TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Biler med parkeringssensorer; vanskelig med bodykit?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#276142  av mr2storbrua

Vet at hvert fall med toyota kommer ingen biler originalt med parkeringssensor. Det er karosseriavdelingen som borer hull i fangeren og legger opp ledninger. Dersom du skal ha bodykit burde det ikke være noe større problem enn å borre noen hull i den nye fangeren, ledningene burde fortsatt være lange nok.

#276145  av Goliath

Hm, ingen Toyota kommer med dette originalt? Hvis man har intergrert navigasjonsenhet, vil ikke informasjonen fra sensorene vises på denne skjermen?

Jeg regnet med at det var "bare" å borre nye hull men vil ikke forskjellen fra org. fanger til en tredjeparts fanger påvirke sensorene sådan?

#276149  av mr2storbrua

Er ikke sikker her, men tror ikke integrert navgiasjonsenhet heller er standardutstyr. Men dersom man kjøper det som ekstrautstyr følger kanskje parkeringssensorerer også med?

Har ikke vært så mye borti parkeringssensorer, men de virker vel bare sånn at det kommer en lyd når du er nærme noe, evt vises det på skjermen dersom du er nærme noe? Er vel 2-3 sensorer som går bak, og en på hver side, så dersom du setter de på samme plass på en ny fanger skal vel ikke det ha noe å si? Evt stikke innom et verksted å høre hvordan de måler hvor de skal være?

#276230  av Plenty

Når jeg bygde opp RS6 styling på A6'n så hadde jeg sensorer "originalt" i de originale fangerne, og det var ikke noe problem og bore til nye hul og få limt de på plass, på tilnærmet samme sted. Var ingen funksjonell forskjell, og de hjalp meg like fint ved rygging som på de originale fangerne.

Bare å kline til ;)

#276253  av Goliath

Det viser seg at de sensorene som kommer med bilene, er ettermontert av forhandler og gjengir kun aukustisk varsel selv om man har navigasjonsenhet i bilen. Det er ingen direkte oppkobling mellom disse to og du får ikke noe form for visuell tilbakemelding på avstandsforhold, noe jeg trodde hadde blitt standard i forbindelse med slike sensorer.

#276257  av csstian

På toyotas parkeringssensorer så piper det fortere og fortere jo nærmere du kommer en hindring.Men 0,5 m så piper det konstant.Så du har en viss føling med hvor nært du er.Men det er ingen forbindelse med navenhet.Og om ikke di nye fangerne gjør at sensorene peker for mye ned mot bakken så skal det ikke være noe problem

#276263  av larsst185

toyota har ryggesensor og full map navigasjon originalt på flere av sine biler.Det KAN også monteres av forhandler på de bilene hvor dette ikke er.

#276270  av jumbo

mr2storbrua skrev:Er ikke sikker her, men tror ikke integrert navgiasjonsenhet heller er standardutstyr. Men dersom man kjøper det som ekstrautstyr følger kanskje parkeringssensorerer også med?
Nå er jo strengt tatt navigasjon og parkeringshjelpesystemer to vilt forskjellige ting som langt ifra trenger å ha noe som helst med hverandre å gjøre. Det ene medfører ikke det andre.

Men ja, det er flere modeller som nå leveres med navigasjon og ryggekamera som standard (prius hvertfall), men dette har heller ingenting med parkeringssensorer (avstandsmålere) å gjøre.

#276281  av mr2storbrua

Grunnen til at jeg skrev at parkeringssensor kanskje fulgte med dersom man kjøpte integrert navgiasjon, var at goliath trodde at informasjon fra senorene ble vist på navigasjonsenheten :wink:

#276849  av KinG^KaoZ

Parkeringssensorene består av 4 sensorer, en liten boks og høyttaler. av og på-bryter følger faktisk ikke med men de fleste bestiller dette også.

Eneste forbindelsen dette systemet har med resten av bilen er + på ryggelyset og - på et jordingspunkt.

Om en bytter bakfanger så skal ikke dette være noe problem, bare til å borre nye 20mm hull. Hele systemet er veldig simpelt. Dette blir ikke gjort på karosseriavdelingen men hos dem som klargjør bilene :wink:

#276901  av 2000 ST

previa kom med sensorer foran og bak originalt.
og ettermonterte sensorer er veldig følsome for vinkel forandringer osv..
de piper i hytt og pine hvis de er litt skitne eller det regner mye jo....
Har vært masse problemer med disse på jobb hos oss pga for dårlig system for norske forhold.