TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bioetanl

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #279200  av Ã¦len2

Vet det har vært diskutert litt tidligere dette men, snakket med en Nissan mann i helgen.
Han sa at han gradvis hadde fylt tanken sin med bioetanol, altså blandet med 98 okt.
Og nå kjørte han med ren bioetanol på sin SR20DET (200SX) med standard dyser pumpe etc.
Noe etanol var inne i bildet under diskusjonen også, så jeg syntes det hørtes litt enkelt ut men...
Han hadde selfølgelig mapet om bilen underveis i prossesen da.
Er det så enkelt eller vil dette få følger?
 #279201  av wax

Tror man må forsterke det meste av slanger og pakninger. Ellers er det bare tut og kjør, tror jeg. Står masse om dette rundt på internetten, så det er bare å google 8)
 #279211  av Larsen

wax skrev:Tror man må forsterke det meste av slanger og pakninger. Ellers er det bare tut og kjør, tror jeg. Står masse om dette rundt på internetten, så det er bare å google 8)
SÃ¥ enkelt er det ikke!
Man forsterker en del deler for at det ikke skal korodere (ruste) fordi bioethanol innholder oxygen. Itillegg så har ethanol 30% mindre energi iforhold til samme mengde bensin. Derfor må man forandre på mengden drivstoff som blir sprøytet inn i motoren (nei, lambda sonden fikser ikke det). Du bør også stille tenningen slik at man i det hele tatt får noen effekt utbytte av å skifte drivstoff.
 #279234  av Insanity

Larsen skrev:
wax skrev:Tror man må forsterke det meste av slanger og pakninger. Ellers er det bare tut og kjør, tror jeg. Står masse om dette rundt på internetten, så det er bare å google 8)
SÃ¥ enkelt er det ikke!
Man forsterker en del deler for at det ikke skal korodere (ruste) fordi bioethanol innholder oxygen. Itillegg så har ethanol 30% mindre energi iforhold til samme mengde bensin. Derfor må man forandre på mengden drivstoff som blir sprøytet inn i motoren (nei, lambda sonden fikser ikke det). Du bør også stille tenningen slik at man i det hele tatt får noen effekt utbytte av å skifte drivstoff.
ja man må mape om bilen, både med tanke på tenning og med tanke på bensinmengde.
ca 33% med suppe inn. jeg har testet en del på min CS og det har funket greit, ikke hatt noe problemer med kaldstart, mulig jeg ikke har hatt riktig nok tenning, må nesten ha rulle for å teste seg frem til riktig tenningspunkt. men sett under ett så har det funka greit, kjørt 50/50 med e85 og vanlig bensin.
 #279242  av sleeper

Larsen skrev:
SÃ¥ enkelt er det ikke!

et annet problem med etanolen er at den leder strøm.. noe bensin ikke gjør.. dermed så oppstår det strøminger i pumpa som ødelegger kobberet i motoren.. ( aller fleste pumper er designet som våte pumper.)

for noen fuker pumpene lenge og andre så går den etter 1 uke.. man vet aldri..
 #279244  av Supramk3turbo

Dette hadde jeg ikke giddi på begynt på altså. Høres ut som det er mer jobb å frustrasjon en det er moro.:)
 #279245  av sleeper

Supramk3turbo skrev:Dette hadde jeg ikke giddi på begynt på altså. Høres ut som det er mer jobb å frustrasjon en det er moro.:)

tja, byggeom det VS og trimme motor til og gi samme ytelse så trur jeg ikek det er så forbaska mye mer jobb.. ( og så ser ting mer orginalt ut da...
 #279417  av Ã¦len2

Jee, vell uansett så er det vell ikke sikkert at det er så miljøvenlig heller.
Ikke at det er min største hjertesak, men det kan jo forsvinne fra pumpene.
Kreves vell 3l rapsolje for å få 1l drivstoff.
 #279420  av aneriks

jeg tenkte jeg skulle bygge om min 180sx til bio, ettersom jeg skal bytte meste parten av de delene likevel.
er ikke akurat miljøet som står i fokus her heller, men man får jo en del lavere temp, og det er alltid nyttig :wink:
 #279423  av 323F GTX

Kjekt å kunne kjøre høy komp og turbo uten å få tenningsbank også :D bioetanol er myyye mer bankeresistent :D