TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 1jz vs 2jz (2jz spm og info)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #284217  av Nicolay
 
søkte litt men fant heller ganske lite. det som er mitt spm er jo hva jeg skal velge? Istarten vil motoren være org. men med rundt 500hk. etter å ha lest litt på utenlandske sider sies det at 1jz toppen er bedre enn 2jz toppen. stemmer dette? etterhvert kommer jeg til å bygge bedre topp også men som sagt er planen ikke mer enn 500hk i starten. vil det være lurt å kjøre på med 2jz eller skal jeg velge lillebror 1jz? alle svar mottas!

mvh

Nicolay
Sist redigert av Nicolay den 24 okt 2008 15:51, redigert 1 gang totalt.
 #284229  av bjornalf
 
sats på 2jz.... hvis du bare skal ha 500 hk så holder den så lenge du vil nesten... skal mye til å ødelegge en 2jz på 500 hk...
 #284233  av Supramk3turbo
 
2jz...way to go :D
 #284255  av Nicolay
 
etter noen fler svar fra våre gode venner i UK, så er det klart svar på 2jz der og. men hvilken veier mest? med girkasse (r154).
 #284258  av Supramk3turbo
 
Vet ikke, men 2jz er jo en 3.0l i forhold til 1jz på 2.5l, tror ikke dette har så sinnsykt mye å si. De er nok ganske så like tunge kan jeg tenke meg. Vil nok ikke utgjøre den store forskjellen uansett. Får jeg spørre hva denne motoren skal oppi?? :D
 #284261  av Nicolay
 
kan jo like godt banne i denne kjerka også da.. den skal i en skyline r32gts-t og da seff flyttes litt bakover for å få vektforholdet perfekt :D velger å gå for toyota motor neste sesong da jeg jobber på toyota og har erfart at disse motorene er litt mer holdbare enn rb'n så må dette prøves ut :)
 #284266  av tojo
 
KK-ma70 skrev:lettere tilgang på deler til 2jz.
Joa,til en viss grad. men så passer jo en god del av 2JZ delene på 1 JZ motoren :)


Ang 500hk...så vil nok ikke 1JZ heller ha noe problem med det over tid.

1JZGTE - The forgotten hero : http://mkiv.supras.org.nz/articles/hpi12_1.htm
 #284302  av Topaz
 
Om jeg har forstått det riktig, er det bare slaglengden som er forskjell på de, 86mm på 2JZ og 71,5mm på 1JZ.
Borringa er lik på begge....86mm. Sånn vekt messig skulle det vel bare utgjøre vektforskjellen med ca1,5cm høyere/lavere blokk.

Just for the record:

1JZGTE:
Displacement : 2491cc
Type : Twin Turbo Inline 6 Cyl
Valvetrain : Belt driven DOHC, 4 valves per cylinder
Fuel System : TCCS EFI, Premium Unleaded
Ignition System : Direct fire ignition
Combustion Chambers : Pent Roof
Compression Ratio : 8.5:1
Bore x Stroke : 86 x 71.5

Peak Power : 280PS [206 kW] @ 6200rpm
Peak Torque : 37.0 kgm [268 ft-lbs, 363 Nm] @ 4800rpm
Fuel Consumption : 210 g / PS*h @ 2000 rpm

Dimensions [LxWxH] :
860 x 670 x 665 mm [Manual Transmission]
845 x 670 x 665 mm [Automatic Transmission]
Weight [complete] : 217kg [480 lbs.]
Turbos : CT12A [2x]
Compressor wheel : 37/54mm
Turbine wheel : 52/42mm
Boost : 0.60-0.69kg/cm2 [8.5 - 9.8psi]
Fuel Injectors : 380cc/min High Impedance

Intake cam timing [o-c] : 3° BTDC - 41° ABDC
Exhaust cam timing [o-c] : 46° BBDC - 2° ATDC
Camshaft duration : 224 [in] 228 [ex]
Valve clearance cold : 0.15-0.25mm [in] 0.25-0.35mm [ex]
Recommended Spark plug : ND PK20TR11 / NGK BRK6EKPB11
Plug gap : 1.1mm [limit 1.3mm]
Base Ignition timing : 8-12 BTDC [jumper TE1,E1]
Idle rpm : 600-700
Recommended Engine Oil : SAE 10W30, API SH
 #284320  av tojo
 
Skiller ca.15kg på 1JZ og 2JZ(vekten ligger i bla andre turboer,manifold+)
 #284410  av Lørnings
 
Sånn er det når Nissan ikke holder mål, da må man over på et skikkelig merke! :D
 #284413  av Supramk3turbo
 
Ja, he he. Det er som vi snakket om på jobben akkurat. Det er enten Toyota eller Ferarri som gjelder :lol: he he
 #284417  av KK-ma70
 
Supramk3turbo skrev:Ja, he he. Det er som vi snakket om på jobben akkurat. Det er enten Toyota eller Ferarri som gjelder :lol: he he
Ferarri :roll: Vært for lenge uten Supra du nå :wink:
 #284419  av Supramk3turbo
 
He he, ja. Alt for lenge. Klarer nesten ikke jobbe, tenker bare Supra-2jz og motor sykkel hele tiden. Er ikke bra for hode mitt å gå å vente på to såååå morsomme ting så lenge. Blir helt satt ut :lol:
 #284448  av Nicolay
 
Lørnings skrev:Sånn er det når Nissan ikke holder mål, da må man over på et skikkelig merke! :D
ja nei fordi rb'n holder jo ikke mål den heller :roll: hold deg til et realistisk svar om du skal kommentere...

helst ikke mer svadaprat heller.. er det noen som sitter med info om 2jz lik den Topaz kom med om 1jz?