TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mk1 vansklig fra 3 til 4 gir..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #280401  av garyOBACK

hei. lurer på å kjøpe en Mk1 Mr2 som førstebil.
snakket med en i går, men han sa den var vanskelig å få fra 3 til 4 gir, men vist man hadde litt fart på den gikk det greit..
kan dette ha noe med synkronringene å gjøre?
eller er det bare småfiks å fikse?
takk for alle svar :wink:
 #280404  av Supramk3turbo

Er nok ikke noe småfiks. Men ja, er nok et sync problem. Har den gått langt, kan jo hjelpe litt med et oljebytte. Blir sjelden byttet da eldre biler ofte har hjemme i garasjen service. Ellers er det vell ikke den største kostnaden å bytte kasse på disse bilene, finne en grei brukt kasse, eller overhale den du har.
 #280450  av ArildM

Første gang jeg hører om trøbbel med 4.gir.

Forresten går min bil stort sett i 2 modus.
1. Sportsmodus, dvs kun bruk av 1-3 gir.
2. Søndagskjøring/Langkjøring = 5gir.

Så sånn rent teknisk så er det fullt mulig å ikke bruke 4gir at all med denne bilen :)

Men på en annen side, hvis noe så sjeldent som 4 gir er ødelagt så er det jo mulig at resten av bilen også er "rævkjørt"
 #280490  av sindrejl

tror faktisk det ikke er mulig å finne en mk1 som ikke har tull emd girene. De har generelt svake kasser og med tanke på at bilene er nå 22år så er det heller ikke så rart.

At den er "vanskelig med å skifte opp i gir" har jeg litt vanskelig for å tro. Vil tippe den er litt ekkel med å skifte kanskje. Er nedgiring som er største problem dog. Jeg vil si; prøv bilen og se hva du selv synes, uansett hvilken mk1 du velger må du regne med litt mekking og det å skifte girkasse eller motor er faktisk ikke så unormalt ;)

Er forresten veldig unormalt at 4gir er ødelagt som så arildm sier så kan den være rævkjørt deluxe :)
 #280494  av Ã¦len2

Husk no at den brukte girkassa du eventuelt skal sette i ER brukt, og det ER ofte en grunn til at den er tatt ut i første omgang... Så det å kjøpe en kasse du ikke vet noe om kan jo bli bom.
Vist du skal bytte ring så er det mye arb! Gjort det 2 ganger på min, det blir ikke en tredje.
Men var det skraping under giring som var problemet? SÃ¥ det er sikkert at det er synkring?
Er det i tilfelle det er det lite trolig at ny olje eller tilsettning (Omega) eller lignende hjelper.