TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• gÃ¥r Ã¥ "butte" noen ganger. dÃ¥rlig drag

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #270108  av Sulun

noen ganger når jeg gir på så plustelig så flyr ladetrykket opp til 1,4 bar mens draget blir elendig. begynner å bremse liksom.. men motor vil mer. skjer ikke under hvert pådrag. er litt snodig.
noen som kansje har hatt samme problemet, vet hva som er galt?

#270114  av CelicaTurbo

Hva trykk kjører du normalt på da? Om du får kraftig tenningsbank vil ECU trekke mye tenning for å redde motoren, som fører til at turbotrykket går opp samtidig som motoren knapt drar i det hele tatt.. Egentlig skal ecu bruke t-vsv til å redusere turbotrykket når dette skjer, men den har de fleste deaktivert for å kunne kjøre høyt trykk pålitelig.. Så, ditt makstrykk er f.eks 1.2 bar og du opplever tenningsbank så kan det fører til hva du beskriver, 1.4 bar og knapt drag. Om du derimot kjører lavere trykk som f.eks 0.9 bar så er det lite sannsynlig både at det fører til tenningsbank, eller at retardert tenning fører til så mye høyere turbotrykk..

#270129  av a man in the nude

Har samme symptomene som Sulun på kjerra mi... Kjører med normalt trykk på 1.0 bar... Når man trykker pedalen ned så lader turboen som bare F... men turtallet øker ikke. Det kommer langt etter, mye mer enn normalt. Hvis motoren reduserer effekten pga at du har fått fuel-cut evt tenningsbank tidligere. Hva kan man gjøre for å ordne opp i dette? Ta ut efi-sikring? E.L....?

#270135  av Insanity

dere lader for mye!!!!!!!!
få ned ladetrykket, eller få inn mer høyoktan bensin. (helst ned på trykket)

ECU'n gjør allt den kan for å redde motorene deres... enten ved trennings justering, eller ved fuel cut...

#270138  av Sulun

den er målt til maks effekt på 1,25 bar. men er jo veldig sjeldent den lader mer enn 1,1. får ikke nok kald luft... fikk jo det samme før når jeg kun hadde eksos å powerfilter også... og det skjer jo kun noen ganger. ikke sikkert den er slik på alle gira engang under akselrasjon. er det noen tenningsdeler eller noe som kan skiftes, som hjelper?

#270140  av sindrejl

fuelcut er det ikke for da butter ikke bilen, det blir som å møte en vegg under fult pådrag. Absolutt ikke behagelig :)

Men vet ikke jeg celicaturbo, men bør 2.gen 3sgte gå over 1bar uten datasprut/chip og nye dyser/bensinpumpe?

For husker jeg ikke helt feil har insanity ganske rett?

#270153  av Insanity

stemmer.... fuelcut er ikke en butt, mer en bråstopp :)

men dette er jo ett ganske vanelig probl, på originale turbobiler som det blir fikkla med trykket på. få inn en skikkelig boost controller og hold deg innen for rimelige grenser.

kan tenkes du kan kjøre på 99 oktan med samme trykk og at bilen blir bedre da. for som en skrev her, hvis du får tenningsbank vil ECU'en merke det og justere ned det den kan for å stoppe bankingen.

#270167  av Larsen

Høres ut som tenningsretaradasjon ja eller svært feil bensinblanding. Tipper det er den første.

#270171  av Sulun

kjører på 99 vpower. og bilen er chippet med unichip på flissundet.
men den var slik før den ble chippet å. første uke etter chipping merket jeg ingen ting til d, så trodde kansje j var kvitt d, men... ikke noe som kan gjøres med d da eller?? utrolig irriterende

#270172  av Insanity

Sulun skrev:kjører på 99 vpower. og bilen er chippet med unichip på flissundet.
men den var slik før den ble chippet å. første uke etter chipping merket jeg ingen ting til d, så trodde kansje j var kvitt d, men... ikke noe som kan gjøres med d da eller?? utrolig irriterende
ned på trykket..
kjører du med original intercooler?
er du 100% sikker på at du har tette gater mellom turbo og innsug? og 100% tette vakuum slanger hele veien?

og hvordan tenning kjører du med? hvor mange grader?

#270205  av Peak

Insanity skrev:men dette er jo ett ganske vanelig probl, på originale turbobiler som det blir fikkla med trykket på. få inn en skikkelig boost controller og hold deg innen for rimelige grenser.
X2.

Før jeg byttet bankesensoren så opplevde jeg noe av det samme, fikk 1.1bar men turtallet økte lite, kunne kjøre normalt 500m til, for så å prøve på nytt å da funka det, kan slenge med at det gikk ikke lange tiden før jeg fikk opp motorlampa på vanlig kjøring, og da var bankesensoren død.

#270249  av kennethx

Peak skrev:
Insanity skrev:men dette er jo ett ganske vanelig probl, på originale turbobiler som det blir fikkla med trykket på. få inn en skikkelig boost controller og hold deg innen for rimelige grenser.
X2.

Før jeg byttet bankesensoren så opplevde jeg noe av det samme, fikk 1.1bar men turtallet økte lite, kunne kjøre normalt 500m til, for så å prøve på nytt å da funka det, kan slenge med at det gikk ikke lange tiden før jeg fikk opp motorlampa på vanlig kjøring, og da var bankesensoren død.
Samme her, buttingen som beskrives fikk jeg bukt med etter bytte av bankesensor. (koster litt over 1000 spenn på toyota)

Men V-Power er jo ikke høy octan, kjør heller vanlig 98 blyfri! Med mindre det er V-Power Racing, men det har vi vel ikke her til lands...

EDIT: hmm, du skriver 99 okt V-Power, er det denne som tilsvarer V-power Racing i utlandet kanskje? Den har i allefall oktan opp mot 100, noe som helt klart begynner å hjelpe. Har ikke sett denne i salg noe sted, bare vanlig v-Power (I praksis 95 oktan med tilsettnings stoffer for å rense)

EDIT2:
Fant jeg fant: http://www.nettavisen.no/bil/article710671.ece

Fin suppe det der :D

#270255  av sleeper

kennethx skrev:
Peak skrev:
X2.

Samme her, buttingen som beskrives fikk jeg bukt med etter bytte av bankesensor. (koster litt over 1000 spenn på toyota)

Men V-Power er jo ikke høy octan, kjør heller vanlig 98 blyfri! Med mindre det er V-Power Racing, men det har vi vel ikke her til lands...

EDIT: hmm, du skriver 99 okt V-Power, er det denne som tilsvarer V-power Racing i utlandet kanskje? Den har i allefall oktan opp mot 100, noe som helt klart begynner å hjelpe. Har ikke sett denne i salg noe sted, bare vanlig v-Power (I praksis 95 oktan med tilsettnings stoffer for å rense)

EDIT2:
Fant jeg fant: http://www.nettavisen.no/bil/article710671.ece

Fin suppe det der :D

den linken du la frem er over 1 år gammel... :wink: har hatt 99 oct på østlandet i 1.5 vi :D ( her er det iverfall på alle shell stasjoner..)

#270345  av kennethx

Har ikke sett det her borte på vestlandet, men så er ikke jeg mye på shell heller. Skulle det derimot vise seg at de har fått 99 okt suppe her og, så må jeg nesten endre litt på det...

#270382  av lexusmann

Hva skjer om jeg kjører denne 99 oktanen på min corolla?Farlig?er helt original altså...