TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • The Easy Way - tøffere lyd i MK2

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #278722  av wax
 
Min MK2 er alt for original. Har fått på hvite glass foran og har helt greie 17" felger. Nå ønsker jeg meg litt tøffere lyd i bilen (eksos, ikke motor).

Forslag til 'enkle grep' for litt friskere lyd? (uten at det vekker hele nabolaget på tomgang). Tenkte kanskje ta av midtre lyddemper.
 #278725  av aneriks
 
kjøp et åpent luft filter, veldig enkelt og kul lyd, men da får du jo i motor som du ikke vil..
ellers er jo eff anlegg konge:)
helst begge deler da blir det fint
 #278727  av wax
 
Forslag til billig luftfilter, da? Gjerne noe som er enkelt å montere, da jeg ikke har tilgang på verksted eller alt for mye verktøy.

Leter rundt på nettet etter billig effektanlegg.
 #278729  av hmsilset
 
wax skrev:Forslag til billig luftfilter, da? Gjerne noe som er enkelt å montere, da jeg ikke har tilgang på verksted eller alt for mye verktøy.

Leter rundt på nettet etter billig effektanlegg.
kn filter får du på f.eks bs-bildeler.Koster mye med slange(kit) så anbefaler bare filter og heller lage/kjøpe en slangebit på
30cm ca selv.
 #278759  av CelicaTurbo
 
Som de andre skriver, det billigste og enkleste for å gjøre noe med lyden er luftfilter, men det jeg tenkte jeg skulle skrive var at den "midtre lydemperen" du omtaler nok er katalysatoren. Det er bare en lyddemper på MR2 ;) Fjerner du katalysator vil du jo få noe tøffere lyd, og der er ganske greit priset erstatningsrør i handelen om du f.eks sjekker ebay.co.uk men helt lovlig er det jo ikke å kjøre uten katalysator ;)
 #278761  av wax
 
Katalysatoren skal nok få slappe av i garasjen frem til neste EU-kontroll :wink:

Regner med at det blir luftfilter og fjerning av kat. om ikke lenge. Krever ikke all verden å bytte luftfilter? Aldri gjort det før.
 #278770  av Stølen
 
Skal pælme katalysatoren i min og, jeg har fått høre at hvis du tar EU'en hos et lite verksted så er det ikke sikkert de merker at du har fjerna den. Mulig det er en myte, men.... Luftfilter er i alle fall ingen sak å fjerne. Til og med jeg fikk det til :D
Men det er lettest hvis du kjøper fullt kit med rør som er tilpasset motorrommet. Da slipper du mye pes. I så fall så er det i prinsippet bare å ta ut oksygensensoren, skru av alle festene til det gamle luftfilteret, ta ut dette og sette på det nye filteret der det gamle var, og stappe i oksygensensoren igjen. Tips: Hvis du mekker rør selv, gå for hard gummi. Da er det lettere å tilpasse hullet som oksygensensoren skal sitte i.
 #278773  av -magnus-
 
Stølen skrev:Skal pælme katalysatoren i min og, jeg har fått høre at hvis du tar EU'en hos et lite verksted så er det ikke sikkert de merker at du har fjerna den. Mulig det er en myte, men.... Luftfilter er i alle fall ingen sak å fjerne. Til og med jeg fikk det til :D
Men det er lettest hvis du kjøper fullt kit med rør som er tilpasset motorrommet. Da slipper du mye pes. I så fall så er det i prinsippet bare å ta ut oksygensensoren, skru av alle festene til det gamle luftfilteret, ta ut dette og sette på det nye filteret der det gamle var, og stappe i oksygensensoren igjen. Tips: Hvis du mekker rør selv, gå for hard gummi. Da er det lettere å tilpasse hullet som oksygensensoren skal sitte i.
Et lite verksted har også utstyr til å måle avgass, og vil derfor merke at katalysatoren er fjerna. Men om de bryr seg om det varierer fra plass til plass. :P
 #278848  av Larsen
 
-magnus- skrev:
Stølen skrev:Skal pælme katalysatoren i min og, jeg har fått høre at hvis du tar EU'en hos et lite verksted så er det ikke sikkert de merker at du har fjerna den. Mulig det er en myte, men.... Luftfilter er i alle fall ingen sak å fjerne. Til og med jeg fikk det til :D
Men det er lettest hvis du kjøper fullt kit med rør som er tilpasset motorrommet. Da slipper du mye pes. I så fall så er det i prinsippet bare å ta ut oksygensensoren, skru av alle festene til det gamle luftfilteret, ta ut dette og sette på det nye filteret der det gamle var, og stappe i oksygensensoren igjen. Tips: Hvis du mekker rør selv, gå for hard gummi. Da er det lettere å tilpasse hullet som oksygensensoren skal sitte i.
Et lite verksted har også utstyr til å måle avgass, og vil derfor merke at katalysatoren er fjerna. Men om de bryr seg om det varierer fra plass til plass. :P
En frisk motor greier de gamle co kravene fint uten katalysator. Er ikke motoren friks derimot så kan det nok bli et problem. Altså det erikke snakk om at de ikke bryr seg.