TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor sikker er en MR2 MK2 ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #278171  av FireWalk

Først av alt, før jeg får noe pes: Jeg var usikker på om jeg skulle legge denne i MR2 forumet eller off topic, men siden det står "Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2" så ender den opp her da dette jo er et spørsmål rundt MR2.

Som topic sier:

Hvor sikker er egentlig en MR2 MK2 ?

Det er sikkert flere her inne som har vært så uheldig og ha krasjet en eller annen gang. Vil gjerne høres dere erfaringer vdr. Krasj i MR2.

Selv har jeg krasjet både min MR2 NA og en Mitsubishi Galant 94 modell. Jeg føler at MR2en beskyttet meg langt bedre enn Mitsubishien til tross for at farten med MR2en var over dobbelt så høy.

Krasjet MR2en i fjellveggen i ca 110 km/t og gikk ut av bilen uten en skramme. Når jeg ser bildene nå i ettertid så er det forbløffende hvor lite inntrykket fronten er med tanke på farten og bråstoppen rundt det å treffe en solid fjellvegg.

SÃ¥ er det noen som har noen erfaringer? eventuelt bilder?
Hadde vært interessant å funnet ut litt mer om dette. Har lest på amerikanske forum og diverse sider på nett at dette skal være sikre biler. Men vil gjerne høre folks erfaringer.

Her er noen bilder fra min krasj:

Her er mitsubishien. Krasjet vel i ca 50 km/t. Men av en eller annen grunn ble bremsepedalen brått slått bakover mens jeg hadde foten på det, noe som resulterte i at jeg fikk omfattende skader i foten og kunne ikke gå på flere måneder.

Bilde

Som man kan se, er ca halve panseret trykket inn. Etter å ha gått 2 ganger i fjellveggen. Farten var vel ca 110. (traff først veggen, for så å sprette ut igjen og treffe veggen på andre siden). Kupeen er 100% intakt.

Bilde

Som dere ser har det gått hardt utover felgene, de er revet istykker:

Bilde

Fra andre siden. Kupeen er like hel, og dørene åpner seg.

Bilde

NB: Husk at dette er bilder av min gamle MR2 NA for ca 5 år siden. Min nåværende er fremdeles like hel. Kan avsluttningsvis få med at jeg følte meg så sikker i den bilen der, samt jeg likte kjøreegenskapene så godt at jeg valgte å kjøpe en tilsvarende. Det sier jo litt. Jeg fikk iallefall ikke skrekken for å kjøre MR2 noe mer. :)

#278195  av PÃ¥l

For å si det sånn, jeg rulla rundt to ganger, og både kompisen min som satt på og jeg slapp unna med med kun et par skrammer. dvs kompisen min fikk. jeg fikk ingen ting, bare et lite slag i siden. er ikke så veldig rart når jeg ruller rundt da. så jeg fikk hvertfall det inntrykket at MR2 er en veldig solid og trygg bil å kjøre. Kjøpte jo min nåværende så fort jeg hadde råd etterpå hehe :)

En kompis av meg har kjøpt en vrak-mr2 fra sveits som har kræsja i en fjellvegg. Usikker på hvor stor fart bilen hadde, men den er rimelig ødelagt bak og foran, men kupeen er faktisk intakt, og dørene åpner seg perfekt.

Så MR2=trygg bil 8) Men trygghet skaper ofte farlige situasjoner, siden føreren føler seg så trygg at han blir uforsiktig.

#278196  av CelicaTurbo

Har bare observert flere bilder av MR2'er som har rullet rundt et par ganger og de er forbausende hele.. det jeg tror er den største faren i en MR2 er å treffe et annet større kjøretøy, slik som en lastebil, hvor bilen er så lav at front og panser ikke tar imot kreftene men bilen istedet blir kjørt som en kile inn under det andre kjøretøyet... det var skrekken min når jeg kjørte MR2 som dagligbil :shock:

#278197  av sindrejl

virker som de har laget mr2'en som en særdeles trygg kjerre, eneste man bør tenke litt på er som celicaturbo sier, å havne som kile under større kjøretøy = avkapping av hode = ikke særlig koselig.

Er ikke helt enig i det du sier Pål, selv om bilen tåler litt mer, så VIL jeg jo ikke kræsje!

#278216  av FireWalk

Har tenkt på det selv, siden bilen er lav fra før og min nå i tilleg er senket. Skrekken er jo så klart å treffe en lastebil. Får trøste meg med at om man treffer en lastebil i 80-90 km/t så ender man som regel opp med den sikre død uansett. Svært skjelden jeg ser at noen overlever frontkollisjon med slike kjøretøy.

Men front mot front med en vanlig personbil, hvordan ville en MR2 oppført seg da mon tro? noen som har opplevd det? jeg syntes den virker usedvanlig kraftig i fronten. Ser jo hele tiden nye biler hvor motoren er tatt ut og det er fint lite som tar imot. Det er rammen rundt, og en kollisjonsbjelke i front, som forøvrig er halvparten så massiv på nye biler som den MR2en har..

Dessuten veier jo MR2en temmelig mye. Jeg har en stasjonsvogn som vinterbil, og MR2en veier jo faktisk over 100 kg MER enn den..
Så noe må det jo være som trekker vekten opp såpass mye på en så liten bil. :?:

#278218  av hmsilset

FireWalk skrev:Har tenkt på det selv, siden bilen er lav fra før og min nå i tilleg er senket. Skrekken er jo så klart å treffe en lastebil. Får trøste meg med at om man treffer en lastebil i 80-90 km/t så ender man som regel opp med den sikre død uansett. Svært skjelden jeg ser at noen overlever frontkollisjon med slike kjøretøy.

Men front mot front med en vanlig personbil, hvordan ville en MR2 oppført seg da mon tro? noen som har opplevd det? jeg syntes den virker usedvanlig kraftig i fronten. Ser jo hele tiden nye biler hvor motoren er tatt ut og det er fint lite som tar imot. Det er rammen rundt, og en kollisjonsbjelke i front, som forøvrig er halvparten så massiv på nye biler som den MR2en har..

Dessuten veier jo MR2en temmelig mye. Jeg har en stasjonsvogn som vinterbil, og MR2en veier jo faktisk over 100 kg MER enn den..
Så noe må det jo være som trekker vekten opp såpass mye på en så liten bil. :?:
mr2 er en skikkelig stålhaug siden den veier like mye som en Granada :P
Trailere og andre store kjøretøy er like skummelt uansett hvilken
personbil man kjører igrunn.Jeg kan kjøre i 100,men når jeg møter på
trailere slipper jeg gasspedalen nesten til jeg har passert den.Da går farten ned til 80ca+at jeg er klar til handling om en av kjøretøyene skulle få sleng eller miste kontroll på andre måter.Når det er sånn slapse føre som nå er det enda skummlere..

#278234  av 323F GTX

Denne kan jo gi en pekepinn

#278235  av FireWalk

323F GTX skrev:Denne kan jo gi en pekepinn
Så absolutt ikke bra ut det der. Har den hvite bilen forsøkt å kjøre forbi lastebilen men ikke rukket det, og har da truffet MR2en i fronten, MR2en har så blitt truffet av lastebilen også?`Så 2 krasj på en gang der kan man vel si i så fall? Max uflaks :\
Men flaks at han overlevde da forsåvidt. :)

Her er jo en til:

150 km/t ifølge teksten på siden da. Men syntes skadene så svært små ut for å være så fort da.

#278295  av doffy

spør du meg burde alle som har mr2 sett den første videoen opp til flere ganger. jaggu skremmende nok til at jeg tar det rolig med krasjingen så langt jeg kan bestemme selv seff ;)

#278317  av PÃ¥l

sindrejl skrev: Er ikke helt enig i det du sier Pål, selv om bilen tåler litt mer, så VIL jeg jo ikke kræsje!
Jeg sier jo bare at når en føler seg trygg, blir man mer uforsiktig. De fleste hvertfall. Men de som har lært, de behandler bilen med respekt. Har aldri sagt at man VIL kræsje når man har trygg bil :P Hehe.
 #278404  av sindrejl

angående den videoen ser bilen ekstra jævlig ut fordi de har kappet i bilen for å få mannen ut. Forøvrig ser jeg samme fenomenet som med "exotic" cars som har motoren bak. Ved SKIKKELIG knallhard kræsj så forsvinner hele fronten, men kupeen er der ennå og folk overlever.
 #278411  av ArildM

Tror de fleste har sine svin på skogen når det gjelder utforkjøringer.

Har ikke krasjet med Mr2 Mk1 men hadde en Honda Crx 88 som fikk ufattelig mye juling. Hastigheten ble aldri fastslått da jeg har blackout i fra hendelsen, men politiet målte opp over 70 meter skrensespor i en sving før bilen havnet i grøfta, fløy over noen trær og på nytt havnet på veien igjen på taket.

Dette er en bil som veide 920kg, gikk for å være en blikkboks, men verken jeg eller 2 passasjerer fikk noen større skader. Kunne gå ut av bilen, men var i sjokk. Klart en stor del av dette skyldes rett og slett ren flaks, og selvfølgelig bruk av sikkerhetsbeltet. None the less har jeg på følelsen av at hvis dette hadde vært en Golf hadde utfallet ikke vært noe av det samme?

Poenget mitt er i alle fall at ulykker kan ende stygt uansett hvilken bil og hvilken hastighet det skjer i, er så utrolig mange faktorer inne i bildet, men jeg føler meg ikke noe mindre trygg i en Mr2 enn i en noe som helst annen bil.

Har fått hørt argumentet med "alle andre biler har jo motor fremme og denne tar jo i mot mye av støtet ved kollisjon", men på en eller annen måte synes jeg ikke det ser ut som om dette har noe nevneverdig å si. Virker mer som en stor metallkloss som det er ukoselig å få presset inn i kupé.

Får noia av og til når jeg tenker på måten jeg kjørte på da jeg var fersking på veien, og håper jeg slipper å møte noen som kjører like stygt :roll:
Vedlegg
CRX
CRX
Crxn_Min.jpg (132.2 kiB) Vist 190 ganger