TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• motorbytte celica st185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #276323  av celica_gt4

hei. eg har ein celica st185 som eg skal bytte motor i. har sett på både st185 og 205. er ikke så stor forskjell på pris så vurderer 205. spørsmålet mitt er: er girkasse osv likt på begge? eg trenger vell bare hjernen utenom?
hvor lang tid må eg rekne på en sånn jobb? har bytta motorer i biler tidligere, men ikje 4x4.
takker for svar :)

#276326  av Amund

kva legger du i at det ikkje er så stor forskjell på st185 og 205? prismessigt er det vel 10k på et frontcut. Girkassene er tilnermet identisk. om du skal ha ein st205 motor i ein st185, må det påregnes ein del arbeid på elektrisk. Så skal du ha st205 motor, må du få med ledningsnett og ecu.
Nokon kan klare å bytte motor og gjere jobben på elektrisk på ein lørdag, andre ville vel kanskje brukt en uke, alt kommer an på hvor ivrig du er. Og om du veit om alle fallgruvene :wink:

#276374  av celica_gt4

prisen poå st185 er 15k og st205 er 18500. er det ikje normalt at ecu og ledningsnett følger med frontcut?

#276378  av Amund

om det der er priser for frontcut, så er de veeeeldig gode. hvor har du i så fall fått de prisene?
På frontcut så følger alt med...

#276406  av celica_gt4

har fått prisene fra en kar i danmark. begge frontcutene er kjørt rett over 100k. så viss eg får med ledningsnett og hjerne skal det gå fint å bytte til ein 3.gen motor?

#276414  av Amund

Med ein del elektrisk arbeid, så skal det gå ja.
Greie priser det der, men uten frakt og moms antar eg?

#276416  av celica_gt4

hmm.. hvordan eletrisk arbeid? bare trekking av ledninger eller kapping i ledningsnett? :p ellers er alt likt? akslinger passer rett i osv? spør litt masse her nå men må liksom vite før eg kjøper:) litt teit å kjøpe noe som ikje passer :D ja er nåkk desverre uten frakt og moms.. frakten er på 2500 ca.. ikje så gale som eg hadde forventa egentlig

#276459  av larsst185

205 en har vannkjølt ic mens vanlig gt4 har luftkjølt.Litt jobb med å få pumpe og div til å funke som det skal.ellers så er vel det meste plug and play men du må regne med litt mysing i koblings skjema over de to bilene for å få kobla inn 205 ledningsnettet på 185 en sitt..

#276574  av celica_st185

Hadde nok klart gått for en 3. gen hvis du har litt erfaring med skruing\kobling. Er først på relativt høye effektuttak at 2. gen skal være bedre (sies det). Ang. girkassene er jeg ikke hundre % sikker, men mener kassene passer om hverandre. Holdt herfall på å kjøpe en 205 kasse en gang til min :?

Turbo, Ic, dyser, fuel rail osv er større\bedre på 3.gen så er lettere vei til høyere effekt i den motoren... + at du slipper den hersens stygge luftmengdemåleren :lol:

#276595  av celica_gt4

er egentlig den 3gen motoren eg vil ha, å skru bil er ikje noe problem:) har jo egentlig girkasse, men litt usikker på tilstanden. er ikje noen som vet om noen som har jort sånn før eller? :D går nåkk for den motoren uansett. men litt greit å ver forberedt på den jobben :p

#277862  av celica_gt4

etter mange telefoner til toyota norge og div toyotaforhandlere er det fortsatt ingen som har no svar på om en st205 motor passer rett nedi min bil. med tanke på motorfester og girkasse. så blir nåkk orginal motor i førsteomgang. takk til alle som har svart :)