TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lørnings Supra

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #272277  av Lørnings

Nå tenkte jeg så smått å begynne med en prosjekt tråd, men jeg vet ikke helt om jeg tør, når jeg ser hvordan dere andre går fullstendig bananas og gjør ting jeg ikke visste gikk an engang. Så det kan jo hende det blir litt nedtur. Dere får kikke ihvertfall :wink:

Kjøpte bilen i sommer. 1989 mk3 supra. Sto da med gåen topp pakning og i ekspansjonstanken til kjølevæska så det ut som en god porsjon rømmegrøt.

Bilde

Det som er gjort med bilen fra før er:
Større turbo
Spearco intercooler
Greddy ekstra dyser
større bensinpumpe
TÃ¥rnstiver
større stabstag foran og bak
senka 30mm , Koni foran, bilstein bak.
Borbet 10x17 felger godkjent i vognkort.

Første steg blei å få frakta bilen hjem:
Bilde
Volvoen til Petter'n sleit en tanke kan du si :P

Så begynte demonteringa, ut med radiator først for å lage litt plass. HELE kjølesystemet var fullt av sånn olje/vann/rømmegrøt/milkshake-ting som sitter så sykt klistra inni der. Dere kan tro jeg gleda meg til rensejobben=P
Bilde

Vi reiv av toppen, og sendte den til sylinderservice for trykktest og overhaling.
Bilde

Måtte bare ha bilder av blokk med studs, selv om man ikke får på plass toppen sånn her..ser kult ut da :wink: ARP studsa og HKS toppakning kommer forresten fra toyparts(thank you :D )
Bilde

Pettersen (I love you, man! :wink: )hjelper meg med turbo montering da jeg hadde pause pga sykt vondt i knærne etter å ha hengt over motoren og jobba en god stund :P
Bilde

Toppen på plass igjen. Husk å sette på vannslangen under gasspjeld huset før man skrur fast innsuget på toppen..fy faen jeg kødda med den slangen. Løsningen blei jo selvfølgelig tilslutt å skru av gass spjeldet, men dette er jo siste utvei, man skrur jo ikke av ting hvis man ikke MÅ=P
Bilde

Løsningen på milkshake( :evil: ) problemet ble å ta ut termostaten og kjøre motoren varm med rein avfetting i kjølesystemet 3 ganger! Fy faen for noe gris :shock: Men det ordna seg. Bilen tusler ihvertfall ennå :wink:

Nærmer seg ferdig her nå:
Bilde

Endelig skulle jeg ut å kjøre, etter å ha funnet ut av vi ikke hadde tenningslampe for 6 sylindere måtte jeg kjøre forsiktig opp til jobben hos en kompis og låne en lampe av dem. Første prøvetur med bilen, motoren gikk reint og fint, og bilen gikk noe helt SINNSYKT! Hadde kjørt 2 drag før jeg kikka på turbotrykksmåleren..den lada jo noe helt vannvittig!Greddy måleren stopper på 2 bar, da går den ikke lenger, men bilen fortsatte jo å lade.. gikk fort av gassen og svingte inn på nærmeste buss stopp. Prøvde å skru en masse på boost controllern, men hjalp ingenting. Skrudde ALT helt i bunn, lada fortsatt over 1 bar før jeg gikk av gassen. Etter mye feilsøking viser deg seg at en av de forrige eierne har sveisa igjen waste gate hølet i eksos huset..smart gjort! Så nå er ny manifold på vei i posten, blir ekstern wastegate i vinter :wink:

#272278  av Lørnings

Bilen hang jo noe helt vannvittig på bremsene, så da ble det overhaling av calipere.

Høyre caliper foran:
Bilde

Renser opp caliperne og og inn med nye pakninger. Noen av stemplene hadde litt rust, men ingen dyp gravrust. Pusser dem forsiktig med bremsevæske og baksiden av smergelpapir og setter dem på plass.

Stempel:
Bilde

PÃ¥ vei inn igjen, nye pakninger:
Bilde

Hadde så dårlig tid den kvelden, ellers så hadde det blitt omlakkerte calipere. Men nå tror jeg at jeg har fått tilgang til et glassblåsekabinett i vinter, så jeg får vel ordna det da :wink:

Nye bremser bak. StopTech med red stuff klosser fra EBC. Skivene passa ikke foran, det problemet sliter jeg fortsatt med.
Bilde

Første prioritet nå er å få bilen gjennom EU godkjenninga. Gikk gjennom avgass og lyd på onsdag, bare bremser igjen neste onsdag, da MÅ den igjennom, ellers blir det avskiltningsbegjæring og hele det opplegget der. Ordner seg vel :wink:

#272284  av turbokjell

Fin bil du har. Legg ut noen bilder a vinterbilen å a. Har vel skrudd litt på den å :D

#272287  av tojo

Pen bil :D alltid morsomt med bilder :P

#272292  av celicat23

Fin supra. Liker felgene også (selv om de er små :)) Syk som jeg er så syns jeg volvo 240'n så fin ut også :oops:

#272303  av Lørnings

turbokjell skrev:Fin bil du har. Legg ut noen bilder a vinterbilen å a. Har vel skrudd litt på den å :D
Vil du virkelig ha bilder av den fæle gamle carina'en? :P skal se hva jeg får til..har bygga litt stereo i den, men har ikke tatt så mye bilder av det, kan se hva jeg finner :wink:

Celicat23: Selv om felgene er små, så er de mer enn breie nok ihvertfall..skikkelig tyskerstuk=P Hehe, nå blir pettersen fornøyd når du skrøyt av bilen hans!Snart til salgs tror jeg :wink: En av de mer strøkne 240'ene jeg veit om :D

#272360  av Qurtis

Hei,

Morsomt å se denne bilen igjen. Har vært på mange treff der denne har vært tilbake i 99, 2000, 2001 og 2002. (har fremdeles Treffmagazinene der denne preger forsiden mer enn en gang)

Den gangen hadde bilen 430 hk, og det var helt uhørt på den tiden. Husker eieren slet i årevis med å få den tunet pga dysene i innsuget.

Det er spesialsydde grå skinnseter i den. Det var den første bilen jeg så som hadde justerbar boostcontroller. Etter en prøvetur i den i år 2000 fikk jeg for meg at slik skulle min bil også bli engang :-)

Felgene på dem var jo også helt sinnsyk brede på den tiden, mener det er 17" med 10 tommer brede bak og 8 eller 9 foran

Lykke til med en morsom bil, den har kostet blod slit og tårer før 8)
Men du får nok myyye glede av den og :D

Ekstra mortsomt at bilen nå er på østlandet, tidligere gikk den i Haugesunds området
Sist redigert av Qurtis den 24 nov 2007 02:11, redigert 1 gang totalt.

#272361  av Lørnings

Blod, tårer og kvitteringer på godt over 250 laken :P
Jeg må se de treff magazinene en gang :wink: Ja, jeg har bremsepapirene på den. 427hk v/6000 o/min på 1 bars trykk! Jeg har et håp om 370-380 nogenlunde stabile ponnier..

#272413  av AE86 Drifter

Fytirakern KULLLL SUPRA ass :twisted:

#272414  av Lørnings

Hva synes du om bilde av deg da petters? :wink: Jeg tenkte du burde få være med i tråden :lol:

#272436  av FireFox

Hehe, ja.. få se bilder av vinterbilen :lol: og av den feeete turteller`n som er med ;)

Blir da bra prosjekt tråd om supraen dette her :) jeg liker også de felgene godt.. passer bra til bilen :)

#272459  av AE86 Drifter

Petter`n i sitt rette element.Kult

#272470  av Topaz

Ikke noen nedtur med den tråden der nei. Ble selv supra eier i august, og såpas ny i gamet er det bare inspirerende med litt basic tråder.
Og som andre sier her....fet bil,..fet bil.
Må tilstå at jeg er litt misunnelig på farven, er noe kompromisløst med den gitt 8)
Funker strøkent med de tonede rutene, listverket og de grå felgene også :) Enkelt & gjennomgående

#272958  av Lørnings

Fikk snacks i posten idag da! :lol:
Vedlegg
Bilde022.jpg
Bilde022.jpg (178.41 kiB) Vist 1993 ganger

#273416  av Lørnings

Bilen ble eu-godkjent idag..! DIGG ass! :D :D :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5