TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l ang. Water injection kit

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #280245  av TTM

Jeg har bestilt et AEM water injection kit, og lurte på om det er noen her som har erfaring med slike kit.
Noen ting jeg lurer på er:

Har hørt at methanol kan være skadelig for stempelringene. Noen som vet om dette stemmer? (Vet at methanol korroderer (<-usikker på stavinga/uttalelse her :roll: ) med aluminium. Kan dette føre til at det løsner aluminiums partikler som sliter på ringene eller noe sånt? Ser mange i USA som kjører methanol, men ingen som nevner noe om slike tilfeller.

Lurer også på hvilken blanding jeg skal gå for. Rent vann, methanol/vann (50/50), eller ren methanol (Hvor får man evt. tak i ren methanol?). Står vell egentlig mellom rent vann eller vann/metthanol, da dette er billig fordi man tapper det av kranen, eller bruker spylevæske. :wink:
 #280390  av TTM

Mye nyttig der ja. Takk, takk! :D

Rart at ikke flere bruker water injection kit. Det er billig, enkelt, og et bra alternativ til racefuel. I følge det dem skriver "over there", så er det bra mye ekstra dem henter ut med dette.
Hvor tenker du å plassere dysa? Jeg tenkte mellom IC og TB. Rett etter IC kanskje, slik at væsken får fordelt seg skikkelig.
 #280397  av Andy_Celica

Rotta skrev:Hvor mye ekstra effekt er det ca snakk om? :twisted:
Det water injektion gjør er å kjøle ned litt ekstra slik at det er mindre sjangse for detanasjoner, noe som igjen gjør at du kan kjøre en mere agresiv tenning og samtidig får kaldere innsugstemperatur, det er det som utgjør effektøkningen, water injektion gir ingen gevinst i effekt av seg selv.
 #280399  av Rotta

Andy_Celica skrev:
Rotta skrev:Hvor mye ekstra effekt er det ca snakk om? :twisted:
Det water injektion gjør er å kjøle ned litt ekstra slik at det er mindre sjangse for detanasjoner, noe som igjen gjør at du kan kjøre en mere agresiv tenning og samtidig får kaldere innsugstemperatur, det er det som utgjør effektøkningen, water injektion gir ingen gevinst i effekt av seg selv.
Mhm, også blir det vel høyere komp, men hva er poenget med metanol hvis efekten ikke øker?
 #280473  av TTM

Du får vell lavere komp. og det er det som gjør at du kan kjøre mer aggressiv tenning og/eller mer turbotrykk.

Hvis du har et water injection kit og tuner/mapper bilen din, kan du hente ut mye mer effekt. Hvor mye kommer vell litt ann på hva som er gjort med bilen fra før.
Hvis du bare monterer det og ikke tuner/mapper, er det ikke like mye å hente, men litt er det.
Med water injection kjøler du ned lufta, det gjør en intercooler også, så noe effekt økning vil du få med å montere det. (Vet ikke hvor mye, men jeg hørte en plass at bare med å montere det på en supra, kan man få opp mot 50hk ekstra. Husker ikke hvor jeg hørte det, så jeg vet ikke om det stemmer.)