TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 1jz vs 2jz (2jz spm og info)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #284449  av ErikG

Bare se å få ut rbn og inn med godsakene asap!! Trenger ikke sladde i år når jeg må slite!! Neste år!! Team tjenest;)
 #284453  av tojo

Nicolay skrev:
Lørnings skrev:Sånn er det når Nissan ikke holder mål, da må man over på et skikkelig merke! :D
ja nei fordi rb'n holder jo ikke mål den heller :roll: hold deg til et realistisk svar om du skal kommentere...

helst ikke mer svadaprat heller.. er det noen som sitter med info om 2jz lik den Topaz kom med om 1jz?
2JZ-gte info finner du her:
http://mkiv.supras.org.nz/specs.htm

og her står litt om både 1JZ og 2JZ : http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_JZ_engine

Ellers om du lurer på noe etter å ha lest dette,bare spør :D så svarer vi så godt vi kan. :D
 #284456  av Nicolay

suverent :D er det noen stor forskjell på girkassene? 5trinns og 6trinns? 1jz og 2jz kasser?
 #284488  av tojo

Nicolay skrev:suverent :D er det noen stor forskjell på girkassene? 5trinns og 6trinns? 1jz og 2jz kasser?
Ja det er stor forskjell på 5trinns(R154) og 6trinns(V160,V161) kassene.

La oss holde oss til Supra.
MKIII:
- na 5 trinns - W58
- turbo 5trinns - R154
Dette gjelder både for MA70 og JZA 70(1JZ-GTE).

MKIV:
- na 5trinns - W58
- Turbo 6trinns(GETRAG) - V160/V161
Dette gjelder JZA80

Mer info finner(utveksling osv på W58, V160/V161 og R154) du her:
- http://www.turbosupras.com/pages/en/pag ... ations.htm
 #284873  av demon

2jz med 800-900hk og W58 kasse det et oppsett som man kan bare ringe til tannlegen med engang? :roll:
 #287985  av TommR

ville nok ikke satsa mye penger på at W58 kassa tåler såppas juling. :D hehe R154 ville kanskje heller ikke takla det over lenger tid. er vel kune V160 som står igjen da tror jeg. Hvertfall hvis du skal sove godt om natta ;)
 #289110  av DB

Jeg har en 2jz til salgs vist du er på utkjikk. motor komplett med med hjerne og ledningsnett 820cc dyser. 25000,-
 #289375  av Nicolay

vil girkassa fra en markII jzx90 med 1jz-gte passe på en 2jz-gte fra jza80? det er vel r154 kasse som sitter i tror jeg..
 #289382  av Nicolay

høres bra ut :D er snakk om å bytte motor fra 1jz til 2jz i en jzx90 med manuell kasse så da regner jeg med clutch-huset sitter der :P
 #289459  av TommR

ja, skal passe det. Men bare lurer, hvorfor bytte fra 1JZ til 2JZ? Mer moment du er ute etter? For 1JZ'en er minst like trimvillig som 2JZ, lest flere steder at "innmaten" i 1JZ er smidd allround. Noen gutter i USA kjører 844 whp med orginal innmat. Ikke at jeg ville gjort det, men viser at den motoren er mer enn nok trimbar. Ville heller brukt de penga på å trimme 1JZ enn å byttet til 2JZ, men smaken er som sagt lik baken. :) og Stian Hafsengen kom på 2. plass med en original Soarer 2,5TT på søndag i PowerDrift så er nok moment i 1JZ til å få hjula til å spinne. Bare et innspill for å lage en diskusjon :P hehe
 #289466  av Nicolay

jo jeg vet han kom på 2 plass og at 1jz er mer en bra nok. men i jzx100 sitter det siste gen. 1jz med singelturbo og oppgradert topp der alle feilene er rettet fra toyota. i jzx 90 og 81 sitter den gamle gen. 1jz med twinturbo der ventilløftere,ventiler og fjærer har vist seg og være en svakhet. og for den prisen det koster å bygge en ny topp så får jeg tak i 3stk 2jz. så har vi bare sett hafsengen i et løp da ;) gjenstår å se hele sesongen selv om jeg har trua på at både bil og motor holder. jeg har heller ikke bilen ennå så jeg driver foreløpig bare med samling av info så vi får se om jeg idet heletatt bytter (hvis ikke jeg raser motoren da).
 #289468  av TommR

vvti-utgaven med CT26 ja. Koster det så mye å fikse ventiler og fjærer? Da vil jeg gjerne vite hvor du får har sett 2JZ motorer til salgs så billig. ;) hehe Kunne trenkt en sjæl. hehe
 #289473  av Nicolay

skal man først koste på seg å bygge topp så bytter man ikke bare ventiler og fjærer. toppen avhenger av å fungere sammen så å bytte noen deler vil ikke hjelpe annet enn for den delen. da er det fort at noe annet ikke tåler presset og tar kvelden. ang motor så http://www.tigerjapanese.com/index.php? ... &Itemid=26 er 8300 ink frakt og mva for en 2jz sykt billig. koster fort mer enn det å komplett overhale toppen med oppgraderte deler.
 #289479  av TommR

Sant det. Shit! sett mye på den sida der i det siste, har nemlig drivi å maila dem angående en 1JZ. men den 2jz'en uten girkasse har jeg ikke sett. Nå endra ting seg veldig her. Hadde planlagt å bytte fra 7M til 1JZ, men nå ser det nesten ut til at jeg går for 2JZ sjøl. :D Tøft. Billigere deler til den og. :twisted: