TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota Celica 18 rallybil!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #277990  av Morken

Vurderer å sette igang ett prosjekt, bygge rallybil av en toyota celica 18! Sånn jeg ser for meg at det må bli er firehjulstrekk selfølgelig, og kanskje oppmot 280hk. Bytte bremser(justerbare?), justerbare dempere, Bytte til clutsh som tåler mer, hørt at det var et svakt punkt. Hørte også at bakakslingen var det? bur, støpe dasj og dørpaneler i glassfiber. shortshift?

Litt av hva jeg vil prøve å oppnå iallefall, Hva tror dere er et bra utgangspunkt? har tenkt ut to muligheter.

Kjøpe motor og drivverk til firehjulstrekk og sette det i en norskregistrert celica fremhjulstrekk.

Importere en Celica Turbo eller Celica Carlos Sainz og kjøre på svarte skilter. Slipper engangsavgifta på rallybil.

Selv er jeg usikker når det gjelder å bygge om fremhjulstrekkern, det er kanskje et litt billigere alternativ men det er vel ting som kanskje blir for spinkelt på den i forhold til ekte firhjulstrekkerversjonene? Er det store forskjeller på CS versjonen og vanlige turbo celicaen? Vil helst ha den mest lik CS versjonen da det er liksom det som er Rallybilen! Men om det ikke er så store forskjeller på CS versjonen og den andre rent teknisk så vil jeg heller kjøpe vanlige Turbo celicaen og bytte fanger, panser(flytte intercooleren også da kanskje?) bare for å få den mer lik.

Velvel litt mye undring her, er vel garantert noen som har noen meninger og tips å komme med om ett eller annet. Så kan vi diskutere oss fram til hva som er mest fornuftig å gjøre etterhvert:)

#277994  av wickeddark

Artige planer du har :D

Om du kan kjøre rally uten regga bil så hent en fra utlandet. Får de ganske så billig nå. Er jo bla en til salgs på autodb til 39000,- Evt en GT4wrc til noen og 60k :D Begge er momset men ikke betalt engangs på.

Konverterer du FWD så får du ikke widebody chassie, og kostnaden blir nok mye det samme eller mer en 39000,-

#278000  av CelicaTurbo

Ønsker du å kjøre firehjulstrekk er det nok lurest å kjøpe inn en firehjulstrekker i først som sist. Det er en ganske stor jobb å bygge om til en firehjulstrekker ettersom hele hjuloppheng, diffoppheng og bensintank må flyttes over fra en firehjulstrekker, og ikke minst må karosseriet kuttes og sveises en hel del for å få plass til mellomakslingen.. Det er nok definitivt billigst å importere en firehjulstrekker som du ikke registrerer.

Ellers generelle kommentarer, clutchen er fin til daglig bruk men den er ikke laget for rally. Bytt den. Bakakslingen er solid den, men bakdiffen er en torsen-enhet som i utgangspunktet er meget bra, men som godt mulig kan gi deg problemer pga at den ikke liker å håndtere det høye momentet ved rivstarter på asfalt, og mulig den ikke egner seg så bra med tanke på pålitelighet i en rallysituasjon. Du bør gå for en frontmontert intercooler. Og ikke minst lett bilen så mye som mulig, st185 er en ganske tung bil og det er på mange måter et hinder i rally.

Ellers, ta kontakt med Defred her på forumet, han kjører rally med en st205 så mulig han kan gi deg en del tips om hva som fungerer og hva som ikke gjør det i realiteten ;)

#278009  av defred

Det jeg kan si med en gang er at du ikke vil få godkjent en ombygd bil fra 2 til 4 hjulstrekk, til og kjøre med i rally. Eldre 4 hjulstrekkere går i en egen klasse i norge som heter klasse 13, dette er biler som det er 5 år siden de gikk ut av homologering. Regelverket sier at de må være GpA homoligert og kan ikke bygges om utover det som står i homoligerigs papirene. Alle rally biler er registrert, men man slipper avgifter ved import, bare moms på kjøpssum og frakt + en avgift på 4000,- til bilsportforbundet. Bilene har sorte skilt med bruks begrensning.
Men skal du bygge bil er det bare og ta kontakt, har opparbeidet rimlig god oversikt over hva du trenger og hvem som skaffer hva. Og ikke minst hva som er viktig, har skiftet ut hele bilen snart,ny girkasse mangler, men er på vei.
Er du veldig inntresert er det fullt mulig og komme og kikke på bilen vis du er i nærheten.
Vedlegg
_DSC4285___mekka.jpg
_DSC4285___mekka.jpg (761.6 kiB) Vist 989 ganger

#278031  av Morken

først og fremst takk for gode svar sålangt! Bakdiffen var det ja!

GpA Homologering ja, betyr det at bilene i klasse 13 følger samme regelverk som WRC bilene? min 1230 kilo, maks 300 hester, og ellers rimelig fritt når det gjelder dempere, bremser og gearsystemer? Eller bomma jeg helt nå?

Bilene på autodb så bra ut! kanskje ikke st205'en siden den var høyrestyrt.

Tenkte ikke så særlig på st205, bare fordi jeg trodde det ville koste myye mer. Men kom til å tenke på det at med en st205 så klarer jeg meg vel med rimelig orginal marskin? 243 hester orginalt er godt nok det etter en chip, eksos og filterbytte. pluss at da trenger jeg kanskje ikke bytte bremser, clutsh og bakdiffen med en gang, så da kommer det kanskje likt ut?

Jeg bor oppafor lillehammer så det blir nok ingen tur innom med det første! Men om du skal oppover å kjøre rally i nærheten eller jeg skal nedover en gang kan vi jo kanskje prøve å få til noe :)

#278052  av defred

Morken skrev: GpA Homologering ja, betyr det at bilene i klasse 13 følger samme regelverk som WRC bilene? min 1230 kilo, maks 300 hester, og ellers rimelig fritt når det gjelder dempere, bremser og gearsystemer? Eller bomma jeg helt nå?

Tenkte ikke så særlig på st205, bare fordi jeg trodde det ville koste myye mer. Men kom til å tenke på det at med en st205 så klarer jeg meg vel med rimelig orginal marskin? 243 hester orginalt er godt nok det etter en chip, eksos og filterbytte. pluss at da trenger jeg kanskje ikke bytte bremser, clutsh og bakdiffen med en gang, så da kommer det kanskje likt ut?
GpA homoligering betyr ikke det samme som WRC, men heller ikke langt unna. Homoligerings papirene på rally biler er noe som er laget av fabrikken som viser hvordan de har bygget bilen til GpA, de klasser inn deler og viser i detalj hvordan bilen blir bygd. I klasse 13 kan bilene maks være modifisert i hennhold til disse papirene. St205 har ikke vært noen WRC bil i rally selv om det finnes noe som heter WRC versjon som gatebil, dette var en GpA eller GpN. Corolla var den første WRC bilen til Toyota.
Det at du mener at du kan bruke en rimlig standard St205 og bygge rallybil er selvfølgelig noe du kan, vis du følger Homoligerings papirene når det gjelder bur og alt som har med sikkerhet og gjøre, men skal du henge med må du nok være forberedt på og gjøre en del mer. Så jeg vil nok si at en ferdig bygget bil er bedre og begynne med. Bare et godkjent bur i bilen vil sikkert koste 40000,-.
Kan vise litt hva ting koster på bilen min: Støtdempere 60000,-
Girkasse:70-80000,-
Motorstyrnig ca. 25000,-
Forsterket clutch 15000,-
Du må også ha godkjente stoler, belter, brannslukkere på toppen av dette er det masse annet utstyr som du trenger. Som du sikkert skjønner koster det enormt mye penger og bygge en bil helt fra bunn. Jeg vil anbefalle deg og gå inn på bloggen vår. Der ser du mye detaljer fra bilen bla litt i arkivet og se litt hva jeg har gjort og byttet på bilen for at den skal tåle de belastningene den er utsatt for. Denne bilen er en fabriksbygd TTE recce car. Kostnadene og bygge en St185 eller en St205 vil jeg tro en små siden disse bilene er rimlig like.

#278071  av Insanity

bare en liten kommentar, er det "bare" dempere for 60 000,- på st205'n din? og er det ikke "mer" for girkassa?

mener å ha hørt at ett hjørne på en Corolla WRC bil koster 250 000,-
og at ei 6 trinns x-track dogbox koster over 120 000,-

men er jo uansett ikke noe tvil om at rally.... det koster mye penger. var å så på en Celica GT-4 GRA X TTE bil med seier i Safari Rally og en rekke NM tittler, den var det 500 000,- for...

#278075  av wickeddark

Var ett eller annet norsk firma som hadde en Corolla WRC komplett som var gått 2000km. Den skulle de ha 1.8mill for :P

Tro den hadde vært dødssjef å ratte rundt på prøveskilt i ny og ne :D

#278106  av defred

Insanity skrev:bare en liten kommentar, er det "bare" dempere for 60 000,- på st205'n din? og er det ikke "mer" for girkassa?

mener å ha hørt at ett hjørne på en Corolla WRC bil koster 250 000,-
og at ei 6 trinns x-track dogbox koster over 120 000,-

men er jo uansett ikke noe tvil om at rally.... det koster mye penger. var å så på en Celica GT-4 GRA X TTE bil med seier i Safari Rally og en rekke NM tittler, den var det 500 000,- for...
Stemmer de prisene jeg har oppgitt ja. Bilen min er som forklart en X TTE Recce bil. Den var da en GpN bil. Grunnen til at girkassen ikke koster så mye som en X-trac er at huset er orginalt og den er oppgradert med en 5 trinns dogbox innmat. Den 6 trinn X-Trac kassa er diffene oljetrykk stryrt(hydralock) så den koster enormt mye mer, bare senter diffen koster nærmere 150 000.
Demperene på en Corolla WRC er laget av magnesium og titan, derfor koster de så mye mer, men den prisen du snakker om her, er nok med bremser og resten av hjulopphenget, ikke bare demperen. På min er alt orginalt utenom fjærbeinet og det er av typen 3 veis Proflex EVO 2. De koster ca 60000 for 4 stk.
Den safari bilen til Roger Stensøy er kjøpt av Petter Solberg foresten, han skal ha den på bilmuset sitt. Hadde sinnsykt lyst på den selv men det koster alt for mye kroner og drifte en slik bil. Bilen min er en billig inngangs bilett for og kjøre 4 hjulstrekker. Vis man skal ha en ekte GpA St205 må man ut med alt fra 70 000 til 100 000 euro.

#278107  av defred

wickeddark skrev:Var ett eller annet norsk firma som hadde en Corolla WRC komplett som var gått 2000km. Den skulle de ha 1.8mill for :P

Tro den hadde vært dødssjef å ratte rundt på prøveskilt i ny og ne :D
En Corolla WRC i siste spec. koster godt over 200 000 euro i bra stand.

#278143  av Morken

hadde egentlig ikke tenkt å legge ut hundrevis med tusen, vil bare ha en firehjulstrekker rallybil å ha det moro med, frister mye mer å bygge selv enn å ta over en annen manns reir.
har funnet priser på alle delene jeg vil ha nå unntatt bur og en annen bakdiff. noen anbefalinger?
Så at gundersen motorsport hadde bur til 185 gt4 men det var ikke fia godkjent for det var av crome. men alle andre fia godkjente bur der lå på rundt 10000, må man virkelig ut med 40000 for å få ett godkjent bur?

#278229  av empyrium

Hei det er jeg som selger den hvite st205 på autodb. Ser at du skal starte et stort prosjekt og vis du er intressert i den så kan du få den for 50000 kr

#278261  av defred

Morken skrev:hadde egentlig ikke tenkt å legge ut hundrevis med tusen, vil bare ha en firehjulstrekker rallybil å ha det moro med, frister mye mer å bygge selv enn å ta over en annen manns reir.
har funnet priser på alle delene jeg vil ha nå unntatt bur og en annen bakdiff. noen anbefalinger?
Så at gundersen motorsport hadde bur til 185 gt4 men det var ikke fia godkjent for det var av crome. men alle andre fia godkjente bur der lå på rundt 10000, må man virkelig ut med 40000 for å få ett godkjent bur?
Som jeg skrev over her, rehelverket sier at det skal være som GpA homoligering, altså må buret bygges i henhold til homoligerings papirene. Det er et ganske omfattende bur med mye stag og det koster. Gir bare disse rådene til deg for at bilen ikke blir godkjent vis ikke ting er i orden. Og da får du jo ikke bruke bilen til rally og det er jo trist, hadde vært moro med flere Celica`r i klasse 13.
Uannsett vil du ha en pris på og bygge et godkjent bur kan jeg evt. skaffe det til deg.

#278287  av Morken

Om du vil det så! hadde vært kjempefint, eller om du har telefonnummeret så kunne eg ringt selv. finne prisen på bur til st185 og st205 da. Du som selger bilen, jeg må tenke på det men det er lagt merke til! :)

Re:

#278517  av defred

Morken skrev:Om du vil det så! hadde vært kjempefint, eller om du har telefonnummeret så kunne eg ringt selv. finne prisen på bur til st185 og st205 da. Du som selger bilen, jeg må tenke på det men det er lagt merke til! :)
Skal få tak i en pris til deg evt. så kan du kontakte http://www.auto-safe.no/ , han gir deg nok en bra pris på buret. Jeg sitter på papirene på hvordan buret må bygges på St205, men det er ikke store forskjellen på hvordan det er bygd på St185 så han kan bruke de til og gi en pris.