Jeg har vanskelig for å tro at man kan sette noen grense for hvilken Nm den girkassen tåler. Den tåler alt hva du kan få motoren til å levere, men det er ikke Nm i motor under akselerasjon som får girkassen til å ryke, det er ekstreme påkjenninger på kort tid som får den til å ryke. Slik som f.eks under en rivstart med høyt turtall og en clutch som ikke slurer, slik at du tvinger girkassen til å absorbere all rotasjonsenergien i motoren i løpet av en kort tid. De kreftene som kassen utsettes for da kan måles i Nm, men det er i liten grad et produkt av motorens effekt, men snarere et produkt av den totale energien involvert fordelt over tidsrommet energien blir fordelt over. Energimengden vil jo da være et produkt av turtall, motorens masse og gasspådrag. Det er også avhengig av hjulenes evne til å levere momentet til bakken. En bil med slicks på tørr asfalt vil sette girkassen under en del mer stress under rivstart enn hva en bil med dårlige vinterdekk på en våt sommerdag klarer å gjøre, pga at hjulspinn vil føre til at en del energi "forsvinner" fra regnestykket.. Kennethx her på forumet har vist et par ganger at 300hk +/- 30hk er fint tilstrekkelig til å ta livet av en girkasse, mens det finnes biler internasjonalt som ikke har problemer med 500hk. Det er hvordan den må håndtere energien som er saken, og ikke hvor mye dreiemoment motoren produserer.
Så langt jeg vet er det heller ingen forskjell på en 1990 girkasse og de som ble levert på CS; Toyotas identifikasjon av girkassen på chassiplaten er ihvertfall den samme som larsst185 skriver, E151F. Et unntak til det kan være om din bil kommer fra USA eller Japan, hvor de første modellene ble levert med E150F, men jeg har ikke hørt noe som tilsier at denne girkassen er svakere på noe vis, kun at den har færre synkringer og at de bilene ble levert med åpen diff bak.
- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet