TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• VanntempmÃ¥ler løpsk, men aldri over halv

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #281858  av PÃ¥l

Jeg har bytta downpipe på min, måtte løsne på oljekjøleren for å komme til. i ettertid har jeg merket litt lekkasje av kjølevann, drypper under bilen rett under dp. Har mistanke om at det er HFH og/eller HFHOE som har skylda. Uansett, i ettertid har jeg nesten ikke sett noe vann under bilen, og har fylt opp med kjølevann fra motorrommet. Ser ut som det er fullt med kjølevann der. Når jeg kjører, går temp opp som normalt, men når jeg kjører motoren opp på rundt 4000rpm, spretter vanntempnåla til null, så opp igjen, og dette gjentar seg flere ganger til den roer seg ned. Da blr temp normal igjen. Tempen er kun på halvveis, eller under. Aldri over. Hva skyldes dette? luft i systemet? Nåla spretter såpass at det ser ut som en løs kontakt, veldig av/på.
 #281860  av hovik

Jeg hadde samme greia når jeg hadde luft i systemet. Prøve å lufte ut evnt. luft, og se om det hjelper.
 #281864  av PÃ¥l

Får gjøre det. Har ny HFH og HFHOE for hånden, like greit å bytte de først som sist. Er de vanskelige å bytte mens motor står i? Tenkte å la toyota gjøre det, men er litt redd for skyhøy regning.
 #281891  av CelicaTurbo

Det kalles "hose from hell" av en grunn ;) Prøv å få dem til å gi deg en pris på forhånd, for da kan de ikke vike fra den prisen med mer et gitt margin (jeg mener å huske 10% men forbrukerrådet kan opplyse om hva grensen er). Nå, det er nok vanskelig å få dem til å gi en fast pris men det er verdt forsøket. Du burde nok ha byttet dette når du byttet downpipe for da hadde det vært betydelig enklere ;) Til sammenligning, jeg mener jeg betalte rett over 4000 for denne jobben på min Celica for fire år siden.. da gjorde verkstedsmesteren jobben selv. Avhengig av verksted og kompetanse kan det fort bli ganske dyrt..

Og, sett bilen opp på noen bukker så den står trygt, start motoren og kryp under med en lommelykt og se for sikkert hvor den lekkasjen er. Når det er snakk om en potensielt dyr verkstedsregning er det best å være sikker på at problemet virkelig er som du mistenker før du leverer bilen fra deg ;)
 #281942  av PÃ¥l

CelicaTurbo skrev:Det kalles "hose from hell" av en grunn ;) Prøv å få dem til å gi deg en pris på forhånd, for da kan de ikke vike fra den prisen med mer et gitt margin (jeg mener å huske 10% men forbrukerrådet kan opplyse om hva grensen er). Nå, det er nok vanskelig å få dem til å gi en fast pris men det er verdt forsøket. Du burde nok ha byttet dette når du byttet downpipe for da hadde det vært betydelig enklere ;) Til sammenligning, jeg mener jeg betalte rett over 4000 for denne jobben på min Celica for fire år siden.. da gjorde verkstedsmesteren jobben selv. Avhengig av verksted og kompetanse kan det fort bli ganske dyrt..

Og, sett bilen opp på noen bukker så den står trygt, start motoren og kryp under med en lommelykt og se for sikkert hvor den lekkasjen er. Når det er snakk om en potensielt dyr verkstedsregning er det best å være sikker på at problemet virkelig er som du mistenker før du leverer bilen fra deg ;)
Ja, jeg så at den var ganske bortgjemt, litt under eksosmanifolden. Er ei side på nettet som jeg fant, som har en how-to på bytting av HFH og HFHOE. Virket ikke så aller verst. Tror jeg hvertfall skal prøve og se hvor mye jeg kommer til. Hvis jeg finner ut at dette gidder jeg ikke, så går jeg til høyere makter ( les: Toyota :lol: ) Smart å avtale en fastpris da, får se hva jeg får til.
Jeg er rimelig sikker på at det er dette som er feilen, jeg måtte bøye oljekjøleren til siden (etter å ha løsna den da) for å få av original DP. Kunne jo bare fjerne et par studs, men men... Da bøyde jeg jo HFHOE, dvs den slangen som går fra oljekjøler til vannpumpe. og rikka nok litt på HFH også. Så jeg er rimelig sikker. Men skal se skikkelig etter først. Takker for tips!

EDIT: Her fant jeg how-to'en, bytting av HFH og HFHOE. http://www.mrtwo.net/mr2modproject/mr2modproject.htm
 #281945  av CelicaTurbo

Det er jo bare å prøve det da, du får det nok til med litt banning ;) Godt verktøy er nok kjekt også, jeg har ikke gjort jobben og ikke sett på den lenken, men jeg antar at en nebbtang med vinkel kan være hendig for å få nye slangen på plass igjen om det skulle bli for vanskelig å bruke fingrene til det ;)
 #281951  av PÃ¥l

Hehe, det står på den sida at 90 graders nebbtang er et must. Fyren klarte ikke jobben uten. Så ja, nebbtang er nok tingen :)

Noen her som faktisk har gjort denne jobben? Gi lyd :)