TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prob med bremsene

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #278537  av predator
 
Har problemer med bremsene på min mr2 91mod.
De henger seg opp etter at jeg har bremset.
Kjenner på skivene etter jeg har kjørt en stund, og de forran er meget varme.
Er det ett calipterproblem kansje?
Har lest endel at mr2er har problem med caliptrene...
Håndbrekket er også dårlig, noen sammenheng kansje? Tror mest at sistnevnte er bare og stramme wieren, da det går an og dra handbrekket helt til bitter end... :roll:
Noen synspunkt?
 #278540  av kai
 
høres ut som calipterene henger på ja lønner seg nok å smøre stemplene få de til å gå lett igjen
 #278546  av ina
 
predator skrev:Har problemer med bremsene på min mr2 91mod.
De henger seg opp etter at jeg har bremset.
Kjenner på skivene etter jeg har kjørt en stund, og de forran er meget varme.
Er det ett calipterproblem kansje?
Har lest endel at mr2er har problem med caliptrene...
Håndbrekket er også dårlig, noen sammenheng kansje? Tror mest at sistnevnte er bare og stramme wieren, da det går an og dra handbrekket helt til bitter end... :roll:
Noen synspunkt?
Jeg har stort sett samme problem på celican min... Den skal på toyota verksted i morra...
Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig måtte bytte bremser og skiver, men veit ikke, finner det ut i morra da...
 #278549  av Supramk3turbo
 
Ja, det er helt sikkert calipterne, har akkurat byttet skiver klosser å caliptere på min bil. Stemplene på den satt omtrent fast. Går greit å kjøpe repp sett til de og smøre de opp, men det beste er nok å kjøpe nye vist de er rustne å fæle:)
Håndbrekket vet jeg ikke hvordan er på de bilene, men på min er det ihvertfall bremse bånd bak skivene bak, skiven fungerer som en bremse trommel. Så dette har ihvertfall ingen påvirkning på bremsene foran. Da brekket har wire, og bremsene er hydrauliske.
 #278559  av FireWalk
 
Er det lenge siden du har byttet klosser / skiver forran? se etter om dette er veldig nedslitt. I mange tilfeller løser problemet seg bare ved å bytte klosser. Når de blir slitt må stempelet jobbe lenger ute og da går det tregere inn igjen.. Men du burde nok uansett smurt opp igjen. Koster ikke allverden for et rep-set på toyota, og det innebærer alt du trenger for å overhale begge kalipperene.

Se etter om gummipakningene er sprukket. Er de sprukket kommer det fukt, skit og rust inn og da er det bare et tidspørsmål før det ruster seg fast. Da må du uansett overhale.

Det er en relativt rask jobb å ta av kalipperen og ta ut stemplene og smøre opp. Dersom det har eiret seg mye inni der så kan du ta en dremmel og bruke en veldig finkornet sliperull eller en "snill" metallbørste og slipe litt jevnt og fint i sylinderene. så smører du opp igjen og monterer alt sammen igjen. Da skal bremsene være så gode som nye.

Ser ikke helt vitsen i å kjøpe nye kalippere når et rep-kit gjør dem så gode som nye. Det er kun rust og skit som gjør at bremsene blir dårlige/defekte og dette kan enkelt fjernes. Mye penger å spare på å overhale dem. :-)
 #278644  av A_hjelme
 
Vil absolutt anbefale fagfolk til bremsejobber.
Er tross alt det viktigste på bilen. Mange tror det er bare å smøre litt her og litt der.
Men høres mer ut som det er gliderene som henger med deg. Da vil bremsene henge på.
Viktig med riktig smøremiddel også. Ikke bruk Kobber-pasta. Det tørker ut. Bruk heller aluminiumspasta.
Og på gliderene skal det brukes silikon-fett. Til stemplene skal det brukes et spesielt smøremiddel kun for bremse-stempel.
mange som gjør jobben selv for å spare penger, men som ender opp med å måtte overhale bremsene titt og ofte.
 #278647  av ina
 
jeg måtte vist bytte klosser, skiver og kalippere...