TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Geir's IS200 - Før, nÃ¥ og fremtidige modifikasjoner [SOLGT]

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #273257  av Geir

Ja, hvor skal jeg egentlig starte? Jeg følte det var riktig å legge tråden her og ikke i prosjektforumet, da oppgraderingene på bilen ikke går så kjapt at en prosjekttråd kan forsvares ;)

Jeg kjøpte denne bilen via Need4Speed.no, og fikk den levert på Oslo S 10 desember 2006. Jeg har aldri vært så spent i hele mitt liv, og etter syv år med sparing og kjøring av en Corolla jeg arvet av morfar var jeg klar for en grei oppgradering. Å vite at bilen er min og ikke bankens er en herlig følelse! Om det var verdt å unngå billån og heller vente syv år på å få kjøpt seg noe ordentlig kan kanskje diskuteres...Corollaen skal ha for at den aldri svikter, men den er ikke akkurat morsom. I dag fungerer den hvertfall som en reservebil når det er sørpe og faenskap på veiene.

Bilen ble hentet fra Sveits, hadde gått 125000 km, og er i god stand. Bilen brukte null olje fra Sveits og hjem, og toppfarten ble testet av importør på Autobahn, hvor nåla stoppet på ca 215 km/t. Det er vel det som er oppgitt originalt også. Greit å vite at motoren ikke drikker olje i høy hastighet over lengre tid. Det betyr vel som oftest at den ikke har noen fæle problemer av noe slag. Med tanke på at jeg er en bilpleieentusiast føler jeg meg sikker på at bilen vil leve lenge og godt i min eie :)

Hvis jeg skal tippe, så har jeg en IS200 Sport. Detaljene varierer jo fra land til land, og det er derfor litt vanskelig å finne ut av dette sikkert, men jeg har alu-detaljene på interiøret, sotede bakruter, drar avgårde med begge bakhjula ++.

I denne første posten legger jeg ut noen bilder om hvordan bilen var da jeg fikk den. Utover i tråden vil det dukke opp nye bilder etterhvert som bilens utseende endrer seg, sakte men sikkert...:)

Et par bilder fra da jeg fikk bilen:

http://home.no/n17/Bf.net/Bilen/F%f8r/

Utførte modifikasjoner:

- Klare tåkelys
- Coilovers
- TÃ¥rnstag

Planlagte modifikasjoner i vilkårlig rekkefølge:

- Mørke front- og baklykter
- Dobbel eksos
- 18" felger (har bestemt meg, men er foreløpig litt hemmelighetsfull)
- Liten "vippespoiler"
- Kompressor (lovlig - i vognkort), evt turbo lovlig dersom jeg vinner i lotto
- Bremser
- Ã…pent luftfilter
- Bedre coilovers
- Bodykit (HVIS jeg finner et svært diskré kit - mest sannsynlig stopper det på lepper - jeg er ikke veldig glad i "utagerende" styling)
- Stabilisatorstag
- Foringer i polyurethane

Bilder av bilen pr i dag:

http://home.no/n17/Bf.net/Bilen/N%e5/

Bilen er nå til salgs: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13345929
Sist redigert av Geir den 02 jun 2008 22:51, redigert 20 ganger totalt.

#273259  av Geir

Den første modifiseringen jeg gjorde var å få på plass klare tåkelys bak. Personlig syntes jeg de røde var veldig mektige på min sølvgrå, og det var en enkel og billig modifikasjon. Jeg syntes det ble så mye, mye bedre!

Her var det bare å få av litt deksel i bagasjerommet, og kjøre på. Av med tåkelys, vekk med pærene, på med klare tåkelys, og inn med nye pærer. Lett og nødvendig. De klare tåkelysene gjør også jobben når det faktisk er tåke, da de pærene som fulgte med lyser godt.
Vedlegg
Før, med originale tåkelys
Før, med originale tåkelys
P1010033.jpg (353.85 kiB) Vist 3696 ganger
Originalt vs Aftermarket
Originalt vs Aftermarket
P1010034.JPG (274.71 kiB) Vist 3698 ganger
Etter, med klare tåkelys
Etter, med klare tåkelys
P1010036.jpg (340.86 kiB) Vist 3689 ganger
Etter, med klare tåkelys + vask og polering
Etter, med klare tåkelys + vask og polering
P1010100.JPG (582.87 kiB) Vist 3712 ganger
Sist redigert av Geir den 03 des 2007 02:06, redigert 1 gang totalt.

#273266  av Geir

Neste modifikasjon var coilovers. Dette så jeg også på som nødvendig forholdsvis kjapt, da bilen er svært høy bak originalt, i tillegg til at jeg vil ha en bil som oppfører seg bedre på veien. Dette bidrar jo til økt sikkerhet både for meg og andre, da man har bedre kontroll over en bil som ligger godt enn en bil som krenger i hver sving. Jeg syntes også det at IS'en krenger litt vel mye originalt...

Bilde

Denne moddingen var ikke fullt så enkel. Det ble en del timer arbeid, mye banning og teambuilding (haha). Men med samarbeid og pågangsmot klarer man alt!

Først to bilder av bilen før senk:

Bilde

Bilde

Når jeg ser de to bildene blir jeg nesten flau. På bilen står det 215-45-R17, og det er jo håpløst høyt bak! Det ser jo ikke bra ut i det hele tatt.

Så var det i gang med arbeidet. Opp i lufta med bilen, og på med fjærklemmene. Utfordringen her var å få klemt fjærene såpass sammen at det ble en lek å få ut dempere og fjærer, noe som viste seg å bli et rent helvete, men det gikk jo til slutt.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Da vi var ferdige med montering og pirking for å sørge for å få senket likt på alle sider, fikk vi et lite slag i trynet da bilen ble satt på bakken.....bildene taler mildt sagt for seg selv, for det ble ALT for lavt. Vi prøvde faktisk en kjøretur for moro skyld, og jeg overdriver ikke når jeg skriver at en 0.33 cl ølboks ikke kom ut på andre siden da jeg forsøkte å kjøre over denne. Ikke gikk det veldig bra over dumpler heller. Umenneskelig vil jeg kalle det.

Bilde

Bilde

Det var viktig med godt humør etter denne smellen....og en god kompis gjorde så godt han kunne når det gjaldt akkurat det:

Bilde

Vi satt i gang med hevingen, og alt så etterhvert så mye, mye bedre ut. Til slutt ble vi fornøyde:

Bilde

Bilde

Bilde

Endelig hadde jeg en bil som så bedre ut, og som sitter bedre på veien. Responsen er bedre, og f.eks. på glatta merker man det mye tidligere dersom bilen skal få lyst til å skli litt. 4-hjulskontroll er selvfølgelig blitt tatt hos Toyota. Flere av dere lurer kanskje på om jeg kjører med så negativ camber, men det er jo da ikke tilfelle ;)

Jeg var dog ikke fornøyd, og forrige uke fikk jeg varene til neste oppgradering, som...
Sist redigert av Geir den 03 des 2007 17:30, redigert 3 ganger totalt.

#273269  av Geir

.....var tårnstag (takket være en hyggelig meddebattant lenger ned i tråden vet jeg nå at dette er den riktige betegnelsen).

Stagene ble fraktet fra Japan til Norge på et drøyt døgn, og ble liggende på Gardermoen i fem dager før jeg fikk dem hjem. Rimelig irriterende. Neste gang fortoller jeg selv i forveien, og det anbefaler jeg alle. Regg dere på TVINN hos Tollvesenet.

Jeg hentet stagene før jobb, og fant ut at det ikke var spesielt klokt, da jeg slet med å konsentrere meg om jobben når jeg visste at det lå godsaker i bilen klare til montering :lol:

Godsakene (TRD bak - Cusco foran):

Bilde

Dette var også det jeg vil kalle for en svært enkel oppgradering. Faktisk så enkel at det blir for dumt og ikke gjøre det. Dette bidrar jo til enda mer stabilitet på veien, og bilen er blitt en drøm å kjøre. Komforten er ikke borte, og jeg får ikke vondt noe sted når jeg kjører, så dette kan bare anbefales. Responsen er god, bråsving og/eller unnamanøver er planke, og måten bilen sitter på veien nå er helt nydelig! Dette er i tillegg basert på erfaringer på vinterdekk. Jeg gleder meg til våren når jeg får prøvd med gode sommerdekk!

Jeg måtte ut med dekslene i bagasjerommet, også må jeg skjære litt pent i dem før jeg kan sette dem tilbake, men det er ikke noe problem. Det ble også litt dårlig plass mellom dekselet over blokka i motorrommet og Cusco staget, men dette løses når jeg får ordnet meg åpent luftfilter. Da må jo dekselet fjernes.

Nedenfor kommer det litt bilder av hvordan dette ble etter montering.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Når det gjelder plassmangelen i bagasjerommet nå, så løses det lett ved innkjøp av takstativ og skiboks. Jeg er ikke så ofte på tur at det blir noe problem ;)
Sist redigert av Geir den 04 des 2007 19:00, redigert 7 ganger totalt.

#273270  av Geir

celica_st185 skrev:Hjalp godt på med coilovers der ja :)
Ja, det er vel å si det på den milde måten ;)

#273337  av Alf Rune

hvor kjøpte du stabbstagene?

#273340  av Geir

Alf Rune skrev:hvor kjøpte du stabbstagene?
http://www.japanparts.com

Svært god service, kjappe svar på mail, og helt knirkefri handel. Det eneste negative var oppholdet på Gardermoen.

#273341  av tojo

Pen bil :P rette stuket kom etter senkingen.
Blir spennende å følge prosjektet.

#273345  av celicat23

Gleder meg til og se ett bodykit på bilen. IS'ene er rimelig triste og kjedelige grå mus standard, men blir pene når en får på litt plast.

#273350  av Ivar

Tårnstag er ganske vanlig uttrykk. Stabilisatorstag er staget som går på tvers under bilen.

#273362  av Geir

tojo skrev:Pen bil :P rette stuket kom etter senkingen.
Blir spennende å følge prosjektet.
Takk for det. Nå gleder jeg meg bare til snøen, også får jeg se hva jeg går for først etter nyttår. Pengene som er igjen nå går til julegaver :( ;)
celicat23 skrev:Gleder meg til og se ett bodykit på bilen. IS'ene er rimelig triste og kjedelige grå mus standard, men blir pene når en får på litt plast.
Jeg er enig i at det er en anonym bil, men skal være kverulant nok til å være litt uenig i at den er så voldsomt trist.

Jeg har kikket etter et diskré og pent kit i ganske lang tid, og føler ikke utvalget er veldig bra, men tiden vil vise om jeg finner noe. Jeg tar gjerne i mot forslag fra hele medlemslista på forumet. Jeg finner jo ikke nødvendigvis alt som er der ute. Jeg er virkelig ikke glad i skarpe kanter og en styling som spiser opp de originale linjene en bil måtte ha.
Ivar skrev:Tårnstag er ganske vanlig uttrykk. Stabilisatorstag er staget som går på tvers under bilen.
Hjertelig. Fint å få oppklart sånt!

#273386  av galx

Artig tråd du har laget. Oversiktlig og fine foto. Nydelig bil.
Spennende å følge med på hva du finner på med tanke på styling. Helt enig med deg når det gjelder styling, det fins så mye styling som rett og slett ødelegger bilens utseende. Agressivt utseende, men med pene linjer som ikke blir overdrevet :) Men så var det å finne det da..

Fikk for en uke siden montert på ny TTE-fanger/front, TTE-senking, helt nye modda frontlykter og karbon panser (OEM - Seibon). Sjørt og bakstykke til bakfangern må vel også til. Først og fremst er tårnstag frem/bak det neste på lista.

#273843  av sindrejl

bare leste noe morsomt her:
geir skrev: Så var det i gang med arbeidet. Opp i lufta med bilen, og på med fjærklemmene. Utfordringen her var å få klemt fjærene såpass sammen at det ble en lek å få ut dempere og fjærer, noe som viste seg å bli et rent helvete, men det gikk jo til slutt.
Du er klar over hvor ufattelig mye enklere det er bare å ta ut hele sulamitten og SÅ presse sammen fjærene? ;) Skru av skruene på toppen, og de nederst og ta ut demper og fjær i et stykke :P

#273873  av Amund

Presse sammen fjærene? hmmm, Måtte ikkje det på min.... :roll:
Skru av, skru på. Blir ikkje enklere 8)