TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• fartsbot-forsikring?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#276685  av ArildM

Lurte på det samme (har verva et par stk i min fartsglade familie).

Fant denne på Google:
http://www.kredittilsynet.no/wbch3.exe?ce=18318

Ser ut som om slik virksomhet ikke lenger er lovlig i Norge (big surprise). Går under forsikringsvirksomhet og det må en vel ha tillatelse i fra "kongen" for å få lov til å starte med, dvs ingen flere firmaer som dekker fartsbøter i Norge (så risikoen da jeg gikk inn i dette anyways).

Gla jeg fikk dekka en bot på 1600,- da har jeg ihvertfall ikke tapt noe på dette.

#277296  av chris

Har vært flere saker oppe nå i etterkant av dette fartsbot-forsikringsgreiene. Mange som ikke har fått dekket sine fartsbøter selv om de har vært medlem og betalt medlemsskap for flere år fremover.

Firmaene som drev med dette er nedlagt, da de ikke har konsesjon til å drive forsikringsselskap. Ett av de prøvde å flytte til england, men jaggu fikk de ikke satt en stopper for det der også. Så da ble det også lagt ned.

#277416  av jumbo

Elendig arbeide at de ikke har klart å dekke dette skikkelig basert på klubbmedlemsskap.

Dersom man langt tydeligere hadde formulert dette som klubbvirksomhet, med registrert klubbnavn, samt klare vedtekter for medlemsavgift og hva klubbkassen skal brukes til, hadde dette vært langt mer uangripelig i retning av forsikringskonsesjon... Problemet er jo at tilbyderne SELV formulerte dette som en forsikringsordning fra starten av.

#277422  av ArildM

Tanken slo meg nå: Hva om vi Ts-Ogn'ere selv laget vår egen klubbvirksomhet? :lol:

Synes også at slike klubber skal premiere de som unngår fartsbøter (men vanskelig pga at det ofte er bare flaks/uflaks(?)), slik at selv om klubben dekker fartsbøter så er det alikevel om å unngå bøter.

Så tror jeg at noen burde regne på hvordan dette skal fungere, blir litt dumt om dette blir på et "pyramideprosjekt" avhengig av konstante innmeldinger og når all innmeldingsavgiften er brukt opp så blir ingen flere bøter dekket opp før til neste år.

#277471  av jumbo

Blir jo helt hypotetisk å snakke om det i akkurat TS-OGN regi, men man måtte i såfall ha en årlig kontigent, ikke en engangs innmelding.

Man ja, de skulle fått grundig problem med å stemple det som forsikringsaktivitet ettersom det er en etablert klubb med et etablert interesseområde, samt det eller mest essensielle poenget: Ingen deler av virksomheten er laget for at noen skal tjene penger på det (noe klubber forsåvidt uansett har lov til så lenge det er for eget bruk/utvidelser etc)

Uansett, ingen kan forsikre meg mot det jeg egentlig virkelig hadde trengt forsikring mot :D