TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sven's '85 Corolla GT

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #268662  av Sven

Lager en liten tråd om vinterbilen. Er ikke noe stort prosjekt men Kjakan på forumet som jeg kjøpte den av ville ha litt update underveis så da kan jeg jo like godt lage en post.

Det er en sliten hvit 1985 mod Corolla GT med snart 400000km på telleren
Motor og girkasse er byttet og har gått ca300000. Bilen er også senket 40mm. Motor og girkasse fungerer veldig bra og jeg er meget imponert over 4A-GE'en :twisted: sinnsykt artig motor.

Kjøpte bilen med dårlige bremser, dårlige framdempere og ulyd og bevegelse i forstillinga, pluss en del småting :roll:
Det ble en spennede og lang tur hjem med litt feilkjøring.
Tok ikke lang tid før bremsetrykket ble dårlig pga påliggende bakbremser og ulyden i forstillinga ble til tider skummel.

Dagen etter kjøpet så jeg at Thorshov Bilrekvisita hadde 35% rabatt på alle slitedeler. Bestillte det jeg visste måtte byttes. Repsett til alle calipere, KYB gassdempere framme og og bremseklosser bak.

Alt av bremser, og fjærbein framme ble demontert. Klossene på ene siden bak var meget tynne. Var hull i metallet på midten :shock:
Stempelet på denne siden var også veldig rustent.
Merket også at høyre hjullager foran ikke var særlig stramt og strammet dette og håpet dette var ulyden i forstillinga.

Sendte bremsecaliperene med en kompis som overhalte de og pussa de litt opp :D I tillegg ble det en stempelet bak gjennoppbygd da det var for rustent. Bremseskivene framme ble samtidig dreid ned (fikk med to nesten nye skiver bak da jeg kjøpte bilen). Da jeg skulle sette de sammen igjen fant jeg fort ut at hverken rep.sett eller klosser passet :(
Fikk selvfølgelig levert inn alt. Og nytt ble bestillt på Toyota inkl. klosser foran og nye framdempere inkl. fjærbein da de jeg kjøpte på Thorshov var innsatsdempere og det ene fjærbeintet ble ødelagt under demontering pga rust. Dette er jo også KYB dempere og de var faktisk med gass. Ble forresten en god del billigere å handle på Toyota :D

Etter noen uker med venting på deler fra Toyota fikk jeg endelig montert ting sammen igjen og byttet all bremseveske.
Vedlegg
Fjærbein montert.JPG
Fjærbein montert.JPG (539.75 kiB) Vist 503 ganger
Fjærbein.JPG
Fjærbein.JPG (543.4 kiB) Vist 508 ganger
Calipere bak.JPG
Calipere bak.JPG (577.76 kiB) Vist 505 ganger
Calipere foran.JPG
Calipere foran.JPG (491.96 kiB) Vist 501 ganger
Sist redigert av Sven den 23 okt 2007 22:51, redigert 1 gang totalt.

#268665  av Sven

På første prøvetur tok det ikke lang tid før det kom ulyd og bevegelser i forstilling :( Etter litt løping ved siden av bilen med noen rare blikk fra naboen ble det fort konstatert at det var hjullageret på høyre side foran :?

Det ble demontert og bildet sier vel alt igrunn :shock:

Etter noen dager venting på deler fra Toyota igjen fikk jeg endelig bilen på veien i dag :D
Vedlegg
Def. hjullager.JPG
Def. hjullager.JPG (508.86 kiB) Vist 508 ganger

#268701  av ArildM

Fine lager det der ja :roll: Ble vel bra å få dem fiksa :)

#268754  av Sven

ArildM skrev:Fine lager det der ja :roll: Ble vel bra å få dem fiksa :)
Hjalp litt det ja :lol:

Fant noen flere bilder på telefonen

Bl.a. nye sommerfelger :D
Vedlegg
Sånn så de ut etter vask og før sandblåsing
Sånn så de ut etter vask og før sandblåsing
Fr. calipere vasket.jpg (202.39 kiB) Vist 514 ganger
Ganske rustent. Ble pusset ned, så lagt på krom og pusset til igjen. Blen som nytt:D
Ganske rustent. Ble pusset ned, så lagt på krom og pusset til igjen. Blen som nytt:D
Stempel bak.jpg (68.04 kiB) Vist 509 ganger
Sto ganske dårlig til her og. Gjett vilket stempel som sto her
Sto ganske dårlig til her og. Gjett vilket stempel som sto her
Caliper bak.jpg (100.37 kiB) Vist 504 ganger
Nye sommerfelger 7x16. Blir vel 205/40-16 dekk
Nye sommerfelger 7x16. Blir vel 205/40-16 dekk
OZ felg.jpg (114.18 kiB) Vist 507 ganger

#269556  av Kjakan

Sven skrev:På første prøvetur tok det ikke lang tid før det kom ulyd og bevegelser i forstilling :( Etter litt løping ved siden av bilen med noen rare blikk fra naboen ble det fort konstatert at det var hjullageret på høyre side foran :?
Det ble demontert og bildet sier vel alt igrunn :shock:
Dæven. Byttet hjullagre foran sommeren 05, og etterstrammet det ene i januar i år. Skulle tro det var feilmontert, men var en mekaniker med alt verktøy som satte de på sammen med meg...
Legg gjerne ut flere bilder :wink:

#269579  av Sven

Er en stgg bulk i felgen på høyre sia, så det nok mulig at det har skjedd samtiding som lageret røk. Jeg kjørte vel i et stgt hull etter 1 min bak rattet :oops: Kan ha skjedd da, spes siden lyden var verre den dagen. Men det ville nok ikke skjedd hvis lageret var strammet helt :wink:

Ang. forstillinga: Var den justert, eller bare kontrollert?
Den er lettere å svinge mot høyre. Og etter hva jeg skjønte av papirene etter kontr. så virket ikke de målene helt riktige.
Har handlet endeledd og bærekuler i dag så det blir uansett forstillingjustering til uka. Har jo hatt løs fjærbeina og så...

Har ikke noen fler bilder ennå

#270192  av Kjakan

Sven skrev: Ang. forstillinga: Var den justert, eller bare kontrollert?
Den er lettere å svinge mot høyre. Og etter hva jeg skjønte av papirene etter kontr. så virket ikke de målene helt riktige.
Har handlet endeledd og bærekuler i dag så det blir uansett forstillingjustering til uka. Har jo hatt løs fjærbeina og så...
Tok 4-hjulskontroll og justerte vinklene den datoen som står på papiret, (feb 05?). Hadde av fjærbeinet foran da for å se om vi fant noe feil. Merket selv at den var lettere mot høyre ja. Den har litt bedre svingradius mot høyre enn venstre, men det har den hatt ihvertfall siden mai 2003 da en kamerat kjøpte den. Kan jo være feilmontering av tannstang eller noe lignende.
 #278858  av Sven

PÃ¥ tide med en liten opdate.

Fant ut hvorfor den var lettere å svinge mot høyre da jeg byttet til vinterdekk. Venstre bakhjul var 55 profil mot 50 på de andre :lol:
Har også tatt ny 4 hjulskontroll. Byttet midtre eksos før jul en gang og bakdempere i dag. Ble litt dyrere enn forventet denna bilen, men sånn er det jo alltid :roll:
Vedlegg
Corolla.JPG
Corolla.JPG (1.35 MiB) Vist 507 ganger
Bakdemper.JPG
Bakdemper.JPG (1.33 MiB) Vist 497 ganger
 #278862  av turbokjell

Halla. Det er en tøff bil du har. skal ha en sånn en gang jeg å :D Prøvde en i sommer med grom topp å kammer.
Bur osv var e å. Det skulle jeg ikke gjort :lol:
Men må ikke glemme bort Starleten da. Selg heller Mr2en :wink:
 #278866  av Sven

Takker, er utrulig morsom å kjøre.
Har ikke glemt starleten men det må kjøpes inn masse deler før jeg får gjort noe på den så må vente litt med den.
Mulig jeg selger MR2'en og kjøper inn alt jeg trenger etter hvert.
 #279010  av Sven

Nei, er ikke det. Går mange bare her i området.
Og jeg savner veldig å kjøre starlet :twisted:
 #279187  av Lørnings

Godt det er noen som holder liv i disse!Jeg savner min! :cry: Sikler litt på en ae92 gti da, men vi får se hva lommeboka strekker til!Keep up the good work ihvertfall :wink:
 #279199  av Sven

AE82'en er mye tøffere en 92 da :wink:
 #279236  av Lørnings

Det er jeg jo egentlig enig i! Men det er jo ingen 82'ere til salgs lenger! :cry: