Hører med til strofa at jeg kom på en liten glitch i tankerekka ang. oppkobling / det elektriske, men dog...
NÃ¥ er det hvertfall i boks! Omsider.
Jeg endte opp med å bruke kun + og styrestrømmen til fjernlyset fra lysbryteren. Den tredje ledningen oppfører seg utover hva jeg klarer å forstå for å være ærlig... Måler jeg uten noe tilknyttet, er den konstant jord, uansett bryter av/på, og uansett fjern/nær. Med ei pære i derimot, går det strøm gjennom faenskapen (naturlig nok), men dette får et rele i bilen til å snu om på det meste...
De to andre ledningene er derimot litt greiere... Den ene er 12 eller 0v, avhengig av om lysbryteren er på eller ei. Den andre er jord når fjernlys er valgt, og brytes når man bytter til nærlys.
Jeg endte opp med å bruke disse to til å styre et switchrele (87a), hvor dette releet brukes til å sende 12v til enten fjernlyspæra eller nærlyset. Enkelt og greit. Litt mindre spenningsfall også, ettersom pærene nå får spenningen sin rett fra batteriet (via sikring), istedenfor å gå via diverse brytere og andre komponenter. Målte et spenningsfall på ca 0.2v, og det har faktisk bra innvirkning på lyseffekten man oppnår.
Eneste baksiden av å omgå den tredje ledningen fra det originale ledningsnettet, er at ett av de integrerte releene som ga meg slik hodebry styrer den blå fjærnlyspæra på dashbordet. Ergo, denne får jeg ikke med på lasset. Pytt pytt, siden alt annet nå virker perfekt, OG jeg ikke lenger kjører strømmen den fordømte veien gjennom lampene mine, får jeg vel være fornøyd.

NÃ¥ er det hvertfall i boks! Omsider.
Jeg endte opp med å bruke kun + og styrestrømmen til fjernlyset fra lysbryteren. Den tredje ledningen oppfører seg utover hva jeg klarer å forstå for å være ærlig... Måler jeg uten noe tilknyttet, er den konstant jord, uansett bryter av/på, og uansett fjern/nær. Med ei pære i derimot, går det strøm gjennom faenskapen (naturlig nok), men dette får et rele i bilen til å snu om på det meste...
De to andre ledningene er derimot litt greiere... Den ene er 12 eller 0v, avhengig av om lysbryteren er på eller ei. Den andre er jord når fjernlys er valgt, og brytes når man bytter til nærlys.
Jeg endte opp med å bruke disse to til å styre et switchrele (87a), hvor dette releet brukes til å sende 12v til enten fjernlyspæra eller nærlyset. Enkelt og greit. Litt mindre spenningsfall også, ettersom pærene nå får spenningen sin rett fra batteriet (via sikring), istedenfor å gå via diverse brytere og andre komponenter. Målte et spenningsfall på ca 0.2v, og det har faktisk bra innvirkning på lyseffekten man oppnår.
Eneste baksiden av å omgå den tredje ledningen fra det originale ledningsnettet, er at ett av de integrerte releene som ga meg slik hodebry styrer den blå fjærnlyspæra på dashbordet. Ergo, denne får jeg ikke med på lasset. Pytt pytt, siden alt annet nå virker perfekt, OG jeg ikke lenger kjører strømmen den fordømte veien gjennom lampene mine, får jeg vel være fornøyd.
Jan
04 Volvo XC70 2.4 Turbo
[x] '92 MR2 GTi ombygget til Turbo
[x] '90 Sierra rattkjelke
04 Volvo XC70 2.4 Turbo
[x] '92 MR2 GTi ombygget til Turbo
[x] '90 Sierra rattkjelke