TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mye ekstra bensin under kaldstart?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #276329  av FireWalk

Har datasprut og har merket at bilen er blitt tungstartet nå som kulda har satt inn. Dette kommer av at kaldstart instillingene ikke er optimale. Bilen får enten for lite eller for mye bensin. Tipper den får for lite og har forsøkt å øke dette i steg. Har fått det litt bedre men det er vanskelig å få det perfekt, og siden motoren må være heeelt kald for hvert forsøk så får jeg ikke så mange forsøk pr dag.. Dette er litt irriterende, kunne tenkt meg å få dette ordnet asap og ikke drive og knote flere ganger for dag i ukesvis pga jeg får så begrensede forsøk pr dag.

Så da er mitt spørsmål til dere andre med datasprut: hvor mye ekstra bensin (i %) gir dere bilen ved forskjellige kjølevannstemperaturer under kaldstart?

F.eks:

kjølevannstemp 0c = 30% mer bensin
10c = 20% mer bensin osv...

hvilke verdier har dere her?

Greit å ha et utgangspunkt å begynne med. Alt over 30 grader funker greit, men fra -10 til +20 grader C så er instillingene ikke helt optimale..

#276365  av Larsen

I afr verdier så lå vel min mellom 10-12 på kald motor. Men det kommer jo ann på om det er selve starten eller motorgang på kald motor du tenker på. Det er nemelig to forskjelige instillinger.

#276368  av Morten

Vet ikke hva du får ut av dette siden forskjellige sprut jobber på forskjellige måter. Men her er ihvertfall en printscreen av PowerFC sitt oppsett på bensin vs temperaturer.
Vedlegg
vann.JPG
vann.JPG (80.88 kiB) Vist 232 ganger

#276485  av FireWalk

klarte ikke helt å få regnet om de verdiene der, men jeg økte bensinmengden under crank til 45% og retarderte tenningen 2 grader. Nå starter den som regel innen 3 sekunder. Det må jeg kunne finne akseptabelt.