TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • sliter med høyt turtall..

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #281600  av PerX
 
hei.
kjøpte meg en mr2 91mod nylig. gikk som en dass når æ kjørte hjemover. trur at den gikk bare på 3sylindre:D
når æ kom hjem så bytta æ pluggan, og ja den gikk bare på 3 8) , rengjorde/pussa på fordeleren, rotor, pluggledningan og gasspjeldhuset, så fiksa jeg enda noen vakumslanger som var sprukket.
etter at man starta da så går turtallet på 2500omdr. på tomgang :shock:

noen som vet hvordan man fikser dette? eller hva jeg skal se etter?
kan luft tempratur sensor gjøre at den har så høy tomgang om den e gåen?
 #281601  av Helgeland
 
luft temp måleren eller va den kalles.. den som orginalt sitter i en av luftfiterboksene har mye å si på tomgangen etter som jeg har forstått...
er en del tråder her inne om det.. noen som prøvde uten og da gikk bilen på 4500rpm. på tomgang..

mvh
Ove Helgeland
 #281602  av PerX
 
hmm ok, må ta å sjekke det i mårra. men thanks:D
skal btw. skrive hit om problemet løser seg ved å bytte av luft temp sensor.
 #281603  av Helgeland
 
PerX skrev:hei.
kjøpte meg en mr2 91mod nylig. gikk som en dass når æ kjørte hjemover. trur at den gikk bare på 3sylindre:D
når æ kom hjem så bytta æ pluggan, og ja den gikk bare på 3 8) , rengjorde/pussa på fordeleren, rotor, pluggledningan og gasspjeldhuset, så fiksa jeg enda noen vakumslanger som var sprukket.
etter at man starta da så går turtallet på 2500omdr. på tomgang :shock:

noen som vet hvordan man fikser dette? eller hva jeg skal se etter?
kan luft tempratur sensor gjøre at den har så høy tomgang om den e gåen?

men er ganske ny... hvordan merker du at motoren sviver på 3 sylinder istedet for 4 egentlig?
 #281604  av PerX
 
Helgeland skrev:
PerX skrev:hei.
kjøpte meg en mr2 91mod nylig. gikk som en dass når æ kjørte hjemover. trur at den gikk bare på 3sylindre:D
når æ kom hjem så bytta æ pluggan, og ja den gikk bare på 3 8) , rengjorde/pussa på fordeleren, rotor, pluggledningan og gasspjeldhuset, så fiksa jeg enda noen vakumslanger som var sprukket.
etter at man starta da så går turtallet på 2500omdr. på tomgang :shock:

noen som vet hvordan man fikser dette? eller hva jeg skal se etter?
kan luft tempratur sensor gjøre at den har så høy tomgang om den e gåen?

men er ganske ny... hvordan merker du at motoren sviver på 3 sylinder istedet for 4 egentlig?
med at den går ikke som den skal, altså klare ikke å trekke skikkelig og bakka akkurat som en "sjark". mener nu jeg da :D
 #281621  av Larsen
 
Helgeland skrev:
PerX skrev:hei.
kjøpte meg en mr2 91mod nylig. gikk som en dass når æ kjørte hjemover. trur at den gikk bare på 3sylindre:D
når æ kom hjem så bytta æ pluggan, og ja den gikk bare på 3 8) , rengjorde/pussa på fordeleren, rotor, pluggledningan og gasspjeldhuset, så fiksa jeg enda noen vakumslanger som var sprukket.
etter at man starta da så går turtallet på 2500omdr. på tomgang :shock:

noen som vet hvordan man fikser dette? eller hva jeg skal se etter?
kan luft tempratur sensor gjøre at den har så høy tomgang om den e gåen?

men er ganske ny... hvordan merker du at motoren sviver på 3 sylinder istedet for 4 egentlig?
Hører det på lyden på eksosen også.
 #281622  av Larsen
 
PerX skrev:hei.
kjøpte meg en mr2 91mod nylig. gikk som en dass når æ kjørte hjemover. trur at den gikk bare på 3sylindre:D
når æ kom hjem så bytta æ pluggan, og ja den gikk bare på 3 8) , rengjorde/pussa på fordeleren, rotor, pluggledningan og gasspjeldhuset, så fiksa jeg enda noen vakumslanger som var sprukket.
etter at man starta da så går turtallet på 2500omdr. på tomgang :shock:

noen som vet hvordan man fikser dette? eller hva jeg skal se etter?
kan luft tempratur sensor gjøre at den har så høy tomgang om den e gåen?
Prøv å spray startgass rundt innsuget og hør om motoren endrer turtall. Det finnes også en skrue hvor du kan grovjustere tomgangsturtall( den har også tomgangs turtallsregulator), men ikke kompenser for en annen feil da.
 #281658  av PerX
 
luft temp sensoren fungerer som den skal..:/ tok den med inn og målte motstanden på den, funka som det sku.
må ta å spraye litt startgass rundt omkring i motorrommet som han Larsen sir.:D hvor ligger den grovjusteringa for tomgangen da?:P
 #281686  av Helgeland
 
akkurat grovstille på turtallet kan du vel også gjøre på selve gassvaieren... eller er dette fyfy??
vet noen om har gjort dette på både gti og turbo...
 #281688  av PerX
 
Helgeland skrev:akkurat grovstille på turtallet kan du vel også gjøre på selve gassvaieren... eller er dette fyfy??
vet noen om har gjort dette på både gti og turbo...
e jo akkurat det, har vel ikke noe mening på problemet mitt å stramme på wiren:D siden jeg allerede sliter med alt for høyt turtall:D
 #281740  av PerX
 
Helgeland skrev:det går ikke ann og slakke denne litt da?
går ikke ann, har løsna tilogmed gasswiren helt:D gassjeldet helt lukka kan man si:D men er ikke noe forskjell.:S bynner å slite litt med det problemet der.. :evil:
prøvde å "gasse" med startgass rundt omkring i motorrommet, men hjalp ikke, merka ikke noe turtall forskejll.. kan lett si at jeg spraya hele motoren til man ikke så nåt :mrgreen:
 #281745  av Mr2Even
 
Kanskje kjølevannføleren er defekt? eller den føleren under gass-spjeldet som skal gi riktig bensinmengde ved kaldstart..?
 #281803  av sindrejl
 
jeg også sliter med høyt turtall.. fant ut av det dog, en ekspert sa jeg hadde tung høyrefot ;)