TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvorfor forskjellig effekten pÃ¥ samme trykk?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #278305  av TTM

Jeg har lest litt rundt om på nettet og ser mange som har bremset helt forskjellig effekt på samme turbotrykk.
Så en som sa han hadde bremset ca. 480rwhp på 18psi, mens en annen hadde bremset ca. 630rwhp på samme turbotrykk.

Begge bremset på pumpebensin, og hadde original innmat og topp.

Om jeg ikke tar helt feil blir det litt mer effekt med en større turbo fordi den snurrer saktere for å lage samme trykket, og derfor lager mindre varme som igjen fører til kaldere luft (1grad=1hk har jeg hørt), men det skulle vell bare utgjøre en liten forskjell.

Så lenge begge har like tykke trykkrør og likt trykk flower begge like mange liter luft pr. min, eller tar jeg feil?

Jeg er klar over at ting som mapp, dyno, temperatur osv kan variere og har litt å si, men ikke så mye vell?

#278313  av SupraN/A

Det har vel mest med størrelse på turbin og kompressor og gjøre tror jeg

En liten turbo kan vel som sagt levere si: 400hk på 1 bar mens en større turbo leverer mer luft på samme trykk med rett oppsett..tror jeg :lol:

#278321  av 300zx-tt

Forskjell på mengde og trykk,det som gjør dette)!
Har du en hageslange som vannet renner ut av er det
lite trykk,mye mengde ut!(stor turbo)
Setter du tommelen foran og lager liten åpning får du
høyt trykk,liten mengde ut!(liten turbo)
Dette er barnehage forklaringen,omtrent som bien og blomsten,he he!
Kan dere diskutere i det uendelige videre her...

Poenget er att en stor turbo leverer mye luft ved lite trykk,mens en liten turbo må jobbe mye hardere og ha høyere trykk for å oppnå samme
mengde luft ut.

#278323  av Ã¸f

kommer med en barnehage-teori jeg også :D
kaldere luft= mer komprimert luft.
masse luft inn i motor og egenskap for å få lufta ut igjen=mindre baktrykk= mer effekt :)

#278326  av TTM

Ja, jeg er med på alt dette, men det eksemplet med hageslangen blir på en måte ikke rett:

F.eks, to biler med ulik turbo, men med like tykke rør fra turbo gjennom en like stor intercooler og videre til plenumet. Når man fyller begge disse rørene med f.eks 1bar trykk, så vil begge flowe like mye luft. Eneste forskjell er vell at den store tuboen snurrer saktere for å dytte denne mengden luft, mens den lille må snurre mye fortere.

Da skulle vell begge yte samme effekt? Eller er dette feil?

Effektkurven på de to tenkte bilene vil bli ulike ja. Med stor turbo blir det mer lag. Med liten turbo, lite lag, men den vil ikke henge med på høyere turtal pga baktrykket.

#278336  av 300zx-tt

Hvis begge turboene leverer 1 bar trykk vil den store levere mere mengde luft,altså mere luft inn i innsuget!Derfor er vannslange eksempelet ett skoleeksempel på att det kan gå mere mengde ved lavere trykk gjennom samme røret...you see???

Husk att det er forskjell på mengde og trykk....

TTM skrev:Eneste forskjell er vell at den store tuboen snurrer saktere for å dytte denne mengden luft, mens den lille må snurre mye fortere.

Det er riktig,men samtidig leverer den større turboen mere mengde ved samme trykk.

#278345  av CelicaTurbo

Som 300 skriver, trykk og luftmengde høres bare løst sammen, mye pga effektivitet i kompressor men mer pga mottrykket i eksosturbin og motorens VE (flyt). Se for deg en stor turbo ved 1.5 bar trykk, og en liten turbo ved 1.5 bar trykk. Den lille turboen er en større restriksjon for eksosgassene og skaper dermed et betydelig større mottrykk på eksossiden av motor som jobber mot trykket i innsuget, mens den store turboen ikke skaper det samme mottrykket. Ved høyt turtall kan den lille turboen gi et mottrykk på 1.0 bar mens den store bare gir 0.3 bar i mottrykk. Trykkdifferansen mellom innsug og eksos på de to turboene er ganske stor, og motoren med stor turbo vil derfor flyte en betydelig større luftmengde ved samme turbotrykk i innsug enn den lille turboen gjør. Vannslangen er et godt eksempel men er et ekstremt et som sådan siden det illustrerer to ekstreme tilfeller som kanskje ikke er like enkelt å koble logisk til hvordan en motor fungerer. Sett at man klarte å designe en motor som ikke hadde motstand mot luftflyt og som ikke strupet gassene på noen som helst måte (slik som både innsug, eksos og eksosturbinen gjør på vanlige motorer), så vil faktisk ikke turboen klare å produsere trykk i det hele tatt (den har ingenting å bygge trykkdifferansen mot), men som i vannslangen så vil luftflyten gjennom motoren i et slikt tilfelle være ekstremt høy men med minimalt lufttrykk.

Og bare for å avlive en myte; en liten turbo produserer bare marginalt varmere luft enn en stor turbo gjør, og det er pga friksjon og effektivitet. Varmen i luften er et resultat av at en stor masse luft med gitt varmeenergi komprimeres til et mindre volum, slik at det blir mer varmeenergi per volum. Kjøleskap og varmepumper etc opererer med dette prinsippet for å flytte varme fra et sted til et annet ved å vekselvis komprimere eller ekspandere en gass.

#278351  av 95TT

mye andre ting som spiller inn også da.. bensin og tennings innstillinger. temperatur og faktisk m.o.h spiller inn, men det siste tror jeg ikke har så sinnsykt mye å si.. Og intercooler har også mye å si. noen ganger så får man lavere effekt ved å justere opp trykket p.g.a intercooler ikke klarer å kjøle ned lufta nok til at det har noen effekt. insugs luften blir da for varm og effekten går ned i stedet for opp.. jævli irriterende :P

ellers så er det jo som beskrevet med hageslange prinsippet.
større turbo flytter mer luft på samme trykk

#278358  av 300zx-tt

CelicaTurbo skrev her det som barnehageforklaringen min mener og beskrive meget enkelt,he he! :wink:

Bra skrevet CelicaTurbo...
 #278414  av TTM

Ah, nå skjønte jeg plutselig! Bra forklart CelicaTurbo! :D
300zx-tt, din forklaring var jo og bra da, men hadde litt problemer med å koble den til motor/turbo. :D