TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøp av Celica GT, ST202

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #284387  av Kymho

Hei.
Vurderte Celica for et år siden, men hadde da ikke råd til GT, og 1,8 var uaktuelt så da ble det ikke handlet, men nå har jeg det, og denne gangen skal det bli Celica :)

Liker veldig godt MKVI, og det er GT`n jeg skal gå for da GT-4 blir altfor dyrt.

Men trenger litt fakta/erfaringer før jeg handler fra dere som har slike biler :)

Hva er de mest kjente svakhetene på GT`n?
Noe man bør være ekstra obs på ved kjøp, tenker da ikke på hardkjørte eksemplarer men bilen generelt.

Den har jo 175hk, så går dette bra? :P
Det at motoren trives best på høye turtall er ok, da jeg har en turtallsvillig italiener nå, men lurer på om man opplever de hestene som spreke og ikke daffe om dere skjønner :P

Er det stor forskjell på årsmodellene fra 94-99?

Takker for all hjelp, er fint å få vite diverse ting om bilen på forhånd før man handler :)

Btw: Om noen skal selge, så bare si ifra :)
Årsmodell er egentlig ikke så nøye, bare den er i god stand og er behandlet pent :)

og en liten ting til, finnes det et sted på nettet hvor det står teknisk info om bilen?
Har lett endel men finner ikke noe, utenom wikipedia da, men der står det fint lite..
 #284530  av 94CelicaGT

god og pålitelig bil med morsom motor. Er vel en av få biler jeg angrer på at jeg solgte.

Min hadde fjernet cat og hadde effektanlegg ++ så den gikk merkbart bedre etter dette ble gjort enn originalt.

jeg hadde min i 2,5år og den ble brukt godt uten et eneste problem. eneste du bør sjekke er selvfølgelig rust men det er lite av det på de.Pass på at servicer er fult.
du vil merke hestene godt på høyere turtall..når du har nærmere 160km/h i 3.gir er det morsomt ;) Få til salgs i Norge å så og få Nippon-Tore eller Thaulow til og importere en til deg kan være smart. Da kan du få bilen Akkurat som du selv vil.

denne ser Godt holdt ut med bare 1 eier og servicer fulgt. rimelig også. http://finn.no/finn/car/object?finnkode ... T.svl=Link

planlegger selv og kjøpe meg en igjen som nr.2 bil da jeg var veldig fornøyd med min :)
 #284642  av lexusmann

Den der er det flere som sikler på, så først til mølla :lol: ...flott bil, men trenger ei vinge bak...
 #284726  av peterK

Du kan generelt sjekke hjulbuer, og vær litt obs under dørene. Der har det en tendens hvis det er litt morkne pakninger på undersiden, at det kan samle seg vann og at det blir liggende. Ser du rust der, er det gjennomrusta, og ikke særlig easy-fix. Ellers er bilene etter min mening veldig pålitelige, slitesterke og gode i stand hvis " de ser sånn ut ". Bare se etter standard sliteskader, som du også kan legge merke til når du prøvekjører.

Bilen på finn.no som er linka til, ser ut som et eksemplar det er VEL VERDT å sjekke ut hvertfall! Men jeg vil si at jeg synes facelift-fronten fra 96+ er finere da..
 #284959  av Kymho

Takker for gode svar :)
Så det er rust som er den største svakheten altså?

Ser at faceliften kom i 96, er det noen andre forskjeller en litt annen front?

Skal vurdere dette med importering, men spørs om jeg gidder, er så mye mer venting og papirarbeid :P
 #285390  av MacBain

Hvis bilen har superstrutt oppheng så bør du sjekke nøye at det er i orden, dvs at ingen av delene er slitte.
Nye deler til ss koster vanvittig mye, noe jeg selv erfarte med min.
Ellers er det en knallgod bil, savner min :(.
 #285741  av Kymho

Den var solgt :/

Åh, har så lyst på Celica no :D
Men er ingen til salgs i Møre Og Romsdal, ikke av ST202 ihvertfall.