TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tenkte Ã¥ bestille Beam motor i dag...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #273358  av hmsilset

Men gadbjerg autoimport i danmark har leta ett år sier de og ikke funnet noen. Si fra om noen vet om noen som har :!: Orker ikke lete mere :wink:

#273371  av Larsen

Det var vel en på forumet her som importerte blandt annet beams motoren fra japan. Husker jo da ikke hva han heter, men det ligger på salgsdelen et sted.

#273378  av CelicaTurbo

Er det en bakpart fra en MR2 med redtop-motor du er ute etter så kan det være vanskelig, mens bare en grey-top motor er ganske ofte til salgs av japanske eksportører på Ebay så det er bare å søke det, ofte til ganske lave priser. Motoren kalles grey-top men har i realiteten sort deksel, det er altså motoren som står i Rav4 med automatkasse det er snakk om. Har 10 færre hester enn redtop beams men ingen mekaniske forskjeller så det er antatt at det er ecu som er grunnen til de færre hestene, spesielt siden toppeffekten ligger på noe lavere turtall tyder det på at ecu reduserer effekten bråere før turtallssperren av hensyn til automatkassen. Den motoren koster en fjerdedel av bakparten til en red-top MR2, men det betyr jo en del mer jobb da, samt at du må bruke din eksisterende girkasse osv. Beams motoren ble også levert i en modell Celica og i Caldina, men jeg er usikker på hvilken versjon av motoren det er men trolig kan den brukes. Den som ikke kan brukes er black-top versjonen fra Altezza, som har dual-vvti som gjør den for plasskrevende for MR2'en..

Det som kan være greit å undersøke før anskaffelse av Beams er tilgang på resservedeler slik som vannpumpe, regreim og slikt. De fleste deler til Beams-motoren må jo bestilles fra Japan av forhandleren din..

Er noe info her, eventuelt link til forum som kan hjelpe deg med å finne en motor: http://www.beams-redtop.com/

#273384  av hmsilset

Jeg kan ikke begynne å bygge om fester og alt mulig da,så jeg må nok ha en rødtopp:) Skal lete litt å se etterhvert,så takk for tipsa begge 2.
Bare nevnte det her i tilfelle noen visste om en :wink:

#273389  av CelicaTurbo

Så vidt jeg vet trengs det ikke å bygge om noen fester som helst for å få grey-top i MR2, kun bruke de motorfestene du har, men det er gjort en del ganger i utlandet så det er bare å søke. En annen ting jeg kom på som er kjekt å være klar over er at verkstedsmanual kun er tilgjengelig på japansk språk ;)

#273395  av hmsilset

CelicaTurbo skrev:Så vidt jeg vet trengs det ikke å bygge om noen fester som helst for å få grey-top i MR2, kun bruke de motorfestene du har, men det er gjort en del ganger i utlandet så det er bare å søke. En annen ting jeg kom på som er kjekt å være klar over er at verkstedsmanual kun er tilgjengelig på japansk språk ;)
Jeg er helt idiot på mekking av motor,så jeg får bare tenke på det ...Er ikke noen kløpper på japansk heller :P Dumt at ingen holder på med sånt,for jeg tror mange hadde bygd om bilene sine som er importerte..

#273398  av CelicaTurbo

Jeg søkte litt og fant forumet jeg tenkte på, her er det en del info om beams samt tips om hvor slike motorer kan finnes: http://www.mr2.com/forums/beams/

Men generellt har Beams begynt å bli en mer vanlig modifikasjon på både britiske og australske forum så jeg ville også ha søkt på mr2oc.co.uk, toymods.net og imoc.co.uk. Det hadde vært artig om vi fikk en MR2 med Beams motor i landet. På toymods finner du en bruker med en gammel Celica med godt trimmet beams motor, 250 hester på hjulene ved 9000 o/min med ventilstyringen i behold, men da har han brukt mange år (og penger) på å prøve ut mods for motoren :D

#273400  av hmsilset

CelicaTurbo skrev:Jeg søkte litt og fant forumet jeg tenkte på, her er det en del info om beams samt tips om hvor slike motorer kan finnes: http://www.mr2.com/forums/beams/

Men generellt har Beams begynt å bli en mer vanlig modifikasjon på både britiske og australske forum så jeg ville også ha søkt på mr2oc.co.uk, toymods.net og imoc.co.uk. Det hadde vært artig om vi fikk en MR2 med Beams motor i landet. På toymods finner du en bruker med en gammel Celica med godt trimmet beams motor, 250 hester på hjulene ved 9000 o/min med ventilstyringen i behold, men da har han brukt mange år (og penger) på å prøve ut mods for motoren :D
Har fått den linken på ett dansk forum,men jeg skjønner jo ikke noe av det.Er så mye tekniske beskrivelser på engelsk :P Som du kanskje skjønner har jeg kun penger(snart) og lite hjerne,hehe..Skal lete på denne linken til neste helg,for nå er det så mye jobb at jeg ikke får roa på meg liksom. Vil ha "bare" 200hk ca jeg da,så det ikke blir bråk med eu-controll folka 8)

#273482  av Ace

Keithau i Hong Kong har hatt Beams motorer inne så lenge jeg kan huske iaff :lol: I hvertfall siden jeg kjøpte motor fra han tidligere i år. Har vært flere beams som har kommet og gått.

bare ta kontakt med han. Mener han har flere enn en til salgs per dags dato. Kan anbefale han. Ikke noe problemer. Men belag deg på en god ventetid hvis du velger der nedenifra. ca 1mnd+ shipping.
ps. Prøv alltid å by mindre enn det som er oppgitt. Fikk min endel billigere enn det som er oppgitt og fikk med noen ekstra ting og tang.

selvfølgelig en høyere risiko enn ved å hente her i nærheten, så den avgjørelsen må du nesten ta selv.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDM-98-S ... 0187468838

#273490  av CelicaTurbo

Han er en velkjent person hva angår handel på ebay ihvertfall og jeg har aldri hørt noe negativt om han. Har bestilt to gjenstander fra ham tidligere og service var helt upåklagelig begge gangene, men så klart, jeg har aldri bestilt en hel motor fra ham :D

#273518  av hmsilset

Hehe,jeg stoler ikke på noen så langt unna da.. Får vel bare ha inn en kjedelig turbo isteden.Eller lakke som egentlig planlagt.Men vinteren er ett par måneder enda så mye kan skje :P Takk for tips alle sammen!Har igrunn de opplysningene jeg trenger nå om jeg virkelig vil!

#273793  av hmsilset

Har fått avtale om 6000kr på montering av 245hk turbomotor jeg nå.Blir ikke før våren.Er egentlig det enkleste jeg kan gjøre siden det står 98 mod turbokasse og drivakslinger på min fra før 8)