TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Xenon pÃ¥ Avensis..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #280898  av Thomassen

Heisann.. Monterte ett 50W Xenonkit på min 2003 Avensis T25 på fjernlysene, men jeg må si at jeg ikke er videre imponert.. Lyset er ikke noe bedre enn med de gamle halogenpærene jeg hadde før, så noe må jo være galt.. Sto i monteringsanvisningen at man skulle lage ett 25mm hull til pæresokkelen, men jeg gjorde ikke det.. Tenkte kanskje at pærene ikke kommer langt nok "inn" i lykta å dermed blir ikke lyset slik det skal være.. Er det noen som har noen tips og triks? Kanskje noen som har montert på en Avensis her??
 #281062  av Supramk3turbo

Har ikke peiling på hvordan dette ser ut jeg, men det er helt sikkert at vist ikke pæra kommer langt nok inn, vil det jo reflekteres mye mindre lys ut av lykta. Ville nok gjort som det står i bruksanvisningen.
 #282039  av STIRLING

Jeg monterte standar kitt med 35W pærer på både nær og fjernlys .H7 på nær og H1 på fjærnlys.

Jeg må si det at det kan ikke samenlignes med org halogen. Er som natt og dag, har aldri hatt så mye lys foran på en bil før uten extra lys.

Eneste jeg hadde problemer med er at det sitter egen sokel på fjærn lysa til pæra. med xenon pæra kommer ledningene i veien da disse var fast mont på pæra. Dette løste jeg enkelt med at det er pæra som har utforming så den sitter rett i reflektoren, jeg brukte en kobber skive som jeg delte formet så jeg fikk den rundt xenon pæra. og pære sitter da som org halogen pæra i feste bøylen.
Eneste jeg merket forskjell på er at Xenon pæra er i utgangspunkte lengere en H1 halogen.
Og ja fjærn lysene på nye avensis er dårlige, mine lyser ikke langt nok og lyser ned i baken ikke opp og fram.
 #282089  av Thomassen

Skal ta inn bilen i morgen å se på dette... Hvordan skal pæra stå? Med spiralen opp eller ned? eller har det ingen betydning?
 #282724  av STIRLING

Det er det samme som alle andre pærer. den er utformet og passer bare en vei.

Ta ut lampa så er det lettere å mixe og trikse. det tar ikke mere en 10 min og ta ut begge lampene.
du må læsne fangeren i overkant og vær hjulbue. du trenger ikke å løfte opp bilen.
 #308953  av Thomassen

Etter å ha gitt opp prosjektet med xenon i fjor, så tenkte jeg at jeg skulle prøve på nytt i år. Men jeg er fortsatt ikke helt fornøyd med resultatet. Det første jeg merket var at hvis jeg skulle sette pærene slik de passer i sokkelen, så blir den ene med spiralen opp og den andre med spiralen ned. Når jeg endelig hadde fått montert lysene å skulle ta en testtur, så synes jeg det er endel "forstyrrelser" i lysbildet. Noen streker her og der som er lysere enn resten av lyset hvis dere skjønner. Begynner og lure på om Avensis lyktene på denne modellen rett og slett ikke egner seg til og ettermontere xenon i..
 #309377  av STIRLING

GI opp. NEI NEI NEI.

Alt går det er bare måten man gjør det på.

Stemmer det at pæra kommer "opp ned" på ene siden. og ja det forstyrer lys bilde.
Ser man det inn i lys just app. får man ikke riktig bilde på fjærn lyset. Det sprer mere.
Jeg har kjørt med dette på veien og kan ikke klage i forhold til orginal lampene.
Men jeg måtte feste litt pakknings matriale på pæra for å få pæra rett i sokkelen. fikk ikke spent denne helt fast så pæra var løs og dermed tippet ned i lampa og alt lyste også ned.
Etter at jeg fikk pæra rett sprer den ene foran bilen (den som sitter opp ned) og den andre lyser langt fram.
Det er noen stråler foran bilen men det er max 20 m. dette glemmer man fort når man sitter og ser 100m foran bilen.

Lykke til vidre.
 #309730  av Thomassen

Har nå hatt av begge lyktene å montert xenonkit'et skikkelig. Modifiserte pæra så den ble lik i begge lykter. Har ikke fått testet det ennå, da jeg bruker arbeidsbil i 1 uke nå, så sa kan Avensis'en varme seg i garasjen.. :D