TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Fred`s Auris til salgs

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #279119  av Fred
 
får tak i orginalt, eller fra tms da, men det er svindyrt.... sveisa meg eget anlegg jeg. lurer på om det var 8-10 tusen for orginal eksosen. tror mitt kom på rundt 800 kroner for rør, bend og endestusser. pluss en kveld med sveising da...
 #279159  av Goliath
 
Keen på å mekke en slikens for meg også? :wink:
Nei, altså..blir ikke aktuelt å betale så mye for TMS sitt sett og jeg er ingen mekaniker. Kjenner noen hos Bilens Eksosanlegg, kanskje de kan mekke noe mon trp?!
 #279521  av Bamsemoms
 
Synes faktisk at det H&R senke sette så bedre ut. SÅ er det vel billigere også?

Blir litt utgifter på kosmetisk her også ;)
 #281023  av Goliath
 
Hva er egentlig forskjellen mellom TTE sitt senktesett og H&R sitt?
 #281043  av Fred
 
Hm... Høyden på bilen kanskje? 8)

Og har hatt på sommerdekk en uke nå. Var på tide fant jeg ut.
Ihvertfall så lenge jeg har en annen bil jeg kan bruke om det blir hølkeføre!
 #281564  av Fred
 
Vurderer å selge.
Noen interesserte?
Har ikke satt no pris enda, bare lufter litt. Grunnen til at jeg vurderer er at bilen fra min side er "ferdig" Ikke mer jeg vil gjøre med den nå, så vurderer å kjøpe en til, bare i annen farge... Må bestemme meg snart, skal jeg få meg ny og få den ferdig før sommeren... Har nå gått ca 11000 km, sågodt som strøken.
 #289006  av Fred
 
Siden så mange spør om hvordan jeg lagde eksosen, legger jeg det like greit ut her.
Et sveiseapparat og litt praktisk innsikt er det du trenger. Delene koster vel ca 1000 lappen, mot orginal toyota som koster brennvin, over 10000 tror jeg.
Det du trenger er 2stk 90 graders bend, 3 stk 1meter lengder, (eller var det 2stk? husker ikke helt), og to endestusser. Jeg kjøpte alt i 2".
Kappet av orginal røret rett etter "bakakselen", der det heller nedover igjen. Lagde meg en bit rør som liksom ser ut som en "Y" altså så den ene ene delen blir sveiset på orginal røret, og den doble enden går ut til hvert rør. Ser det på et par av bildene, det jeg lagde har rusta, det "blanke" er orginal røret.
90 graders bend der, rørstump, og 90 graders bend til, rørstump og enderør, så har du til venstre siden.
Høyre siden blir da bare å forlenge med en rørstump rett ut fra "Yèn".
Viktig å få den "Yèn" delt ca på midten, så like mye eksos kommer ut på hver side.
Må bøyes litt det røret for å få det til å komme rett ut bak.
Det ligger et plastikk deksel under reservehjulsbrønnen der, som jeg ikke tror har noen funksjon, så det tok jeg rett og slett vekk.
Oppheng på hver side må lages til et eller annet da, følger med oppheng til karosseri med den skjørt delen som skal til bak der.
Jeg brukte rett og slett en gjengestang som jeg bøyde til for å få hengt opp eksosen.
Fant ut i etterkant at det var lurt, ettersom jeg da kunne justere rørene litt sideveis med et par muttre, for å få de midt i utsparing i bakskjørtet.


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
 #289016  av VidarB
 
Bra beskrivelse!

Skal sveise selv nå :)

Hvordan ble lydforskjellen uten den lille potta bak?
 #289105  av Fred
 
1,4 diesel har ikke no potte bak der, bare raka rør!
SÃ¥ det ble ingen forskjell for meg.
 #298266  av Fred
 
.