TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DÃ¥rlig retningsstabilitet.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #278307  av mr2executive
 
Når jeg kjører på motorvei så har bilen litt tendenser til å drive til sidene og jeg må kompensere med rattet. Dette er i veldig liten grad men plagsomt. Kan det ha noe med de myke 185/55 vinterdekkene? Rattet står også et par grader til høyre når bilen kjører rett. Kan dette kombinert med upresis styring ha noe med slitt styrelager å gjøre?
Bilen var på hjulstillingskontroll i sommer og har fungert supert helt fram til nå i vinter.

Takk for svar

Christian
 #278308  av sindrejl
 
mr2executive skrev:Når jeg kjører på motorvei så har bilen litt tendenser til å drive til sidene og jeg må kompensere med rattet. Dette er i veldig liten grad men plagsomt. Kan det ha noe med de myke 185/55 vinterdekkene? Rattet står også et par grader til høyre når bilen kjører rett. Kan dette kombinert med upresis styring ha noe med slitt styrelager å gjøre?
Bilen var på hjulstillingskontroll i sommer og har fungert supert helt fram til nå i vinter.

Takk for svar

Christian
siden rattet står et par grader til høyre sier det det meste.. tror du må på hjulstillignskontroll igjen.

 #278310  av mr2executive
 
Jeg har tenkt å ta en tur på NAF etter at jeg skifter om til sommerdekk. Er det for sent? Kan styringen forverre seg hvis jeg ikke retter det opp nå?

 #278314  av sindrejl
 
mr2executive skrev:Jeg har tenkt å ta en tur på NAF etter at jeg skifter om til sommerdekk. Er det for sent? Kan styringen forverre seg hvis jeg ikke retter det opp nå?
tja. du vil slite unødvendig på foringer o.l vil jeg tro. Dekkene er sikkert også blitt skjevslitte nå, noe som bare gjør at det føles mye værre enn da du skiftet til dem. Men er vel passe vanskelig å få til god hjulstilling med skjeve dekk, så du bør nok vente til du skifter eller kjøpe nye vinterdekk.

 #278315  av mr2executive
 
Dekkene er bare to måneder gamle. Jeg tenker også å skifte til poly foringer og nye fjærer til våren så da er det vel best å ta en sjekk og justering etter det :)

 #278329  av Insanity
 
du kjører lett i filler ett helt nytt dekk sett, på noen få km, med feil hjulstilling. så du må veie opp ett nytt dekksett mot å ta to firehjulskontroller.

min MK1 er helt bavian hvis det er noe som helst kødd med hjulstillingene. da trekker den i alle retninger,

 #278333  av Loke25
 
Begynte dette med en gang du satte på vinterhjulene med de nye vinterdekkene?

Isådall tror jeg det er dekkene som er skylden i det hele.

 #278334  av Loke25
 
Hadde forsåvidt samme problem på min andre bil.
Sommerdekkene mine var slik, men aldri vinterdekkene.

 #278354  av Insanity
 
har en Aygo (som er til salgs ;) ) når jeg gikk fra 195.50.15 (sommer) til 155.55.14 (vinter) ble bilen helt håpløs.. på grensen at jeg ikke turte å kjøre den opp til Toyota, da varre noe kødd med spissinga.
 #278425  av mr2executive
 
Husker ikke om det var slik i starten da jeg satte på dekkene. Men jeg regner i hvert fall med at den blir mye bedre etter en hjulstillingskontroll. Så jeg bare grubler på om jeg skal ta en nå og igjen om tre måneder.
Også et annet spørsmål? Er det noe problem å godkjenne senkefjære hvis det foreligger TUV og utført hjulstillingskontroll?
 #278444  av cameleon
 
Få bilen din på en ny hjulstillingskontroll, sjekk innsiden av dekkene om de er slitte, og om de er det, skift de. Da blir bilen din som ny igjen.
Tuv godkjente fjærer får du godkjent :)