TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lite spm om eu-kontroll..

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #277096  av TorErik

God morgen :)

Motoren min bruker litt olje, tror det kommer ut i eksosen da det ryker veldig mye ved pådrag.. Problemet er at røyken er hvit og den skulle vel ha vært blå?
Vil de klage på dette under eu-kontrollen? At den bruker olje mener jeg..

Har liggende en A-stolpeholder og Noen autogauge målere.
Oljetrykk og oljetemp så jeg kan holde litt styr på oljetrykket kanskje..
Like greit og montere de siden jeg bare har hatt de liggende etter jeg solgte gammle bilen.
Men så lurte jeg på: Er det lovlig med en sånn Holder i A-stolpen? Skal snart på eu-kontroll og er litt kjipt om den ikke blir godkjent pga dette..
Noen som har erfaringer her?

Mvh Tor Erik

#277099  av CelicaTurbo

De kan reagere på oljeforbruk på eu-kontroll men det er i hovedsak lekkasjer de ser etter. Oljeforbruk i forbrenningen vil de vanskelig kunne vurdere med unntak om det er så ille at det slår ut på avgasstesten.

Det er ingen regler som hindrer deg å ha målere i a-stolpen men jeg har hørt om tilfeller hvor biltilsynet har krevd dem fjernet. Dog er det ikke uvanlig at biltilsynet krever alt som ikke er standard fjernet for å være vanskelige med rånere, men forskriftene krever bare at sikten ikke skal hindres. Så med mindre holderen hindrer deg i å se ut front- eller siderute så skal den ikke gi deg problemer. Du har vel uansett ikke tenkt å vise bilen hos biltilsynet? ;)

#277100  av Supramk3turbo

Angående oljeforbruk og soting. Når motoren bruker mye olje, så får du også dårligere forberenning, som fører til mer soting og høyere CO utslipp. Dette vil nok anmerkes på en Eu.kontroll. Har du bil med katalysator?? Kan det jo være at denne tar knekken på det meste av co'en, men etter mye kjøring men mye oljeforbruk vil du tette katalysatoren med dritt, bilen vil gå dårligere på grunn av trang utblåsning og CO'en vil heller ikke ble noe bedre.

#277101  av TorErik

Takker!
Ingen planer om at biltrangsynet skal få kikke på den nei :wink:

Har katalysator ja..
Det er jo et problem som burde vært fikset men vet ikke hva som gjør det.
Snakket med en toyota mekaniker i Haugesund som snakka om gjennomslag i motor?
Men det var merkelig siden den bare hadde gått 170.000 sa han..

Leverer den hos lokale toyotaverkstedet til eu-kontroll så håper jeg på at den går igjenom selvom det er problemer med CO.. Han jeg har snakket med der sa at 7A-FE var kjent for og bruke litt olje, spess i nyeste typene av Avensis mente han..

#277133  av CelicaTurbo

Den vanligste grunnen til høyt oljeforbruk på GE-motoren er fastkoksede oljeringer.. Det virker som om mange bytter ventiltetninger først i et forsøk på å fikse oljeforbruket, siden dette er lettere, men mitt inntrykk er at dette sjeldent gjør stor forskjell.