TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mr2 Mk1 Fast Idle Fix

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #280546  av ArildM
 
Vil tro jeg ikke er den eneste med Mr2 Mk1 her som har litt vel høyt turtall når motoren er kald.
Fant denne kjekke guiden helt tilfeldig nå:

http://users.breathe.com/duberyb/web201 ... le_fix.htm

Må nesten prøves, hvis det som står stemmer er det i så fall en relativt enkel måte å bli kvitt problemet :mrgreen:
 #280849  av ure
 
ØØHHH Gidder noen å forklare dette på norsk :D
 #280907  av ArildM
 
Kan prøve å oversette når jeg har tid.

Går på at det er 2 små vannslanger ett eller annet sted i tilknytning til motor (under innsug?), disse kunne gå tett og da ble det trøbbel med en eller annen sensor.

Må nesten lese/prøve selv før jeg kan gi noen bedre forklaring :)
 #281073  av ure
 
Den e fin, trenger ikke å oversette hele teksten men forklare i korte trekk hav det går ut på :wink:
 #281075  av ArildM
 
Kort intro:
Grunnproblemet er at autochoke/sjokken ikke funker slik som den skal. Hovedelementet i autosjokken er en vanntempsensor som tillater ekstra luft å gå gjennom inntaket på et eller annet vis og på den måte økes tomgangsturtallet. Når motor blir varm kuttes denne og tomgangen skal være normal.

Hva problemet er:
Et par slanger er koblet rett under inntaket i nærheten av TVIS? Og er koblet rett inn i hovedkjølesystemet til motor. Hvis du tar på disse to slangene etter at motor har gått en stund skal begge disse slangene være like varme og nesten for varme til å ta på (altså normal kjølevesketemp). Han som har prøvd dette fant ut at bare en av slangene fikk noe særlig temp, og selv ikke den hadde noe i nærheten av høy temp. Dermed trakk han konklusjonen om at det var noe som blokket inni slangene.

Fix:
Orker ikke å oversette noe mer direkte her nå, men få av slangene, helst uten at alt for mye kjøleveske går til spille. Lag noen som blokker når du tar av slangene (slik som illustrert på siden). Ta deretter av slangene og rengjør dem godt. I denne fyrens tilfelle var de fulle av grums og gugg, så det ble stor forbedring etter at han hadde skylt disse godt med en hageslange.

Ser også at det refereres til "throttle heater assembly", så jeg er litt usikker selv på akkurat hva det er som skal av.

Tar i mot korrektur om jeg har gjort feil, ellers så må jeg få høre resultat om noen prøver dette før meg :)
 #281187  av Anders gullstein
 
Dette skal jeg gjøre da motoren skal ut ut på vårparten. Min har svimlende 2600 rpm når den er iskald. Har vært sånn siden jeg kjøpte den, men har aldri tenkt det har vært noe galt siden den går tilbake til normalt når den er varm, men hvis den går ned til 1700 rpm når dette systemet funker, så kommer det til å bli meget behagelig :D
 #281194  av ArildM
 
Er ikke så ille min heller, men husker den forrige jeg hadde var oppe i 3000 på de kaldeste dagene :shock: Så skal prøve dette jeg også 8)

Tror jeg prøver meg på en rensing av varmeapparatet i sommer også (slik som står beskrevet i den andre tråden min. Hørtes kjekt ut med litt mer varme i systemet :)
 #281200  av Anders gullstein
 
Ja sant, har ikke vært dumt det. Kjølesystemet på min skal uansett tappes ned, så da passer det bra. Flushe radiator er heller ikke så dumt.
 #281219  av ure
 
Takk for forklaring Arild M. Skal se om jeg finner ut av det en dag :| Min er på ca 3000 når den er kald og det er ikke så stilig...
 #281221  av ArildM
 
Høres jo ut som en traktor når ilde er på 3000... :? Ble nesten skamfull når jeg starta min med samme problemet. Kan ikke være noe særlig for motor heller...