TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celican starter ikke

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #283779  av ThorT18
 
Hei!

Min Celica 2.0 GTi 1993 mod starter ikke:( Er så og si ikke strøm på bilen, så problemet ligger nok der!
Prøvde å "rulle" bilen i gang, men det gikk heller ikke :O 2-3 bakker før bilen nå står på ei flate og ingen
flere bakker å prøve på :|

Batteriet ble utladet på 23 timer(det var så lenge bilen min var avslått). Tror det er på tide å kjøpe nytt
batteri. Noen som vet hva ca. prisen på batteri ligger på på bensinstasjoner? (er avhengi av bil asap
så får ikke bestilt/kjøp på bilforetning)
 #283781  av tojo
 
Om det ikke var noen andre symptomer,så blir det nok bare velstand med strøm på batteriet(kan det være at du har glemt noe påstående evnt bagasjeromslys eller lignende)
Ville prøvd å laddet batteriet først.
For et nytt batteri på bensinstasjon må du nok regne rundt 1000,-
 #283782  av ThorT18
 
Har hatt problemer lenge sjønner du. Har egentlig bare utsatt problemet ved å stadig sette batteriet på ladding :D
Bilen har stadig vært tungstartet, og har to-tre ganger før måtte ladde batteriet. Blitt verre med tiden.
En annen ting som avogtil skjer, og har skjedd oftere, er at det blir bare en "klikk"-lyd når jeg vrir om tenningen.
Bilen starter etter gjentakelse 2-3 ganger disse gangene. Har dette noen sammenheng med dårlig batteri, eller
er startmotoren litt fuskete?
 #283783  av tojo
 
Er nok for lite strøm.(evnt en kombinasjon) Høres ut som tiden er inne for å kjøpe nytt batteri allikavel.
SÃ¥ begyn med det.
 #283840  av ThorT18
 
Tjohoi :D Greit nok at jeg er desperat, så kjøpte nytt batteri på en lokal Essobutikk. Kosta meg 1200 kr ca, men det var verdt det :P Nå fungerer bilen som bare det, og den er tilogmed veldig kjapp i oppstarten :twisted:

Når jeg skifta batteri oppdaget jeg imidertidli at det var 2 sikringer som var gåen som lå ved noen ledninger litt under batteriet. Var så kaldt, så gadd ikke bry meg videre med de, men har mistanke om at de er til Defa Warmup'n :? Vi får se.
 #283963  av tojo
 
:D SUP(erb)RA at alt er bare vel igjen da. :D
 #283979  av ThorT18
 
Jepp! Er veldig fornøyd selv. Neste 'problem' er at den utropstegnlampa(bremsesysteme) lyser ofte. Lyser når jeg kjører i motbakker, og under pådrag. Bremseveska er på normalt nivå også. Har du peiling tojo? :D
 #283980  av tojo
 
Slik du forklarer det .
Vil jeg tro veskenivået er litt lavt.ganske så ømfintlig den giveren.
Parker bilen helt flatt å sjekk nivået en gang til.
Bremseklossene begynner kansje å bli litt slitt? (jo mindre belegg det er på klossene jo lengre går stemplet ut i calipteren å dertil lavere nivå i bremseveskebeholderen)
 #283981  av ThorT18
 
Mulig det. Vi får sjekke. Er fytti å stå ute å jobbe nå om dagene. Kom faktisk gående hjem fra en kompis for en drøy time siden. Holdt på å fryse av meg nesa :cry:
 #283989  av Ã¸xseth
 
ThorT18 skrev:Holdt på å fryse av meg nesa :cry:

du får bare bruke sukkerbit og pinsett da :lol:
 #284028  av Trond_V
 
Starter bilen like lett fremdeles?
Sånn som du forklarte det, så virket det på meg som om noe tappet batteriet. Jeg har vært ute for at dynamoen har vært synderen i tilfeller der bilen er tungstartet, og til slutt ikke vil starte i det heletatt.

Ang bremsene, så fikk jeg samme problemet som deg med at varsellampen for bremsene lyste på min Celica.
Det var som Tojo sa, en kombinasjon av slitte klosser, og ømfintlig bryter for bremsevæskenivå.
Syns forresten at alle slike nivåbrytere på Celicaen jeg hadde var svært så ømfintlige.:)
 #284029  av ThorT18
 
Ja bilen starter like lett ennå. Alt tyder på at det var batteriet som var synderen. Var sånn fargegreier på toppen av batteriet som man kunne lese av for å sjekke tilstanden. Mener å huske at batteriet mitt(det gamle) viste svart, som erlik dødt? :roll: