TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 MK2. Hvilken olje bruker dere?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #278919  av Supramk3turbo

Jeg bruker shell sin Olje, den skal vist være bra. Men har hørt at felleskjøpet sin olje er bra, billig er den også:) Hvor mye olje du trenger er jo litt forskjellig fra motor til motor, men rundt en 4 liter skal vell holde.
 #278923  av Dalan

Hvis den er litt sliten så har jeg god erfaring med å bruke Valvoline Max-Life 10W-40 delsynt for å få ned oljeforbruket litt.
Ellers brukte jeg Castrol RS 0W-40 på den friske 3SGTE'n, tror den skal være bra.
Mobil 1 har vel enda bedre egenskaper ved høye temperaturer, men det spørs jo om du skal kjøre bane eller ikke.

Det er 3,9 liter ved olje- og filterskift som gjelder :)
 #278944  av Mr2Even

Loke25 skrev:Tenker på 10-40 5-40 eller 0-40,
Noen som vet hva Toyota anbefaler til MR2?
Toyota anbefaler 5-40. Jeg har god erfaring med delsyntetisk, Castrol Magnetic eller helsyntetisk 10-40 Royal Purple.
 #278996  av hmsilset

4 liter er nok ja,men ikke hell oppi mer enn 3,5 liter før du peiler.4 liter vil bli overfullt på peilepinnen og det er ikke å anbefale.
 #279057  av -magnus-

Skiftet nettopp olje og filter. Fylte på Valvoline Synpower fullsyntetisk 5-30 olje. Da gikk olje forbruket opp ein del. Blir en annen olje neste gang hvertfall. :P
 #279107  av Toye

I jobben har jeg deltatt på flere kurs om motoroljer...

Det er STOR forskjell på billig og dyr olje :shock:

Biltema sin olje er god når den er ny i motoren, men den brytes veldig fort ned og mister da sin smøreevne!

Bruk kvalitetsolje fra Castrol, Valvoline, Quaker State eller Comma for da har motoren i bilen din det godt i mange tusen kilometer :)

Er motoren ny eller nyoverhalt bør du bruke helsyntetisk, eller hvis den er litt slitt går du over til semisyntetisk for å slippe unødvendig oljeforbruk. Bruker bilen mye olje i dag er løsningen mineralolje 10W-40 eller 15W-40, men er det kaldt er denne type olje "tregere" og gir bilen dårligere smøring når motoren er kald...

Uansett, det er ikke noe fasittsvar på hvilken oljetype man skal bruke på en gammel motor (med gammel menes motorer som har ruslet over 100.000km), men lytt til erfaring fra andre!
 #279111  av Abramz

har en 3s-gte som er gått 90000 nå..
Kan noen gi meg en meget god oljetype å nr på oljefilteret?
vært meget hyggeli.,.

Sorry før OT. :wink:
 #279121  av Mr2Even

Jeg anbefaler å ta en QMI behandling på motoren og bruke Royal Purple helsyntetisk høykvalitetsolje. Denne oljen har enestående rense og smøreegenskaper, den opptar mer agresive stoffer og er mer langtids stabil enn de fleste andre oljer. Motoren vil få mer hk og gå kjøligere pga mintre friksjon.
 #279322  av marlboro1310

kjører Valvoline Durablend 5-40 på min 3. gen turbomaskin...funker bra det :P
 #279338  av Larsen

Toye skrev:I jobben har jeg deltatt på flere kurs om motoroljer...

Biltema sin olje er god når den er ny i motoren, men den brytes veldig fort ned og mister da sin smøreevne!

Bruk kvalitetsolje fra Castrol, Valvoline, Quaker State eller Comma for da har motoren i bilen din det godt i mange tusen kilometer :)

Er motoren ny eller nyoverhalt bør du bruke helsyntetisk, eller hvis den er litt slitt går du over til semisyntetisk for å slippe unødvendig oljeforbruk. Bruker bilen mye olje i dag er løsningen mineralolje 10W-40 eller 15W-40, men er det kaldt er denne type olje "tregere" og gir bilen dårligere smøring når motoren er kald...

Uansett, det er ikke noe fasittsvar på hvilken oljetype man skal bruke på en gammel motor (med gammel menes motorer som har ruslet over 100.000km), men lytt til erfaring fra andre!
Kurs via jobben din da?
 #279347  av Mr2Even

marlboro1310 skrev:kjører Valvoline Durablend 5-40 på min 3. gen turbomaskin...funker bra det :P
Ja den har jeg også god erfaring med :wink:
 #280268  av Mr2Even

Larsen skrev:
Toye skrev:I jobben har jeg deltatt på flere kurs om motoroljer...

Kurs via jobben din da?
Ja det står det øverst..

At Qaker state og Comma er kvalitetsolje tviler jeg litt på..
Og oljer kan faktisk ha forskjellig viskositet selv om benevnelsen (feks 10w-40) er lik. Det er ikke sikkert man må gå opp til feks 15w-40 for å få en tykkere olje eller en olje som er mer einet til sitt bruk eller motor. Bare se på dataene til de forskjellige oljene..
Delsyntetisk tåler mer juling men må byttes oftere enn en syntetisk olje. Syntetisk olje holder lengre men har på den annen side mindre gjennomslagskraft. Men det finnes en syntetisk olje som er god der også, og det er Royale purple.