TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diff

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #270014  av A_hjelme

Noen som har noe informasjon om hvilken diff det står i 3.gen. Turbo-girkassa?
Er det torsen-diff eller clutch-type?
Har søkt mye på forumet, men finner ikke noe nyttig info.
Må vite med tanke på å ha på riktig olje.
Når jeg snurrer på eine hjulet bak, så sier det "KLONK" så snurrer andre hjulet samme vei.
Noen som vet?

#270044  av CelicaTurbo

Så langt jeg har hørt er det hverken clutch- eller torsen-basert diff men en viskosediff orginalt, som er avhengig av olje som øker friksjon mellom glidende flater av ulik hastighet, men jeg har sett info som tyder på at denne oljen er adskilt i diffsperren og at det derfor ikke gjør noen forskjell hva olje man bruker i girkassen, men jeg er jammen ikke sikker på om det er korrekt for jeg har aldri sett noe om det på MR2-relaterte forum eller sider før..

#270048  av A_hjelme

Det er ikke viskose-diff. For da skulle hjula gått hver sin vei når du snurrer på de.

#270054  av Morten

A_hjelme skrev:Det er ikke viskose-diff. For da skulle hjula gått hver sin vei når du snurrer på de.
Den kaltes viskose i Toyota's brosjyrer og reklamer da ihvertfall...

#270062  av Ã¦len2

SÃ¥ vidt meg bekjent er det en 1,5 veis LSD...
Mulig de kom med forskjellige alternativer.
Ã… denne snurrer i samme oljen som girinnmaten.

#270079  av CelicaTurbo

Om noen har åpnet en diff så går det vel ann å se hva det er for noe, men om det er en platediff så skulle en vel tro at det var vanlig modifikasjon å shimse den opp for å øke den statisken sperren, men det har jeg aldri hørt om noen som har gjort. Er det en viskosediff så er sperre-effekten uavhengig av momentet på input-akselen og i så tilfellet kan man ikke kalle det 1.5 veis eller noe annet-veis heller. Men viskosediffer er normalt forseglede enheter inneholdende en friksjonsfremmende gele, og som ikke kan åpnes for å overhales enkelt. Andre typer differ deler normalt olje med resten av girkassen. Det er unormalt å bruke platediffer i standardbiler pga støyen og pga at de ikke er så forenlig med vanlig kjørestil, og de har en kortere levetid før overhaling er nødvendig. TRD-diffen er derimot en platediff.

Jeg søkte litt nå får å se om jeg fant et bilde av en åpen standard diff, men det var litt vanskelig siden det tydeligvis er litt vanskelig å åpne den. Her stadfestes det at det er en viskosediff med bilde av den lukkede enheten:

http://www.mr2oc.com/showpost.php?p=282 ... stcount=11

Bilde