TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Heftelser pÃ¥ motorvogn ved kjøp av ny bil. hva gjør jeg?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #273114  av Johnny_Bravo

Jeg har en bil på hånden som jeg skal opp å se på og kanskje kjøpe i dag men det er tinglyst heftelser på den. 223610kr for å være nøyaktig. Dette er jo noe jeg selvfølgelig ikke vil ha med bilen når jeg kjøper den, men hvordan går jeg frem for å være sikker på at jeg ikke blir sittende med lån på bilen?

er det nok at jeg skriver i kontrakten at pant i bilen ikke følger salget?
 #273116  av TOYPARTS

Johnny_Bravo skrev:Jeg har en bil på hånden som jeg skal opp å se på og kanskje kjøpe i dag men det er tinglyst heftelser på den. 223610kr for å være nøyaktig. Dette er jo noe jeg selvfølgelig ikke vil ha med bilen når jeg kjøper den, men hvordan går jeg frem for å være sikker på at jeg ikke blir sittende med lån på bilen?

er det nok at jeg skriver i kontrakten at pant i bilen ikke følger salget?
Du tar sammen med selger kontakt med pantehaver på bilen og betaler inn panten på den, så får du et skriv av de at panten slettes når pengene er innbetalt, så er alt i orden.

#273122  av lexusmann

#273171  av CelicaTurbo

Som det står ovenfor og i den linken, det er ingen farer med pant så lenge du er klar over de enkle ting du må passe på. Sørg for å betale panten selv direkte til banken med en bekreftelse på at de sletter panten ved innbetalt beløp, og betal kun det resterende beløpet til selger av bilen. Om du selv låner penger i bank for å kjøpe bilen, så vil din bank selv ta seg av betaling av pant før selger får det resterende på sin konto (men gjør din bank oppmerksom på panten i det minste, just in case ;) ).

Og, en siste ting: den tinglyste panten er det orginale lånebeløpet på bilen og reflekterer ikke hva den reelle panten er i øyeblikket. Det er det kun selgers bank som kan opplyse om. Det er derfor ganske vanlig at den tinglyste panten er betydelig høyere enn salgssummen og kjøpere kan bli nervøse av den grunn ;)