Ser at denne diskusjonen har kommet hit og.
Etter at jeg trimmet min egen bil ble det jo en del rykter rundt bremsingen. Ikke overraskende. Ingen tror deg når du sier hvor mye du har under panseret. Ikke før du smeller dyno papirene i bordet tenker du kanskje. Men neida, Når du endelig kan smelle papir i bordet som viser hvor mye bilen faktisk har av effekt, da er det alltid noen som skal dra frem det at: nei akkurat de rullene der er "lotto ruller" har jeg hørt, og jeg stoler ikke på den målinga for fem flate øre. Osv osv.
Disse menneskene vil som regel ikke tro deg uansett hva du gjør eller sier. Men en enkel måte å få dem til å iallefall jekke seg litt ned på er å gå til en annen benk og måle der. Får du nogelune samme resultat da så vet du iallefall at det ikke er noe galt med målingen. Og det kan vel egentlig ingen andre påstå heller i så tilfelle.
Målinger kan gi store avvik utifra hvilken type dyno som er brukt. Jo mer effekt en motor produserer jo større vil det potensielle avviket være.
Men jeg vil si at +-100 hk på en måling ikke trenger å bety at det er noe galt med utstyret. Nå regner jeg med at dette er gjort hos en viss bedrift i orkdal?, og de har en nyere type ruller hvor man ikke har muligheten til å manipulere atmosfæriske parametre slik man har på eldre typer mustang baserte dynoer f.eks. Derfor har jeg personlig mest lit til denne type ruller.
Og hvorfor skulle det være så problematisk å ta ut 900+ whp på en supra? Det er jo folk som har tatt ut over 800 whp på en 4 cylindret 3S-gte (2,2) MR2 uten NOS!

Disse menneskene vil som regel ikke tro deg uansett hva du gjør eller sier. Men en enkel måte å få dem til å iallefall jekke seg litt ned på er å gå til en annen benk og måle der. Får du nogelune samme resultat da så vet du iallefall at det ikke er noe galt med målingen. Og det kan vel egentlig ingen andre påstå heller i så tilfelle.
Målinger kan gi store avvik utifra hvilken type dyno som er brukt. Jo mer effekt en motor produserer jo større vil det potensielle avviket være.
Men jeg vil si at +-100 hk på en måling ikke trenger å bety at det er noe galt med utstyret. Nå regner jeg med at dette er gjort hos en viss bedrift i orkdal?, og de har en nyere type ruller hvor man ikke har muligheten til å manipulere atmosfæriske parametre slik man har på eldre typer mustang baserte dynoer f.eks. Derfor har jeg personlig mest lit til denne type ruller.
Og hvorfor skulle det være så problematisk å ta ut 900+ whp på en supra? Det er jo folk som har tatt ut over 800 whp på en 4 cylindret 3S-gte (2,2) MR2 uten NOS!

- MR2 TURBO -