TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oppgradering til servo pÃ¥ ST185?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #273987  av Peak
 
Plages litt med at jeg tømmer kapasiteten til servopumpa ved kjeglekjøring og ved isbanekjøring når det blir mye ratting.

Finnes det noen oppgraderinger man kan gjøre? Servopumpe fra ST205? mindre reimhjul på pumpa?

Har ny olje ikke noe lekkasjer eller noe.

EDIT: Hvordan gjør rallybilene det?

 #274000  av defred
 
Det eneste som er gjort på bilen min, er at det sitter en tannstang som har litt over 2 runder på rattet fra fullt rattutslag en vei til den andre. Ellers er den orginal, mulig servopumpen er forskjellig fra 185 til 205 men det er det sikkert noen andre her på forumet som har greie på.

 #274027  av SuperZite
 
Ser at fensport selger større reim hjul for at man ikke skal miste servo kraft.

 #274039  av Peak
 
SuperZite skrev:Ser at fensport selger større reim hjul for at man ikke skal miste servo kraft.
Feil. De har laget et hjul som er større for å få mindre omdreininger på pompa for å få den til å ga saktere og dermed mindre motsatnd på motoren.

"Alloy Power Steering Pulley, CNC machined, Light weight and oversized to reduce power loss."

 #274040  av Peak
 
defred skrev:Det eneste som er gjort på bilen min, er at det sitter en tannstang som har litt over 2 runder på rattet fra fullt rattutslag en vei til den andre. Ellers er den orginal, mulig servopumpen er forskjellig fra 185 til 205 men det er det sikkert noen andre her på forumet som har greie på.
Okei, kortstyring med andre ord, står ikke noe merke på tannstanga?

Søkte litt på forumet og kennethx har vist montert ST205-pumpe..drøyer det litt med å sende PM ifall han ser tråden.
 #280697  av Peak
 
BUMP :)
Iriterer meg litt over hvor treg den blir ved aktiv ratting..
 #280707  av CelicaTurbo
 
Peak skrev:BUMP :)
Iriterer meg litt over hvor treg den blir ved aktiv ratting..
Er du helt sikker på at du har et kapasitetsproblem ved pumpen? Kanskje reimen simpelthen bare glipper litt når belastningen blir større, eller servooljen koker? Jeg har aldri sett noen uttale på noe forum tidligere at de opplever kapasitetsproblemer med pumpen på Celica. Jeg opplevde aldri noen problemer med at styringen føltes tyngre ved aktiv ratting når jeg kjørte hverken kjegler, go-cartbane eller rudskogen i min Celica, med unntak av en episode: Ved den første turen til rudskogen så kokte servooljen etter noen få runder og det gjorde seg utslag ved at det føltes som om styringen plutselig ble veldig tung og "hakket" av og på på ganske ubeleilige tidspunkt. Jeg trodde noe var alvorlig galt med styring eller hjuloppheng på bilen og kjørte rolig inn, lempet opp panseret og der kokte væsken i beholderen. Væsken blir varm både av trykket i systemet og strålingsvarme fra motoren. Resten av dagen kjørte jeg bare noen få runder om gangen og luftet med panseret åpent etter hver tur, og opplevde ikke noe mer til problemet. Jeg byttet til ny olje og problemet forsvant fullstendig til neste gang.
 #280722  av Peak
 
CelicaTurbo skrev:
Peak skrev:BUMP :)
Iriterer meg litt over hvor treg den blir ved aktiv ratting..
Er du helt sikker på at du har et kapasitetsproblem ved pumpen? Kanskje reimen simpelthen bare glipper litt når belastningen blir større, eller servooljen koker? Jeg har aldri sett noen uttale på noe forum tidligere at de opplever kapasitetsproblemer med pumpen på Celica. Jeg opplevde aldri noen problemer med at styringen føltes tyngre ved aktiv ratting når jeg kjørte hverken kjegler, go-cartbane eller rudskogen i min Celica, med unntak av en episode: Ved den første turen til rudskogen så kokte servooljen etter noen få runder og det gjorde seg utslag ved at det føltes som om styringen plutselig ble veldig tung og "hakket" av og på på ganske ubeleilige tidspunkt. Jeg trodde noe var alvorlig galt med styring eller hjuloppheng på bilen og kjørte rolig inn, lempet opp panseret og der kokte væsken i beholderen. Væsken blir varm både av trykket i systemet og strålingsvarme fra motoren. Resten av dagen kjørte jeg bare noen få runder om gangen og luftet med panseret åpent etter hver tur, og opplevde ikke noe mer til problemet. Jeg byttet til ny olje og problemet forsvant fullstendig til neste gang.
Takker for svar!
Reimen er byttet, har strammet den godt, ikke noe dritt i sporene på hjulene osv..
Oljen har jeg byttet minst 3-4 ganger (+ spyling), er ikke problemer med kjølingen spesielt på vinteren, servoen er jo noe tregere når den er kald, men det er jo normalt.
Jeg bruker ATF Dextron II på servoen, kansje prøve en annen olje...?