TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bremseproblemer ST185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #269515  av grimfer

Jeg skifta nylig kalipperne framme på bilen. Etter å ha lufta ut hovedpumpa, og alle kalipperne (begynte med høyre bakhjul), tok jeg bilen ut på prøvetur. Da dukket problemene opp:

1. Jeg kan presse pedalen rett i gulvet, og bilen bremser bare såvidt.
2. NÃ¥r jeg bremser, trekker bilen litt til venstre
3. Når tenninga er av, kan jeg pumpe opp trykket i bremsene uten problem. Men med en gang jeg skrur motoren på, går pedalen kjempelett rett i gulvet.

Jeg har prøvd å lufte systemet, men lurer på om noe av problemet kan være de nye kalipperne.
Jeg har nok bremsevæske, det sjekket jeg underveis...

Kan det ellers være bremsekraftforsterkeren?

#269522  av Larsen

Luftet du hovedbremsesylinderen da?

#269525  av csstian

Vet ikke om det går ann å bytte om på høyre og venstre kalipper på disse.Men jeg gjorde det på en opel,å da blei det sånn.Luftenippelen skal ivertfall våre på toppen av kalipperen.

#269539  av grimfer

Larsen skrev:Luftet du hovedbremsesylinderen da?
Ja, prøvde det 2 ganger

#269541  av grimfer

csstian skrev:Vet ikke om det går ann å bytte om på høyre og venstre kalipper på disse.Men jeg gjorde det på en opel,å da blei det sånn.Luftenippelen skal ivertfall våre på toppen av kalipperen.
:) Nei, har garantert ikke bytta om kalipperne. Hvis ikke luftenippelen er på toppen, vil det jo ikke være mulig å lufte ut!

#269670  av grimfer

Ingen som har peiling?

#269672  av csstian

Hvis du er helt sikker på at det ikke er luft i systemet,kan jo problemet ligge i hovedsylindern.At den har vært dårlig,å når du begynte å lufte så tok den kvelden.

#269695  av ErikG

Har vært borti det samme med en Rav4 en gang jeg skiftet skiver + klosser rundt hele. Luftet masse men ble ikke borte den myke pedalen. Blei steinhard når motoren var skrudd av, men var der når jeg startet. Holdt å bare kjøre en tur med den så bremsene satt seg på den. Kan jo være forsøket verdt om du vet du har luftet godt.

#269745  av grimfer

Tenkte jeg skulle lufte skikkelig en gang til, og kanskje kjøre en tur etterpå... Håper det løser seg. Begynner å bli rimelig lei av slike (for meg) uforståelige problemer.

Forresten, da jeg lufta ut, gikk det greit å lufte overalt, bortsett fra høyre fremre kalipper. Den er jo den siste man skal lufte, så vidt jeg har forstått, siden den er nærmest hovedsylinderen.

Da jeg lufta ut der, var det mye luft, og i tillegg kom det ut en del hvitt "grums" i bremsevæska. Hva kommer det av? Kalipperen var jo "ny"?

Og så kommer jeg på noe: Hadde litt problemer med at jeg ikke fikk trykk da jeg drev og pumpa på pedalen underveis. Det var ikke tomt for væske, men nivået var litt lavt. Så jeg fylte på, og da kom trykket igjen. Er dette vanlig da? På volvoen min er det trykk så lenge det er en skvett bremsevæske i beholderen...

#269747  av ErikG

Når det er luft i systemet vil det være dårlig med trykk. Kan være man da må pumpe fort på pedalen for å greie å bygge noe trykk i det hele tatt. Ville lufta en gang til og gjerne et par runder.

#269749  av grimfer

Ja, kanskje jeg skal gjøre det... Må kjøpe mer bremsevæske først! Har brukt temmelig mye på dette her... :D

#269809  av defred

ABS bremser på bilen eller? Da kan det gå med fryktlig mye bremseveske. Sett en slange på luftenippelen , putt slangen ned i en flaske med litt bremseveske i. Sørg for at slangen er nedi vesken, åpne luftenippelen og pump rolig på pedalen til det ikke kommer mere bobler. Steng nippelen.
Vis det skummer pumper du for fort! Husk og etterfylle underveis.
Er det stor slitekant på bremseskivene og nye klosser, kan pedalen bli litt løs til klossene er tilpasset skivene.

#270026  av grimfer

Takk for tipset! Var ikke klar over at det kunne skumme hvis jeg pumpet for fort...