TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bot systemet helt pÃ¥ tryne !!!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#270899  av Th4 Ghost

jumbo skrev:4: Det er derimot absolutt ingen regler mot fjernlys + grøftelys (i motsetning til hva mange, inkludert politiet, tror)
Stemmer dette. Tror vi har hatt en tråd om det før om jeg ikke husker helt feil

#270914  av -magnus-

sindrejl skrev:mr2 ser bare direkte stygg ut med lyktene oppe så skjønner godt at folk kjører med grøftelys som kjørelys
Akuratt! SÃ¥ derfor risikerer jeg nesten heller de pengene i bot hvis jeg blir stoppet en gang. :P

#270939  av jumbo

-magnus- skrev:Akuratt! SÃ¥ derfor risikerer jeg nesten heller de pengene i bot hvis jeg blir stoppet en gang. :P
Kjørte den linja selv før, men har blitt flinkere til å bruke hovedlys i de siste par åra av en eller annen grunn... utan at jeg hverken har fått eller er spesielt redd for bøter for dette. Synes det er behangelig å vite at jeg ser bedre - med mørke, våte veier uten snø er det direkte skummelt å kjøre uten skikkelig lys - selv om det er gatelys

#270944  av VidarB

Th4 Ghost skrev:
jumbo skrev:4: Det er derimot absolutt ingen regler mot fjernlys + grøftelys (i motsetning til hva mange, inkludert politiet, tror)
Stemmer dette. Tror vi har hatt en tråd om det før om jeg ikke husker helt feil
Har fått bot for å kjøre med fjernlys å grøftelys! Stemmer dette så blir jeg rimelig irritert.

#270984  av jumbo

VidarB skrev:Har fått bot for å kjøre med fjernlys å grøftelys! Stemmer dette så blir jeg rimelig irritert.
Kan du beskrive scenarioet der det skjedde? Og poengterte du at det var fjernlys og ikke nærlys de hadde sett deg med?

#271010  av VidarB

jumbo skrev:
VidarB skrev:Har fått bot for å kjøre med fjernlys å grøftelys! Stemmer dette så blir jeg rimelig irritert.
Kan du beskrive scenarioet der det skjedde? Og poengterte du at det var fjernlys og ikke nærlys de hadde sett deg med?
Er vel 3-4 år siden, kjørte gjennom Vadsø sentrum på natterstid og da er det så å si folke tomt i byen. Brukte fjernlysa og tenkte ikke noe nevneverdig på at jeg hadde grøftelysene på også. Selvfølgelig var den eneste bilen i sentrum onkel blå. Ble stoppa med blålys og gode greier, fikk vel noe over 1000 kr i bot.

Nei poengterte ikke noe om det var fjærn eller nær jeg hadde kjørt med da jeg ikke viste at dette spillte noen rolle.
 #288969  av hmsilset

Svarer her nå,fordi både privatbiler og politi blinker til meg
på dagtid når jeg har tåkelys og parklys på.Sinnsykt irriterende :!:

vil anbefale alle å gå inn på vegvesenets nettsider å skrive ut dette:

Kjørelysene
[04.05.2006 08:20]

Nærlys
Det er ikke tillatt ha flere enn 2 nærlys. Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde av 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten.

Det er tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys.
Det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys

Fjernlys
Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 480 lux. Tunge lastebiler (N3) kan ha 6 fjernlys.

TÃ¥kelys
Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.
Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.
Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Parkeringslys
Det er kun tillatt å ha to parkeringslys på bilen. Det er altså ikke lov til å bruke parkeringslyspæren i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkerings-lysene samtidig er tent.
Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys, fjernlys og baklys.

Ettermonterte bremselys
Ettermonterte bremselys, også av den høytsittende typen, skal lyse kontinuerlig ved aktivering. Ettermonterte bremselys som blinker eller på andre måter er egnet til å forstyrre medtrafikanter, er ikke tillatt.

Godkjente lykter
Husk at alt lovlig lysutstyr skal være merket med "E" eller "e", dvs. godkjent iht. ECE eller EEC.
 #289150  av inzane2012

jeg har snakka med snuten her i heimbygda om lys bruken for jeg blei stoppa i alkokontroll med ei gåen pære i tåkelysa og ei gåen i hovedlysa, og da fikk jeg beskjed om at jeg kan kjøre med tåkelys og parklys uvilkårlig av om det er dag eller natt og om det er opplyst vei i mørket...

så at vist du ikke har brukt nær eller fjernlys ilag med tåkelysa vile jeg nektet å godta bota...
 #289156  av Larsen

inzane2012 skrev:jeg har snakka med snuten her i heimbygda om lys bruken for jeg blei stoppa i alkokontroll med ei gåen pære i tåkelysa og ei gåen i hovedlysa, og da fikk jeg beskjed om at jeg kan kjøre med tåkelys og parklys uvilkårlig av om det er dag eller natt og om det er opplyst vei i mørket...

så at vist du ikke har brukt nær eller fjernlys ilag med tåkelysa vile jeg nektet å godta bota...
Da tar "snuten" i hjembygden din feil!
http://www.dinside.no/php/art.php?id=31106
 #289189  av inzane2012

Larsen skrev:
inzane2012 skrev:jeg har snakka med snuten her i heimbygda om lys bruken for jeg blei stoppa i alkokontroll med ei gåen pære i tåkelysa og ei gåen i hovedlysa, og da fikk jeg beskjed om at jeg kan kjøre med tåkelys og parklys uvilkårlig av om det er dag eller natt og om det er opplyst vei i mørket...

Da tar "snuten" i hjembygden din feil!
http://www.dinside.no/php/art.php?id=31106
ser ikke helt hva du larsen mener som purken her hjemme tar feil i?? står ikke noe på den siden der om at du ikke har lov å kjøre i mørket med tåkelys og parklys, heller ikke på opplyst vei om kvelden...
 #289235  av toyota_mr2

jeg spurte biltilsyne i går om det med grøftelys di sa jeg kune kjøre med mem til gatelysa tente eler til de bjynte å bli skumring
 #289341  av marlboro1310

purken legger aldri merke til vippelykta...haha :D tåkelys for the win!!! :mrgreen:
 #289362  av tettwatt

Som nevnt både her og i mange andre sammenhenger kommer det helt an på hvem du møter på av snuten. Har blitt stoppet noen ganger av forskjellige grunner, og har i tre av tolv tilfeller (25% av tilfellene) på kvelds/nattestid fått påpekt at jeg kjører med ureglementert lys, men har alltid gått greit å bytte der og da. Den heldigste var vel når jeg holdt 120-140, fra bommen ved skøyen til vispelokket i oslo og ble stoppet av en sivil i dodge durango. Hadde da "litt" for høy fart, forbikjøring på høyre side, ligge for nærme bil foran og kjøre med parklys+tåkelys, men slapp heldigvis med en alvorsprat :mrgreen:

Moralen er vel å krysse fingrene og håpe på det beste...
 #289363  av cameleon

Jeg personlig har aldri hatt noe pes fra politiet angående lys. Hverken bak eller foran. De er mer interessert i felgene mine.