TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Den store problemtrÃ¥den LØST

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #269575  av ThorT18

Hei!

Nå trenger jeg virkelig hjelp for å finne ut hva som er feil her!
Jeg får ikke stereoen min til å fungere slik den skal, rett og slett.
Koplingene er i grove trekk slik som vist på ei jalla-paint-tegning nedenfor:

Bilde

Problemet ligger i at når jeg vrir om tenninga og starter Sonyspilleren, så virker kun høytalerne framme. :cry: Feilsøkingen har begynt og jeg står bom fast irritert som faen.

Slik som bildet viser, har jeg to forsterkere i bagasjerommet, en til de to høytalerne bak og en til sub'n. Ingen av delene fungerer. Det første jeg sjekket var strøm - naturlig nok - men nei. Det kommer strøm fra begge kablene som går til forsterkene. Aha tenkte jeg, nå er det remotekabelen som (vises på bildet hvordan den er lagt opp) det er noe tull med.

Nå lurer jeg fælt på om det virkelig er den eller ikke, fordi..det er ikke brudd på kabelen, men om jeg gir den strøm via en av strømledningene som går til forsterkerne starter alt - MEN ikke slik de skal. Forsterken som styrer høytalerene bak fungerer tilsynelatende bra, men det blir skurring og ugjevn lyd bake. Forsterkeren til sub'n fungerer da IKKE bra. Den går i protectmode med en gang det kommer litt "lyd" fra spilleren. :? Altså, alt blir bare et møl, så jeg fortsetter å feilsøke - slik skal det ikke være.

Jeg har sjekket jordingen som går fra sonyspilleren(den var ok), jordingen til begge forsterkerne(begge var ok) og i tillegg sjekket jeg sikringene som alle i hop var inntakte.

Jeg er på jakt etter et multimeter for å sjekke ledninger rundt omkring, men til den tid er jeg mer enn gjerne åpen for tips!
Sist redigert av ThorT18 den 08 feb 2008 18:18, redigert 1 gang totalt.

#269577  av Sven

Hvis du har koblet drivspenninga til forsterkerne på tenninga som det ser ut som så ligger nok problemet der. Koble det bort før det tar fyr i dashbordet ditt. Bruk minst 16kv rett fra batteriet til forsterkerne

#269625  av ThorT18

Du mener remoten ? Den er i så fall koblet til remoteutgangen på spilleren via ei lyseblå ledning.

#269700  av kjetiln

Du må ta strøm til forsterkerne direkte fra batteriet (husk sikring) + remote fra spillern. Så burde du ha samme jordingspunkt til forsterkerne.

#269735  av ThorT18

Oj, jeg har tydeligvis tegnet feil. :oops: Hovedstrømmen til forsterkerne er selvfølgelig koblet direkte opp mot batteriet. Er kun Sonyspilleren som er koblet opp mot tenninga. Strøm kommer det til forsterkerne, men de starter ikke..(ergo, remotefeil?) men når jeg gir remotekablen strøm, så starter de, men skurrer fælt og forsterkeren til sub'n går i protect mode...

#269790  av kjetiln

Er kablene orntlig festet? Sjekket at jording/strøm kabler ikke er løse?

#269855  av ThorT18

Jordingskablene sitter som et skudd, det samme gjør strømkablene. :? Det går strøm til forsterkerne(det er strøm i massevis i ledningene) men de starter bare ikke. KUN om jeg tjuvkobler remotekabelen via strømkablene som går til forsterkerne...MEN DA går som sagt den ene forsterkeren i protectmode mens den andre sørger for skurrelyd. :? Da er vel løsningen remotekabelen? Men har testet med andre kabler fram til spilleren og det hjelper ikke...Er det noe feil med spilleren? Feil med forsterkerene? What? :?

#269859  av Sven

Syns det høres ut som jordingsfeil jeg. Hvor har du jordet hen. Og har du like tykk jordingkabel som plusskabel?

#269862  av ThorT18

Jordingskablene er like tykk som strømkablene, ja. De er festet til setebeltefestene i baksetene, helt nederst. Har forstått det slik at det er en velegnet plass og. Kan godt ta bilder av ledningene og oppsettet for at folk skal skjønne dette bedre.

#269948  av Mr-2000

Sjekket om strømkablene er skikkelig montert i sikringsholderne?
Enig i at dette høres ut som jordingsfeil...

#269949  av Amund

Et par ting du kan prøve:

-Koble fra høyttalerne og prøv å slå på forsterkeren, går den i protect då og?
-Har erfaring med at remote utgangen på stereoanlegget ikkje alltid er god nok til å slå på fleire forsterkere... Det anlegget eg hadde i mr2'en før måtte eg faktisk lage et rele som slo på forsterkeren. (og nei, tviler sterkt på at det var noko gale med forsterkeren)
-Kan prøve å trekke ut signalkablene og, kan vere brudd i dei som lager kluss og.

Eg for min del tviler litt på at det er jordingsfeil, men greit nok. Har tidligere, med billigforsterker seff, lagd ein midlertidig jording av temmelig liten kabel. Gjekk ikkje i protect eller lagde skurrelyd av den grunn. Har hatt samme skurrelyd som deg, og då var det to loddinger på printkortet inni som var gått opp...

#269953  av ThorT18

Skal på jobb snart, så skal prøve å se på dette i kveld! Skal gi oppdatering senere!

#269980  av Sven

Bare pass på at det er nok bart metall v/jordingspunktet.

#270039  av ThorT18

Ja! Men alt har jo fungert 100% perfekt før(tidligere eier som har lagt opp) så det må jo i så fall være noe som er defekt/løsnet :?

#270088  av kjetiln

Prøvd å bytte spiller?