Det der med 1:1 må være en myte slik jeg kan forstå det. Normalt er 1:1 utveksling et sted mellom 4-5 gir på de fleste biler, men samme kan det være for den totale utvekslingen er jo et produkt av diffens utveksling multiplisert med girets utveksling. En MR2 mk2 NA med 3S-GE motoren har f.eks 1.028 i utveksling på 4. gir, altså ganske tett på 1:1, men diffens utveksling (final gear) er 3.944 så den totale utvekslingen fra motor til hjulene i 4. gir er 4.05:1

Det som derimot er saken er at dynorullen vet turtallet på rullen/hub, og den kjenner motorturtallet (ev. hjulhastigheten som enkelte grafer bruker) og dermed er det en enkelt matematisk sak å omregne hvilken utveksling det er mellom de to turtallene slik at momentet målt på rullen kan omregnes til korrekt moment i motor (uten å ta hensyn til tapet). Jeg tror noe av grunnen til at man ser det med 1:1 utveksling på dyno omtalt på forum så ofte er at mange ønsker en enkel forklaring på noe som ikke er så lett å forstå

Det blir omtrent som jeg prøvde å forklare for min samboer en gang: "Om du tråkker 500 steg på steppemaskinen på ti minutter, så brenner du ikke mer kalorier enn om du tråkker de samme 500 stegene på 20 minutter. Du bruker bare kortere tid og blir helt utkjørt" Det var ikke lett å forstå det gitt så jeg skulle vist bare holdt kjeft