TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• batteriet tappes over natten.. *det ordna seg* takker =)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #280083  av perle

Hei igjen

Nå er det sånn at batteriet tappes helt ut over natten.

Hadde en tidligere problem der hvor dynamoen ladet for mye og alle lysa på dashbordet lyste.. Fant ut at jeg sølte litt olje på dynamoen da jeg skulle fylle på motorolje.. En dag senere gikk alt til normalt igjen.. Men over natten så tappet batteriet seg helt ut. Men når får overført strøm fra en annen bil så starter den og lader seg fint og får start på den.. Men har jeg bilen stille noen timer så tapper batteriet seg ut.. Er det mulig å fikse dynamoen? var ikke så mye olje jeg sølte altså..

takker for svar..
Sist redigert av perle den 17 feb 2008 17:33, redigert 1 gang totalt.
 #280086  av Helgeland

sånn som jeg forstår så kan det jo også være bateriet. som har tatt kveld. det er jo bare å prøve med og gå fra bateriet frakoblet når du vet det er strøm på bateriet, og hvis det da er strøm på bateriet etter noen timer er det noe som stjeler strøm. men hvis ikke er det jo noe gale me bateriet som gjør at det ikke klarer og holde på strømmen...

dette er min tankegang..
 #280087  av perle

Helgeland skrev:sånn som jeg forstår så kan det jo også være bateriet. som har tatt kveld. det er jo bare å prøve med og gå fra bateriet frakoblet når du vet det er strøm på bateriet, og hvis det da er strøm på bateriet etter noen timer er det noe som stjeler strøm. men hvis ikke er det jo noe gale me bateriet som gjør at det ikke klarer og holde på strømmen...

dette er min tankegang..

Takker for svar =)

Skal prøve i morra =) må få lånt en sånn bærbar strømoverfører i morgen =)
 #280145  av Helgeland

Larsen skrev:Koble opp en strømmåler (amper) til batteriet ditt og mål hvor mye bilen din bruker med tenningen av. Husk at strøm måles mellom minus pol og batteri kontakt og IKKE mellom plus og minus.

er ganske blond. men hva mener du med bateri kontakt? hvis det ikk er den positive polen?
 #280216  av Christian

Du må jo prøve å finne ut hvilke kurs på bilen som trekker strømmen da. Ikke nødvendigvis at det er dynamoen. Min hadde problemer med lyset i bagasjerommet for noen år siden. Det slo seg aldri av pga dårlig bryter :wink:
 #280227  av turbokjell

Du kan jo også måle hvilespenningen på batteriet? Å du kan måle når bilen går på tomgang, både på batteriet å på dynamoen.
Da finner du ut spenningen (volt). Rus gjerne motoren opp litt på turtall får å se om lade spenningen stiger.
Skal du finne ut om du har utlading, så må det jo også vare strøm på batteriet. Da måler du amperen å det gjøres på begge sider a batteriet.
Altså på + å på - siden, ved å skru a den ene polskoen å sette multimeterer i mellom batteri polen å polskoen, en side a gangen. Noe utlading er godkjent.
Sist redigert av turbokjell den 14 feb 2008 18:08, redigert 1 gang totalt.
 #280331  av Larsen

turbokjell skrev:Du kan jo også måle hvilespenningen på batteriet? Å du kan måle når bilen går på tomgang, både på batteriet å på dynamoen.
Da finner du ut spenningen (volt). Rus gjerne motoren opp litt på turtall får å se om lade spenningen stiger.
Skal du finne ut om du har utlading, så må det jo også vare strøm på batteriet. Da måler du amperen å det gjøres på begge sider a batteriet.
Altså på + å på - siden, ved å skru a den ene polskoen å sette multimeterer i mellom. Noe utlading er godkjent.
For all del ikke mål strømmen mellom plus og minus polen!