TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oppgraderte bremser!?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #269043  av Ã¦len2

Har montert D2 8 stempel bremser fram.
Lurte på noen har gjort lignende?
Bremsene fungerer ok, men trykkpungtet på pedalen går innover ved varme og banekjøring.
Bremseveska er fri for luft og kostet 1000kr L. SÃ¥ den er grei.

Lurer på om den orginale hovedsylinderen er for liten?
Har noen synspungter på dette?

#269051  av Larsen

Jeg regner med at du har 8 stempler bak også da... Regner med at du kjenner til bremsefordelingen på en mr2?

Er heller ikke uvalig å bytte til større bremsesylinder med så store bremser nei. Finnes flere toyota hovedbremsesylindere som passer på mr2en. Men det har jo ingenting å si på hvordan bremsene reagere på varme.Hvis det er snakk om hard og mye bremsing så vil jeg tippe at du overoppheter bremsene bak.

#269053  av Ã¦len2

Orginale bremser bak, så hadde en misstanke om at de ble litt vell varme.
Men har justering av bremsekraft fram/bak. Og har prøvd og justere på mere fram.
Men vil pedalen forsvinne innover ved varme!!?

#269057  av Larsen

ælen2 skrev:Orginale bremser bak, så hadde en misstanke om at de ble litt vell varme.
Men har justering av bremsekraft fram/bak. Og har prøvd og justere på mere fram.
Ja det vil den.
Ettersom du har så enormt stor forskjell mellom fremre og brakre kalipter så vil det nok bli vansklig å justere inn spriket. Orginalt er bremsefordelingen på mr 2 er ca. 58/42 noe som er betraktlig anderledes fra andre biler. D.v.s. at bakbremsene dine som har 1 stempel må ta circa like mye last som de 8 du har foran.

#269384  av Ã¦len2

Men rent teknisk, hvorfor forsvinner pedalen innover ved høy varme?
Bremseveska har kokepungt på 270 grader så vidt jeg kan erindre!?

Savner en mere kontant pedal! Mulig jeg kan hente litt av det på og uppgradere hovedsylinder og i tillegg stive den av? Den som står på nå har endel bevegelse når jeg trår pedal.

Burde vell ha gådd til innkjøp av bakbremser å men... $$$

#269398  av Larsen

ælen2 skrev:Men rent teknisk, hvorfor forsvinner pedalen innover ved høy varme?
Bremseveska har kokepungt på 270 grader så vidt jeg kan erindre!?

Savner en mere kontant pedal! Mulig jeg kan hente litt av det på og uppgradere hovedsylinder og i tillegg stive den av? Den som står på nå har endel bevegelse når jeg trår pedal.

Burde vell ha gådd til innkjøp av bakbremser å men... $$$
Ja, mener du kan bruke hiace eller camry bremsesylinder på mr2en. Da vil du få mer kontant brems.Det står litt om bytte av bremsesylinderen på http://www.mr2oc.com . Ellers så vil jeg anbefale stålomspunnen bremseslanger. De hjelper stort. Stive av bremsesylindere hjelper ikke spesielt etter min erfaring.

Etter min mening så har du ødelagt mye av bremsekraften med en så skev fordelen av bremsekraften, men det kan jo hende at det fungere hvis du har justert det til. De bremse-fordelings ventilene er foresten ulovlige.
Sist redigert av Larsen den 31 okt 2007 14:22, redigert 2 ganger totalt.

#269432  av Ã¦len2

Skjønner, uten bremsefordeleren hadde neppe bremselengden gått ned.
Sidn jeg da bare hadde økt kraften fram, å når jeg kompanserer dette med og sette på mere brems bak går de varm...

Hmm, er jo en mulighet og sette mine tidligere frambremser bak da.

#269667  av cameleon

Er jo ikke mange som tenker på dette når de monterer større bremser. De fleste tror jo at bare man oppgraderer til større bremser foran så blir bilen så mye bedre å sakke ned farta med, men slik er det nok ikke. Jeg oppgraderte frambremsene mine til 4potts calippere av merket grex/trust. Men ved å kun gjøre det så ble ikke bremsekraften noe bedre sånnsett. Så monterte på bremser bak fra senere revisjon mr2, byttet ut alt som var av slanger og måtte gjøre om bremsesystemet en god del pluss bytte til helt annen bremseveske og masse mer. Jeg tror du kan bruke orginalbremsene dine bak, men du må gjøre om på litt forskjellig dill og dall for at du skal få en annen bremsekraft. Forholdet bak og foran blir nok ikke rett med orginale, men at det kan forandres på går an. Siden du kjører med så store bremser foran ville jeg funnet tilsvarende å montert bak. Dette er ikke noe jeg anbefaler at du gjør selv siden dette med bremser ikke er noe du skal begynne å tukle med såfremt du ikke har ekstremt peiling på bil.

Det forholde du har nå er også som larsen sier ikke lov, og om du blir stoppet i teknisk eller skal ha bilen din inn på eu hos noen som ikke kjører bilen "rett gjennom", så kan du ende opp med en 3er feil og bli avskiltet. OM jeg hadde vært deg, så ville jeg intill videre byttet tilbake til det orginale foran, såfremt du ikke har en veldig god plan og vet akkurat hva du skal gjøre for å få rett forhold mellom foran og bak. Jeg hadde utrolig mye prakk og faenskap for å få ett "rett" forhold og maksimalt utbytte av å bytte til større bremser foran, og om jeg hadde vist det jeg hadde vist i dag, så hadde jeg heller beholdt de orginale foran og bak. Orginalbremsene på mr2 er like bra som større bremser såfremt det ikke er gjort en sabla god jobb med montering og det som følger med. Du trenger heller ikke overhale orginalbremsene så ofte som du må med slike. De bremsene du har nå bør du overhale og sjekke hver sessong såfremt de ikke er av typen som ikke trekker til seg støv o.l.

Så alt i alt, det er ikke nødvendig med disse store bremsene såfremt du ikke kjører aktivt på bane eller kun bruker bilen din til show and shine på treff når det er :wink:

#269941  av Ã¦len2

Bilen har gjenomgått så stor tekniske endringer fra før at blir jeg først tatt inn på teknisk kontroll, kommer aldri skiltene tilbake!!
(Bredding, IC montert under vinge, dempere, intrejør+++) Alt uten TUV.

Mitt mål er banebil! Skiltene får stå sin prøve.

Jeg har jo justering av bremsekraft, så jeg får jo justert kraften min fram/bak til det som er opptimalt.
Jeg har antaglig forhindret problemet med overoppheting av frambremser.
Men de bak er fortsatt orginale, og blir da like varme.
Dermed har jeg neppe forbedret bremsene mine så mye.
Planen er å montere frambremsene mine eller tilsvarende bak...

MEN, hvordan går det da med hovedsylinder og forsterker??
Det blir jo da en god del mere veske som må flyttes for å få klossene inn til skiven!? Tenker jeg rett her?

#269951  av Larsen

ælen2 skrev:Bilen har gjenomgått så stor tekniske endringer fra før at blir jeg først tatt inn på teknisk kontroll, kommer aldri skiltene tilbake!!

Jeg har jo justering av bremsekraft, så jeg får jo justert kraften min fram/bak til det som er opptimalt.

Det blir jo da en god del mere veske som må flyttes for å få klossene inn til skiven!? Tenker jeg rett her?
I utganspunktet så skal væsken i et bremsesytem være ganske statisk, men du har rett. Det fungere etter det hydraliske prinsippet hvor en stor stempel driver et mindre et for større kraft. Altså flere stempler (egentlig overflaten til stemplene) jo hardere blir det å tråkke på bremsepedalen.

#269954  av Amund

Larsen skrev:
ælen2 skrev:Bilen har gjenomgått så stor tekniske endringer fra før at blir jeg først tatt inn på teknisk kontroll, kommer aldri skiltene tilbake!!

I utganspunktet så skal væsken i et bremsesytem være ganske statisk, men du har rett. Det fungere etter det hydraliske prinsippet hvor en stor stempel driver et mindre et for større kraft. Altså flere stempler (egentlig overflaten til stemplene) jo hardere blir det å tråkke på bremsepedalen.

Lite stempel driver et stort tenker du vel på?
F= P * A, Trykket blir det samme på begge stempel, siden det er eit lukka system.
Altså, med et gitt press på det minste stempelet, blir krafta større ut på det største stempelet. (men vandringa blir selfølgelig mindre på det største stempelet).

Altså, med større areal på stempel i kalipper blir ikkje pedalen hardere, men den får lengre vandring. (kan oppfattes som seig..)

#269958  av Larsen

Amund skrev:
Larsen skrev:

F= P * A, Trykket blir det samme på begge stempel, siden det er eit lukka system.
Altså, med et gitt press på det minste stempelet, blir krafta større ut på det største stempelet. (men vandringa blir selfølgelig mindre på det største stempelet).

Altså, med større areal på stempel i kalipper blir ikkje pedalen hardere, men den får lengre vandring. (kan oppfattes som seig..)
Jo, men orket ikke å skrive formelen. Siden bremsesystem ideelt sett skal være statisk så vil bremsepedalen bli hardere. Siden bremsesystem ikke er statisk (på grunn av luft i system, samt bevegelse i forskjelige komponeter) så vil det bli lengre vandring.

#269959  av Ã¦len2

Men har noen her byttet hovedsylinder da? Hva brukte de?

Et annet alternativ er jo å sette på en større ventilert skive bak.
Og bruke orginal bakkalypter, det er jo en håndbrekkfunksjon å dær som er grei å ivareta.

#269964  av sindrejl

ælen2 skrev:Orginale bremser bak, så hadde en misstanke om at de ble litt vell varme.
har du skifta gummikablene til stål da? det har mye å si for følelsen :)

#269966  av Amund

Larsen skrev:
Amund skrev:
Larsen skrev: I utganspunktet så skal væsken i et bremsesytem være ganske statisk, men du har rett. Det fungere etter det hydraliske prinsippet hvor en stor stempel driver et mindre et for større kraft. Altså flere stempler (egentlig overflaten til stemplene) jo hardere blir det å tråkke på bremsepedalen.

Jo, men orket ikke å skrive formelen. Siden bremsesystem ideelt sett skal være statisk så vil bremsepedalen bli hardere. Siden bremsesystem ikke er statisk (på grunn av luft i system, samt bevegelse i forskjelige komponeter) så vil det bli lengre vandring.
at vandringa blir lenger pga bevegelse i komponenter og luft er ein ting. Men vandringa vil også bli lenger når stempelarealet på kalipperen økes :wink: Så når desse to tinga kombinerast kan det fort bli stor forskjell...