små runde skumgummibitende som ligger som støvfilter inni. Rengjør dem i såpevann og tørk dem godt. Sett dem på plass ved montering av lykten. Lag gjerne noen ekstra hull i den rød/lilla membranen som dekker til luftehullet inni lyktehuset. Dette gir bedre utlufting av kondens og fukt inni lykten !! Det samme gjelder i sprederne.

Lakkering.

Påfør et tynt tynt tynt lag med plastprimer (gjennomsiktig farge). Lurt å kjøpe samme type primer som lakken du velger å bruke slik at du ikke for ”kok” i lakken.
La primeren tørke og påfør lakk i tynne lag. La tørke og lakker igjen – helt til du er fornøyd. Det verste som kan hende er at du får ”heng” på dette. Bruk litt tid på dette, ha det varmt i rommet og sett gjerne en varmluftvifte for å tørke det fort.
Jeg lakkerte begge lyktene og sprederne i samme slengen, da ser man at det blir lik nyanse på alt.
Etterpå alt er skikkelig tørt, MÅ du rengjøre den lakkerte innmaten med en fuktig klut. Da fjerner du lakkstøvet som legger seg overalt, det vil nemlig suge seg til lykteglasset og lage garer - garantert.. Har gjort den feilen selv.

Valg av lakkfarge.

Jeg har brukt halvblank sort farge. Det står fint til denne bilen, og med andre detaljer som sportsgrill, mørkt gitter i fanger osv.

Montering.

En ting som ikke kan gjentas ofte nok er at du ikke må få fingermerker på innsiden av glasset.
Rengjør reflektorene, men vær forsiktig, de tåler lite før det blir riper.
Legg lyktehuset i ovnen i 20 minutter. Ta lyktehuset ut og fordel ”limmassen” jevnt rundt lyktehuset. Dette er viktig for å få det tett og ikke få fukt i lykta etter montering.
Legg lyktehuset i ovnen og gjør deg klar til å sette på glasset igjen. Jeg lot lyktehuset denne gangen stå i 25 minutter før jeg tok den ut. Studer hvordan lykteglasset skal settes sammen med lyktehuset før du setter i gang med dette. Legg skikkelig press for å få lykteglasset så godt inn i lyktehuset som mulig.

Jeg brukte mye tid på å fjerne ”limmassen” som var brukt fra før av. Så påførte jeg grå sikaflex i stedet for. Da kunne jeg være sikker på at det ble tett. Litt gris og ekstra rengjøring ble det, men det lønte seg.
Jeg har gjort denne lakkeringsprosessen 3 ganger før, og det beste resultatet ble da jeg fjernet den gamle ”limmassen” og erstattet den med sikaflex. Jeg fjernet limmassen med skrujern når ”massen” var varm. Tok det i noen omganger så var det gjort :)

Ferdig ferdig !
Håper dette var til hjelp :D